Werk en zieke kindjes

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Ukkie1, 17 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Dit is de eerste keer na m'n verlof dat ik thuis blijf ivm ziek zijn van de kindjes. 1 dag zelf ziek thuis geweest poosje terug.

Andere dag terugwerken lukt helaas niet ivm oppas. Ik heb maandag de gastouder en dinsdag en woensdag m'n man thuis.

Kleine man heeft wel pech ja. Maar omdat 't alleen om de maandag gaat hoeft afmelden niet vaak. Andere dagen is 1 van ons dus thuis. M'n man is 1 x thuis gebleven paar weken terug dus nu was 't toch mijn beurt.
    Ik wil ook best een vrije dag opnemen. Maar daar hebben m'n collegas vandaag natuurlijk niets aan..

tuurlijk snap ik dat 't balen is. Maar ik weet geen andere soplossing. En dat verwacht m'n teamleider eigenlijk wel. Ik vind dit wel logisch maar ik kan 't niet bieden
    Gastouder is mAkkelijk hoor en met een snotneus of wat verhoging met een zetpil mogen ze best komen. Maar nu vind ik die kleine gewoon veel te ziek...

Thuis werken kan ik helaas niet. Ik ben doktersassistent

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Whoahahahahaaaa...de taak van de vrouw :roflmao:

cowgirl80 en spruitje80 vinden dit leuk.
  3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Als er 1 echt ziek is, dus pijn/koorts, probeer ik altijd eerst mijn ouders/schoonouders te vragen als vervangende oppas. mijn man werkt voltijds, ik werk 28 uur, dus als er bij ons iemand ziek is moeten wij dit ook regelen. of via een vrije dag, of via een zorgverlof dag. Wij proberen het om en om te regelen, dus de ene keer ik de andere keer mijn man.
    Ik zou absoluut niet stoppen met werken omdat mijn leidinggevende het een gedoe vindt. je kunt zelf ook ziek worden, dan moeten ze ook iets regelen. werknemers met kinderen hebben zo nu en dan dus ook een dagje nodig om voor een ziek kind te zorgen. Dit kun je helaas niet inplannen. hier is zorgverlof zoals andere al aangaven voor bedoelt.
    1 x in 5 maanden is niet heel veel toch?

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Dan werk je dus voor een huisarts of overkoepelende zorg organisatie zouden ze toch helemaal moeten weten dat ziekte niet te plannen is!!! jeetje wat een onvoorstelbare hork van een teamleader zeg.

Madelie vindt dit leuk.
  5. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ja maar de laatste keer dat ik keek zat er geen uitknop op mijn kinderen. En as je geen andere optie hebt dan moet je werkgever je dat zorgverlof gewoon toekennen.

6. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dat is niet zo, je hebt kortdurend zorgverlof.. in ons CAO staat dat ik dat 2x de werkweek mag opnemen bij eerste graadsfamilieleden (nu heb ik dat nooit gedaan maar het staat er wel.)

Sla je CAO er even op na.

Edit: dat hoeft niet want wij hebben hetzelfde CAO..;)

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Het is zelfs wettelijk geregeld in de Wet arbeid en zorg (https://wetten.overheid.nl/BWBR0013008/2018-11-23#Hoofdstuk5). Alleen hoe, wie, wat, enz. is natuurlijk altijd redelijk vrij te interpreteren. En als je leidinggevende moeilijk doet, dan is dat hoe dan ook vervelend, om al sta je wettelijk in je recht.

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Lastig he, ken het helemaal helaas. Bij mijn man zijn vorige baan heeft hij 2 keer zorgverlof op moeten nemen toen dochter ziek was. En vele malen later hoor ik van mijn man dat zijn baas gewoon heeft gezegd dat hij een vrije dag moet schrijven want hij moest zijn baas en zijn collega's wat te gemoed komen daar in. Absurt natuurlijk want zorgverlof is daar voor bedoeld.

