Werk en zieke kindjes

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Ukkie1, 17 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ja alleen jammer dat sommige werkgevers er dus een andere interpretatie aan geven. Mijn werkgever zei dat ie het anders zag, zorgverlof was alleen voor als je kind ernstig ziek was, een (buik)griep viel daar in zijn ogen niet onder. En heel eerlijk, ik had geen zin om er een rechtszaak van te maken. Dan is sowieso de arbeidsrelatie verstoord en alle tijd en stress die er bij komt om dan je punt te maken...

cowgirl80 en suus1983 vinden dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Niet te vergeten de collega's die klagen omdat zij dan voor jouw werk op moeten draaien. Het is een mooi en goed recht, maar helaas nog niet overal zo makkelijk ook opgenomen.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Dat is ook weer zo iets jammers...toch fijn als het van twee kanten komt. Want als die zeurende collega’s dan opeens iets hebben, dan moet er vaak wel op stel en sprong van alles geregeld worden. :D

Echt idioot. Ben zo blij dat mijn collega’s als het eens moet hun best doen zonder gezeur iets op te vangen (in 3,5 jaar 1x voorgekomen dat iemand iets van mij moest overnemen en natuurlijk ook wel van anderen) en andersom net zo (dat komt vaker voor, want van verschillende collega’s natuurlijk). Vind het heel fijn dat het beide kanten op werkt en er geen scheve blikken zijn of er achter de rug van mensen geroddeld wordt oid.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Nou de collega die ik had wilde nooit vrij, haar verplichte 2 week vond ze eigenlijk al te veel. En ze was wel lief en bedoelde het dan wel goed als ik vrij nam voor de kindjes, snapte ze ook, heeft zelf ook kinderen (ouder), maar dan wel telkens heel hard zuchten dat het zo druk is etc. Dan zit je ook niet lekker.

5. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    hier werken wij om elkaar heen (vanaf volgend jaar) Dan is er altijd 1 thuis voor de kinderen..
    Hebben zelf geen oppas mogelijkheden binnen in de familie voor 4 kinderen, dus wij hebben het nu zo bedacht..
    Best lastig als je beide onregelmatig werkt.
    Vandaar dat ik ipv vaste uren terug ben gegaan naar een 0-uren contract en mijn eigen uren en dagen mag gaan indelen adhv het rooster van mijn vriend

6. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

#46 a2cmieux, 19 dec 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2018
    Als mijn zoontje ziek is probeer ik eerst zelf mensen te bellen die evt op kunnen passen, maar als ik het goed begrijp hebben jullie niemand in de buurt. Als dat niet lukt probeer ik nog weleens met collega's te ruilen. Gelukkig ben ik de enige met een klein kind en zijn mijn collega's altijd wel bereid mij tegemoet te komen als het kan. Verder probeer ik naar mijn leidinggevende toe ook altijd flexibel te blijven en oplossingen te vinden als ik langer moet blijven of terug moet komen. Daardoor weet mijn leidinggevende wat hij aan mij heeft en is hij ook altijd bereid mee te denken als ik niemand kan vinden, bv door mijn uren aan te passen. Intussen wordt er ook niet moeilijk gedaan als ik zorgverlof op moet nemen (1 dag dit jaar).

Ik denk dat je leidinggevende ergens wel een punt heeft, namelijk dat het wel fijn is (en niet alleen voor deze situatie) om iemand in de buurt te hebben waar je op terug kan vallen. Een vriendin van mij heeft ook niemand in de buurt maar een soort "vervangoma" in de buurvrouw gevonden. Zij past dan op haar kinderen als er eentje ziek is of als ze een onverwachte dag moet werken. Toch erg fijn.

jannanas vindt dit leuk.
  7. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik heb weleens een werkgever gehad die vond dat mijn ouders dan maar op mijn zieke kind moesten passen, en het belachelijk vond dat dat niet kon omdat ze nog fulltime werkten. (Mijn ouders waren toen halverwege de 50)
    Daar moest ik echt heel erg om lachen. Ze had echt het beeld van een oude breiende oma en krantje lezende opa :D Toen ik het had uitgelegd was het geen probleem dat ik thuisbleef. (Mijn schoonouders zijn hulpbehoevend en verder had ik toen nog geen vangnet opgebouwd)

8. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Ik vind dat ruilen ook onzin. Dan is je kind een paar dagen ziek geweest.. net weer een beetje op de been en dan moet mama opeens een dag extra werken. Echt geen sprake van. Het is gewoon zorgverlof.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier is zorgverlof juist voor bestemd! Lees maar hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/zorgverlof-aanvragen?utm_campaign=sea-t-familie_zorg_en_familie-a-zorgverlof_aanvragen&utm_term=zorgverlof&gclid=CjwKCAiA9efgBRAYEiwAUT-jtOGkH94KjTo0SKTOULtprV61ZX2bBh9lzZvHfq7ivEE6m_ZgfxuApRoCw6oQAvD_BwE

Hoe het werkt bij plotselinge ziekte is dat je calamiteitenverlof opneemt en dan kortdurend zorgverlof regelt.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kortdurend zorgverlof mag echt niet zo maar geweigerd worden! Alleen als het bedrijf daardoor in ernstige problemen zou komen. Werk dat een dag blijft liggen is over het algemeen geen ernstige reden.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je zou zoiets bij de ondernemingsraad kunnen melden als jullie die hebben.

