Min/max & agressie, help

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sterre01, 4 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Ik zit met een dilemma, ik werk nu als min/maxer vaste dagen op een groep met verstandelijk beperkten. Deze hebben moeilijk verstaanbaar gedrag. Dit houd in met agressie wat altijd gericht is op begeleider dat je een client moet fixeren. Hierbij ben ik wel eens geslagen, geschopt kopstoot gehad etc. We krijgen nu nieuwe clienten, die ook agressie hebben.
    Zij willen mij graag aannemen. Nu weet ik sinds kort dat ik heel pril zwanger ben en zal over een tijd als het goed gaat niet meer kunnen werken op die groep.
    Dit maakt me best ongerust, wie zit er in ook zo een situatie?
    Als ik straks aangeef dat ik er niet meer kan werken ivm zwangerschap, dan ben ik bang dat ik geen werk meer heb. Ik heb namelijk maar een min/max contract.
    Help?

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dit dus, en daarom zou ik gewoon mijn mond houden totdat je een vaste werknemer bent en hopelijk gebeurt dat zeer snel. Misschien kun je een gesprek aangaan met personeelszaken en zo alvast iets te regelen?

Dan hebben ze straks, wanneer het tijd is voor je verlof of wanneer je bepaalde werkzaamheden niet meer kan of mag uitvoeren, al voldoende in je geïnvesteerd en kunnen ze je niet zomaar bij het grof vuil zetten. Het is natuurlijk alles behalve netjes en het doet wel wat met de verstandhouding tussen je baas en jij, maar wanneer je het wel zegt, trek je sowieso aan het kortste eind - en er is geen werkgever in Nederland die het ook maar enigszins boeit hoe de verstandhouding is met een ontslagen werknemer.

3. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Bedankt voor je reactie, ren collega die het wel weet zei precies het zelfde. Het staat me wel erg tegen, ik ben namelijk niet zo. Maar ik weet dat je met zwangerschap niet lang met deze vorm van agressie mag & kan werken. Ze willen me graag aannemen in vorm van een jaar contract.
    Vind het een zeer lastig dilemma.
    (Grappig dat je in precies dezelfde streek woont als ik)

4. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik heb zelf jarenlang met agressie gewerkt. Met 3 maanden moesten wij van de groep af. Hoe zit dit bij jullie?.
    Heb je dan al je vaste aanstelling?

5. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik dan ook van die groep af moet.
    Omdat het niet meer veilig is.
    Ik heb nu een vast min/max contract, van maar een paar uur.
    Ergens aankoemende weken krijg ik mn andere contract, jaar contract.
    Maar vind het heel naar dat ik die teken & dan alsnog moet vertellen dat ik zwanger ben.
    Heb wel afgesproken met mijn partner dat als ik eerder het gevoel krijg dat het niet veilig is, ik het direct ga vertellen ongeacht een contract op niet.
    Stel, ik krijg het contract niet op tijd en moet van die groep af zou ik dan wel een aanvullende uitkering aan kunnen vragen?

6. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    zwangerschap mag geen reden zijn om iemand af te wijzen voor een functie of contract en daarom ben je wettelijk gezien ook niet verplicht om te vertellen dat je zwanger bent bij een sollicitatie of in dit geval bij een mogelijk nieuw contract. Ik zou dus gewoon wachten tot je een contract krijgt(als het niet te lang duurt en dus niet onveilig wordt voor jou en de baby) en het indien mogelijk een aantal weken later vertellen.

7. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Wat voor aanvullende uitkering wil je aanvragen?? WW ofzo?
    Ik weet niet of dit kan.

Als je een jaarcontract krijgt, zou ik dit denk ik niet doen.
    Je moet met 3 maanden van de groep af.. Na de bevalling nog 10 weken verlof. Dan kun je nog misschien nog 2 maanden op de groep werken, waarvoor je bent aangenomen.
    Wil je dit??
    Persoonlijk vind ik dat dit niet ten goede komt van de cliënten en zo denk ik dat de organisatie ook zal denken..

Kun je niet in gesprek om na je verlof een contract te kunnen krijgen op die groep?

8. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    #8 Sterre01, 7 feb 2015
    Laatst bewerkt: 7 feb 2015
    Ik werk nu al vanaf juni vorig jaar op basis van een min/max contract op die groep, nu kreeg ik te horen voordat ik wist dat ik zwanger was dat ze me een contract willen aanbieden.
    Waar ik mee zit is dat ik niet zo ben en dan een contract aan neem het voelt voor mij niet goed, maar collega die het weet raadde dit wel aan.

Ik denk dat ik het eerder al ga vertellen :)
    Waar ik bang voor ben is dat als ik van die groep af moet omdat ik eerlijk verteld heb dat ik zwanger ben mn inkomen gelijk weg valt.
    Wat ik meer bedoelde was dat stel ik vertel het eerlijk en ik moet eind maart van die groep af, dan heb ik geen werk/minder werk meer vanwege zwangerschap. Kan ik dan een uitkering/aanvullende uitkering aanvragen?
    Omdat we dan met een inkomensgat zitten...

(de jaar contracten van andere collega's zijn wel verlengt in zwangerschap/verlof)

9. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Iemand?..

10. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Iemand er ervaring mee?

11. Nelllie

Nelllie Fanatiek lid

26 aug 2014
    2.220
    517
    113
    Ik heb er geen ervaring mee... maar zou toch zeggen: kies voor je kindje

Allez, het is te zeggen. Ik werk ook met personen met een verstandelijke handicap en ben ook in situaties terechtgekomen met agressie (ook fixeren, in klem houden,...). Op een dag werd ik bijna aangevallen door een cliënt die door het dolle heen was. En ik heb meteen de dag erna mijn overplaatsing aangevraagd naar een andere groep met minder risico. Ik dacht altijd na een incident "oef, er is gelukkig niets gebeurd". Maar langs de andere kant: "Waarom wachten tot er wél iets gebeurd?!" Ik zou het mezelf nooit, maar dan ook nooit kunnen vergeven dat ik mijn kindje verlies of dat mijn kindje er iets aan overhoudt, puur alleen door mijn werk.

Natuurlijk zit ik in een andere situatie. Ik heb een vast contract en hoef daarvoor niet te vrezen. Maar moest ik jou zijn, ik zou gewoon open kaart spelen hoor en geen risico nemen voor het kindje.

Waarschijnlijk hebben ze op een andere (veiligere) dienst wel gewoon werk voor je. En als ze geen werk hebben, dan word je normaal gezien toch thuis gezet met een uitkering, tot je terug bent uit zwangerschapsverlof?

12. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Ik heb het afgelopen week wel verteld, ik kon het niet meer voor me houden. Client was zeer agressief en ik vond het niet veilig meer. Ik zou het mezelf ook nooit vergeven als er wel wat zou gebeuren.
    Mijn leidinggevende gaf aan dat het voor haar geen reden is om me geen contract te geven, ik krijg dus alsnog mn contract!
    Ze gaf wel aan datzodra ik van de groep af moet ze gaan kijken voor een tijdelijke andere plek en eventueel ga ik boventallig op een andere groep werken. Echt super fijn en ben ook super blij!!

13. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    En zodra het kan na zwangerschap en verlof, kan ik weer terug naar mn groep.
    Bedankt voor je reactie!

14. Nelllie

Nelllie Fanatiek lid

26 aug 2014
    2.220
    517
    113
    O superleuk zeg, wat een fijne reactie van je chef!!! Ben heel blij voor je!
    Ik begrijp zeker dat je geen risico wou nemen. Hoe hard het misschien is om je werk of contract te verliezen, het is nog veel erger om je kindje te verliezen of dat je kindje iets heeft. En zeker als je het kon voorkomen hebben. Maar dat contract heb je nu zelfs niet verloren, dus dubbel leuk:)

Ik vind het echt een verstandige beslissing van je om de gezondheid van je kindje op de eerste plaats te zetten. Dat was de enige juiste beslissing denk ik:) Veel plezier nog op de andere afdeling en nog veel succes met de zwangerschap! x

Deel Deze Pagina