Nu bij zijn huidige baas gaat het veel makkelijker gelukkig en al het begrip. Ook voor alle andere dingen die nu rondom mij spelen is zijn baas begripvol. Zoals vorige week moest mijn man opeens weg van het werk omdat ik onverwachts in het zh lag, was allemaal geen punt.Dat geeft zoveel lucht moet ik je zeggen.

En natuurlijk proberen wij ook dat eerst een ander komt oppassen. Als ik opeens niet kom werken dan moet een ander voor mij werken. Dus in de praktijk neemt mijn man dan vrij dat kan makkelijker. En altijd in nood nog mijn schoonmoeder maar ook die werkt dus die moet dan ook vrij nemen. Blijft altijd een gepuzzel, zieke kindjes.

9. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ja het ziekenhuis werk ik. Je zou 't denken haha maar helaas. Ze was wel nog aardig maar wel dat ze vindt dat ik voor dit soort situaties een achterwacht moet hebben. Tja helaas heb ik dat dus niet... Op maandag zitten we gewoon moeilijk

10. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Zo hallo dan jaren 70! Werken er ook vrouwen in dat bedrijf want die mogen dan mooi thuis blijven als hun kind ziek is. Hun taak immers :roflmao::|

cowgirl80 vindt dit leuk.
  11. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    En is het dan nog een optie om de dag van vandaag te ruilen ( je kindje komt immers niet naar de gaatouder dus die Kun je dan ruilen?)naar bv donderdag of vrijdag en dat jij dam voor een andere collega werkt die vandaag inspringt? Dat vind ik ook altijd een prima mogelijkheid, zo Kun je een ander wellicht ook weer helpen die die dag graag vrij wil.
    In een goed team is er zo wie zo wel de bereidheid om zoveel als mogelijk voor elkaar in te springen indien nodig.

12. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik heb het ook nooit als zorgverlof opgenomen.. maar als vrije dag, en ik begrijp ook heel erg dat het naar is, maar zeker in een ziekenhuis is er vaak ook wel een pool. Zou toch een gesprek aan gaan met PZ en pak de CAO erbij..

13. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    #33 jannanas, 17 dec 2018
    Laatst bewerkt: 17 dec 2018
    Hoe weet jij dat?:cool:

14. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    De gastouder is vrijdag vrij en zit op donderdag al vol.. Dat is echt wel lastig.
    Vgld jaar gaat de oudste naar school. Dat is dan weer een heel ander verhaal, hoe je dat moet doen als ze ziek zijn...
    Ik kan wel voorstellen aankomende vakantie een dag extra te komen, mijn man werkt in 't onderwijs en is dus thuis.

Andere kant vind ik ook dat dit een keer kan gebeuren... Hoe klote ook.

15. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    check haar beroep

16. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Oohhhh...dacht dat je dat tegen mij zei omdat je mijn quote...duh...ik snap het.

17. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Je hebt calamiteitenverlof, dat geldig is op het moment dat je op je werk wordt opgebeld en je je kind ziek moet ophalen bij de gastouder. In dat geval morst je doorbetaald. Kortdurend zorgverlof kun je aanvragen, maar is meestal onbetaald.
    In ons geval wisselden mijn man en ik elkaar meestal af. Wij hadden beiden een functie met enige flexibiliteit en de een werkte dan bijvoorbeeld van 7 tot 1 en de ander van 1:30 uur tot 7:30 uur en de rest namen we aan vakantie uren op.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Hier was dat ook een van de redenen om te stoppen. Wij hebben ook geen achtervang en met 3 kinderen ontkom je er niet aan. Ik kocht wel elk jaar extra uren hiervoor, want ja recht op zorgverlof, maar het ook daadwerkelijk krijgen is weer wat andera.

19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    En dit is exact de reden waarom zorgverlof is ingevoerd als iets wettelijks. Om werk en gezin te kunnen combineren, om die enkele keer dat je kind ziek is (2x je werkdagen per week), naar huis te kunnen gaan. Anders is de optie minder/stoppen met werken en dat wil de overheid niet.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Tja, maar dan moet er ook iemand zijn die erop toeziet. En vaak wordt het wel toegestaan, maar dan krijg je het wel via de andere kant weer te horen.

Deel Deze Pagina