UWV en ziektewet..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jucade, 1 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Sinds vandaag ben ik officieël 'werkeloos'.. Mijn contract liep tot 1 juli. Nu heb ik mij ziekgemeld (in overleg met werkgever omdat het echt niet meer ging) en zit dus in de 'ziektewet' tijdens zwangerschap. Iemand enig idee hoe het allemaal verder gaat? Ik heb last van bloedverlies bij inspanning, bekkeninstabiliteit en hoofdpijn. Ik loop al onder behandeling van een bekkenfysio en een gewone fysio. Wie zit er in hetzelfde schuitje? En hoe is het met de 'schappelijkheid' vh uwv (arts) wat betreft het werken?? Ben zo bang dat ze zeggen dat ik best kan werken ofzo.. terwijl het echt niet gaat.

2. s1986

s1986 Niet meer actief

Ik heb dan wel een vast contract maar zit ook de ziektewet. Volgens mij zijn die mensen bij uwv best mee levend hoor. Ze kunnen je door zo'n arts laten keuren en mocht er dan wat zijn zien ze dat echt wel! Denk dat je je daar niet te druk over moet maken hoor! Maar hoe heet allemaal gaat als je nu geen contract meer hebt geen idee. Denk wel dat het goed is dat je in de ziektewet zit terwijl je contract afloopt! Sterkte en hoop dat je snel wat weet. Tis toch je inkomen hoor!

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

verklaring van je vk of gyn. zien te krijgen dat het niet mogenlijk is voor jou o te werken vanwege bloedverlies en BI. Deze 2 zijn in de ogen van artsen serieus genoeg om rekening mee te houden.

arbo arts.. tja ligt eraan welke maar met een verklaring van de vk/gyn. Lijkt het me heel simpel, je mag niet werken.
    En als jij bloedverlies hebt is er geen vk of gyn die jou geen rust voorschrijft dus ik zou me er niet te druk over maken.

wel zorgen dat het ook allemaal goed doorgekomen is, want ze zijn niet erg snel bij het uwv.

Ik zit zometeen in aug. met exact hetzelfde, mijn contract gaat ook niet verlengd worden en ik zit 100 % thuis met duizeligheid en BI. Dus ik was van plan het alleaal voor die tijd uit te gaan zoeken , zalik vandaag wel even doen , dan zet ik het hier erbij.;)

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

nou dit zijn de regels..

Als je ziekgemeld bent en dan word je contract niet verlengd, ga je direct de ziektewet in.
    Als je contract afloopt en daarna word je ziek is het eerst ww en daarna ziektewet.
    Ziektewet uitkering tijdens zwangerschap en tijdens verlof is 100 % van laaste loon, met een max. dagloon van 187 euro, waar de normale nederlander dus niet aan komt.
    Ziektewet-uitkering

Binnen 4 weken na aangevragen beoordelen ze of je ziektewet krijgt en dan zeggen ze dat je met 6 weken, wekelijks je uitkering krijgt. ervaring leert dat dit nog wel eens langer duurt!
    Je krijgt ergens ook een oproep voor een gesprek of word gebeld en aan de hand daarvan gaan ze kijken hoe ze je kunnen laten reintegreren, dat gaan dus niet met BI, want er is geen werk waarbij je 10 min. kan staan, 10 min. kan zitten om en om en dan zodat het op je eigen tempo gaat.ik neem evengoed een verklaring mee van vk.
    Rechten en plichten

Vraag wel even of je je verlof moet aanvragen of dat dat de ziektewet vanzelf overgaat in verlof .Zwangerschapsverlof en bevallingsuitkering aanvragen

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mimi, hoe veel last heb jij van je bi?

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ehh zoveel dat ik niet langer dan 10 in achter elkaar kan stil staan en niet langer als 20 min op slakkentempo kan lopen. De hele dag pijn en knak, knak als ik opsta.
    Odraaien in bed is verschrikkelijk en opstaan na zitten heb ik echt last van opstarten.

7. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik heb beginnende bekkeninstabiliteit en merk dat het idd al erger word. Kan als ik bijv op mijn rug lig, mijn benen niet of vrijwel niet omhoog doen, idd draaien etc is een ramp en hier gaat het nog met zitten, maar moet ondertussen ook staan, lopen want anders is het niet uit te houden.. en die knak heb ik 'alleen' met draaien/draaibeweging.

8. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    je gaat gewoon ziek uit dienst.. werkgever meldt dat ziekte komt door zwangerschap.. dan krijg je 100% doorbetaald.
    mijn ervaring is dat UWV niet moeilijk doet, hoewel het wel kan afhangen bij welke UWV je loopt.

hier bij vorige zwangerschap in zw gekomen.. toen liep contract af.. bleef zonder problemen in zw... na zwangerschap wederom in zw door zwangerschap en aanhoudende BI, opnieuw zwanger geraakt.. uwv arts klapte dossier dicht toen die hoorde dat ik opnieuw zwanger was en wenste mij een fijne zwangerschap toe..
    zit dus al vanaf sept 2008 in zw door zwangerschap en gelukkig doet uwv niet moeilijk hierover.

9. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik ben ook tijdens mijn zwangerschap al half in de ziektewet gekomen. Na mijn bevalling (6 maanden daarna) liep mijn contract af. Deze werd niet verlengd omdat ik nog steeds niet in staat was om te werken. Nu zit ik dan echt in de ziektewet bij de UWV. Ik zit hier nu al bijna een jaar in omdat ik nog steeds niet kan werken. Ik heb een hele vriendelijke oprechte schappelijke dokter met hele goede mensen kennis en verstand van zaken. Ik moet af en toe daar naartoe en soms belt hij. Ik krijg dan altijd een week van tevoren een brief wanneer ik me moet melden. Ook heb ik therapie en ze vinden het erg goed om te zien dat je aan jezelf werkt om het beter te maken.

Het ligt een beetje aan welke dokter je heb. Mijn vader heeft een bedrijfsongeval gehad en daardoor onherstelbare schade aan zijn nek en hoofd opgelopen dus die moet ook af en toe naar de bedrijfsarts (hij werkt overgens wel) en die meneer is niet zo meelevend. Dat is dus elke keer weer een heel gedoe...

Maar met BI kan je ook gewoon niet werken. Je proberd het beter te maken dmv fyshio en je VK kan verklaren dat het echt niet gaat. Dus ik zou me niet al te druk maken als ik jou was. Ze zien daar graag dat je wat inspanningen verricht om je probleem iets te verlichten.

Trouwens toen ik zwanger was zat ik ook deels in de ZW en ze deden absoluut niet moeilijk.

Succes ermee!

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

limmeke:

Kijk dat is nog eens prettig, ik hoop dat alle uwv artsen dat snappen en het dosiier gewoon dichtdoen als ze BI horen..:D

Deel Deze Pagina