12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Het is natuurlijk wel afhankelijk van hoe vaak je kind ziek is. 1 a 2x per jaar of bijna maandelijks. Dat laatste is voor een werkgever niet te doen. Bij veel banen waar je niet op kantoor zit kan je niet zomaar wegblijven. Dan moet er altijd een vervanger zijn.

Ik vind het erg vreemd dat een kleinschalige gastouder niet kan oppassen. Een van de redenen is toch dat het klein en huiselijk is? Die zouden meer flexibel moeten zijn dan een kdv..

Verder ken ik ook ouders die wat overdrijven met zieke kinderen. Waar de een hoesten en wat koorts ziet als heel erg ziek kan niets meer. Is het voor de ander doe maar rustig aan met een zetpil.

Ik heb ook collega's gehad die om de haverklap of zelf ziek waren. Of een ziek kind hadden. Maar bij doorvragen gingen ze er wat makkelijker mee om dan een ander.

13. tuc

tuc Niet meer actief

De meeste go's zijn wel flexibeler dan een kdv, maar ze zitten ook met meerdere kindjes en bv het risico op koortsstuipen is daar ook aanwezig en dat wil je gewoon voorkomen als je de zorg hebt over meerdere kindjes.
    Hetzelfde als dat 1 op 1 aandacht heel lastig is als er 4 of 5 zijn.

14. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Dit is de eerste keer sinds m'n terugkomst na verlof dat ik thuis blijf ivm zieke kindjes. Daarvoor volgensmij ook niet maar dat weet ik eigenlijk niet meer.

Een snotneus en 38,1, dan mag hij met een zetpil echt wel naar de gastouder. Maar huilend, hoge koorts, hoesten en benauwd, nee dat kan niet. En andersom, wil ik hem ook zo niet wegbrengen.

Uiteindelijk was het allemaal niet zo een drama en heb ik een dag zorgverlof gekregen.
    Door het gebrek aan oppas ben ik helaas niet flexibel in m'n dagen maar probeer voor vergaderingen SAvonds te komen als ik vrij ben maar m'n man dan thuis en eerder beginnen of wat later weg vind ik ook niet erg in overleg.

Nou, hopelijk voorlopig geen zieke kindjes meer ;) iig niet op maandag!

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Met een hoest naar de go; tuurlijk. Maar een kind dat echt griep heeft ga je toch niet wegbrengen naar go/oppas?

RoIn en Hopsatee vinden dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Die is er. Maar weet je wat het is? Je trekt hoe dan ook aan het kortste eind als je dit soort dingen aan gaat vechten. Ik was er in elk geval wel klaar mee.
    Voor de or zat ik wat te dichtbij als je begrijpt wat ik bedoel.

17. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Nee joh, is geen probleem als de ambulance een dag later komt, de juf niet voor de klas staat of een operatie niet door gaat omdat de dokter er niet is.....:thumup:
    Bij bepaalde beroepen is het geen probleem maar ik ken veel beroepen waar dat toch echt wel een probleem is. En dan mag je werkgever echt wel zijn best doen voor vervanging maar als die er niet is houdt het toch echt op. Ik denk dat jij er ook niet op zit te wachten dat je verplicht moet komen werken omdat jouw collega er noet is.

suus1983 vindt dit leuk.
  18. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Als onze dochters een griepje ect hebben blijft mijn man thuis werken. Zelf werk ik in de zorg en wil ik niet zomaar zeggen ik kom niet werken want dan breng ik mijn collega's in een lastig parket.
    Stel ze zijn een dag voor ik moet werken ziek dan ruil ik gewoon met een collega dat is gelukkig altijd mogelijk.

19. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik word er sowieso sjagrijnig van als iemand zijn zieke kind naar opvang brengt en 2 dagen later is de mijne ook ziek. Ik weet dat je het niet helemaal kan voorkomen, maar ik zie op het KDV echt ouders die kinderen brengen met buikgriep en erbij melden: bel maar als het niet gaat..
    Ja fijn, weet je hoe besmettelijk het is.. zieke juffen, zieke kinderen. Soms zie je echt weken ellende op zo'n kdv. Hier stonden ze de afgelopen weken constant van alles met alcohol te poetsen.

Ik weet heus dat je er niet helemaal onderuit komt, ze kunnen ook griep krijgen terwijl ze op het kdv zijn, daar zal ik dan ook niets van zeggen.. maar ziek wegbrengen? Dat gaat er bij mij niet in hoor..

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja uiteraard zijn er een paar beroepen waar het minder makkelijk gaat, maar ook op school is er vervanging voor leerkrachten bijvoorbeeld. Het zorgverlof is er niet voor niets, als werkgever heb je ook de plicht om dat in te calculeren.

Deel Deze Pagina