Wat de titel al zegt, hoe doe je dat, afbouwen, en wat bieden jullie dan aan ipv borstvoeding zodat ze toch de goede voedingsstoffen binnen krijgen? Mijn kindje is nu 10 maanden en ik denk erover om het als ze een jaar is af te bouwen. En hoe doe je dat dan als je afbouwt en ze komen toch nog s nachts, wat bied je dan aan? ik wil GEEN kv geven.
heb je ook al overlegd met het cb? als het goed is mogen ze rond die leeftijd toch wat meer vast voedsel eten ?
Als er geen allergieen zijn (in de familie) kan je met 9 maanden al aangelengde volle koemelk gaan geven. Bij een jaar kan je kindje dan 3 maaltijden en 300cc onverdunde koemelk- of sojazuivel krijgen.
@ Mari dank je, maar daar gaat het niet om, natuurlijk geef ik dat allang Gaat echt om het afbouwen van de BV. @ Zogelukkig: dank je. Wat geef jij, ga jij geven, soja of koemelk?
oke, dat is dan meer als tussendoor? ik ben wel benieuwd hoe dat gaat, want ik zit nu op 4,5 maand en hoop het ook zo lang vol te kunnen houden. waar ik dan benieuwd naar ben als je het als tussen door geeft, neemt je productie dan niet af?
Als "beker" melk wsl soja tegen die tijd. (Ik wil graag 2 jaar borstvoeding gaan geven). Ik geef nu al wel een schaaltje volle koeyoghurt en kaas met vegetarisch stremsel op brood.
Mari, Nee, ik geef zeg maar als hoofdvoeding BV en als bijvoeding andere dingen. Bij mn dochter van 10 maanden ziet het er ongeveer zo uit: 07.00 bv fruithapje 11.00 bv broodje 15.00 bv rijstwafel 18.00 groenten/aardappel / potje olvarit 18.30 BV slapen 23.00 BV 03.00 BV
Hoe vaak geef jij nu nog BV per dag, en komt je kleine s nachts nog? Ik vind het zo fijn bv geven, maar ook heel vermoeiend, vooral de nachten.
@snoebeltje, hier gaat het ook zo ongeveer. Je zou 11u voeding kunnen laten vervallen, om 12u bij broodje beker melk geven. Als je geen stuwing meer hebt, die van 15.00u. Eventueel yoghurt aanbieden. Ochtend/avond/nacht zijn lastiger af te bouwen denk ik. Misschien papa er 's nachts uit sturen om te troosten? Als het niet lukt, flesje melk geven? dat is iets makkelijker af te bouwen lijkt mij. Ik zit hier hetzelfde hoor! Alleen ga ik straks nog niet afbouwen ivm allergieen. Zal hier misschien wel 2 jr bv worden, maar hoop dat ik toch op wat minder voedingen kan zitten rond een jaar.
3x overdag; bij het opstaan, in de namiddag en voor het slapen gaan. En 5 van de 7 nachten ook nog 's nachts. Dan komt hij om ongeveer 5 uur en dan kan ik hem nog twee uurtjes laten slapen daarna. Als hij na 6-en komt, wil hij daarna niet verder slapen.
Als je wilt afbouwen kun je de zuivel in de vorm van gewone dagmelk of yoghurt geven. 300cc per dag is al genoeg. Voor de nacht: bekertje water. Zelf heb ik het niet zo gedaan, ik vond het teveel gedoe, gewoon borst geven vond ik makkelijker.
Dirksmamma, Ja, ik zou dan ook voor de nacht gewoon de borst willen blijven geven, maar ja, ik weet niet of ik wel melk blijf houden. Hoe heb jij het dan gedaan? Wat versta je onder dagmelk?
Bij mijn oudste had ik al heel lang geen nachtvoedingen meer, hij sliep al snel heel goed door. Het afbouwen bij hem ging dus ook vrij eenvoudig, we zijn gaandeweg overgestapt naar gewone koemelk (ik gaf halfvol, omdat we dat zelf ook drinken, maar je kunt ook volle melk geven). Naast de vaste voeding krijgt je kind zo genoeg voedingsstoffen binnen. Ik had overigens ook langere tijd na het stoppen met voeden nog wel genoeg melk voor een 'troostslok'. Voor 's nachts was dat zeker genoeg, hij kwam dan sowieso niet meer voor een voeding. Maar toen ik hem overdag de borst ook niet meer gaf, wilde hij het al gauw ook niet meer voor de troost. Prima, wat mij betreft. Als je nog bijna iedere nacht een keer voedt, hou je waarschijnlijk ook welk genoeg melk over voor die nachtvoedingen. Ik vraag me alleen af hoe het moet met nachtvoedingen qua tandjes; kan toch niet echt goed zijn voor het gebit om 's nachts nog melk te krijgen... Ik heb dat nu soms nog met mijn dochter, vandaar dat ik het me afvraag. Ga echt niet 's nachts nog napoetsen, dan valt ze vast en zeker niet meer in slaap.
Zolang je kind regelmatig drinkt hou je melk hoor! Zeker als je bijvoorbeeld de avondvoeding en het ontbijt aan de borst blijft aanbieden. Dagmelk is gewoon koemelk die je in de koeling in de winkel koopt.