Hoe ziet jullie dag eruit als thuiswerk moeder en thuis juf?

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Nataly1972, Mar 25, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik vind het zo lastig om hier een goede structuur in te krijgen. Als ik aan het werk moet ik echt geconcentreerd bezig zijn en kan ik geen afleiding gebruiken.

Dit is mijn structuur:
    7.00 uur sta ik zelf op en begin alvast aan mijn mail van het werk
    8.00 uur kinderen opstaan en ontbijten
    Van 09.00 tot 12.00 ben ik thuis juf en probeer ik ernaast nog wat te werken. Helaas ben ik niet gezegend met kinderen die dit erg leuk vinden en uit zichzelf doen.
    12.00 tot 12.30 middageten
    12.30 moeten de kinderen buitenspelen, de mogelijkheden zijn hier nu erg beperkt dus is het vaak in de tuin op de trampoline
    13.30 moeten ze van mij een boek lezen
    14.30 is het vaak tablet/computer tot het avondeten.

Van 12.30 tot avondeten probeer ik dan boven te werken.

Na het avondeten gaan we met z’n allen nog een uur wandelen.

Vaak wil ik ze nog wel binnen laten spelen maar met 2 jongens gaat dit gepaard met veel geluid. Spelen met Lego gaat dan nog wel dus dat doen ze dan ook veel.

Ik ben ‘s avonds kapot en kom niet van dit gevoel af, ik zou elke dag ‘s middags wel kunnen slapen maar dat kan niet omdat ik moet werken.

Hoe doen jullie dit?

Wellesnietes likes this.
  2. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,008
    2,373
    113
    T is een beetje een overlevingsstand. En door het thuis werken valt het gevoel van vrije tijd weg. Vandaag ben ik eigenlijk vrij maar ben toch 5uur aan het werk geweest door alles wat binnenkomt. jongste zit net in groep 1 dus dat laten we gaan. Oudste zit in groep 2 en daar hebben we squla abonnement voor afgesloten. En veel you tube en buiten spelen. Er zit weinig structuur in onze dagen en de structuur die we hadden bedacht redden we niet omdat het werken doorgaat. Overleven dus.

Oh en als alles weer normaal is plan ik een paar dagen vrij terwijl de kinderen en de wederhelft weg zijn (school/werk verzin wat). Heb heel erg behoefte aan even niemand om me heen

Vero0504 and Wellesnietes like this.
  3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Oh, ik ook, ik ga denk ik dan een weekend helemaal alleen weg. Of een dag lekker alleen shoppen.

Mijn man die moet nu gewoon naar zijn werk dus zijn dagen zijn nog eigenlijk net zo als voorheen. Hij zegt ook vaak dat hij niet met mij zou willen ruilen.

Vero0504 likes this.
  4. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,829
    3,625
    113
    Heel herkenbaar, ik werk best vaak thuis, maar dan in een leeg huis en thuiswerken met 3 kinderen is echt hele andere koek. Ik herken alles wat je zegt en heb ook het gevoel 24/7 'aan' te staan. Er is altijd wel iets wat het dagschema in de war gooit: dan krijgt de baby tandjes, de oudste diarree, de jongste buikpijn, en dan daar bovenop het helpen met huiswerk, kinderen die zich vervelen en dus gaan klieren, enzv. Daarbij zitten wij midden in een verhuizing, dus we hebben ook simpelweg niet zo'n gezellig huis meer op het moment. M'n tuinset is al ingepakt, tuinspeelgoed is al ingepakt, spelletjes zijn grotendeels ingepakt, boeken zijn al grotendeels ingepakt, allemaal met het idee dat dat wel kan voor die laatste paar weekjes. Zit je opeens non stop thuis.:confused: Ik vind het echt lastig. En ik sta er volledig achter hoor, had waarschijnlijk mijn kinderen sowieso al thuis gehouden als de scholen nog open waren gebleven, maar het is echt pittig.

Wellesnietes likes this.
  5. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    6.20 opstaan, douchen, aankleden, dieren verzorgen
    6.45-9.15 werken, oudste 2 smeren zelf een boterham en kijken tv
    Om 8.50 ga ik als een gek werkbladen printen, worstel ik door 3 miljoen berichtjes en kijk ik welke schooltaken er klaargezet zijn zodat we om 9 uur de vlog van de juf kunnen kijken en de planning voor die ochtend door kunnen nemen
    9.15-11.30 jongste is wakker en krijgt ontbijt, oudste 2 werken aan schooltaken met pauze 30 min (in tuin spelen), ondertussen ook wat in huishouden doen, met school helpen en jongste rustig houden.
    11.30 kinderen in tuin spelen
    12.00 lunch ook met man die thuis werkt
    12.30-15.00 werken, jongste slaapt, oudste 2 "vermaken zichzelf" met iPad, Xbox, telefoon (echt productief ben ik dan niet)
    15.00 jongste wakker, aandacht voor iedereen, ondertussen wat huishouden ook
    16.30 is mijn man klaar met werken en kan ik even zitten
    17.00 koken & eten

En dan rond n uur of 8 liggen de 2 oudsten op bed en ploffen wij op de bank. Ook doodmoe inderdaad.

6. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Kortom: exact hetzelfde gevoel hier en ik word gillend gek :roflmao:

Louloute likes this.
  7. tuc

tuc Niet meer actief

Wij staan 7.30 op.
    8.30-9.30 schoolwerkuurtje
    9.30 fruit eten en drinken
    10.00-12.00 naar buiten (vaak een grote ronde in afgelegen gebied en anders in de tuin)
    12.00 uur lunchen
    13.00-14.00 schooluurtje
    14.00-15.00 knutselen
    Vanaf 15.00 uur geen schooldingen meer.
    Ik ben alleen maar dingen aan het klaarzetten en opruimen de hele dag.
    17.30 eten

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,774
    18,919
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik heb voor de kinderen een rooster gemaakt en na wat opstartproblemen, heb ik mijn werk daar inmiddels redelijk 'omheen gevlochten'. Het is niet ideaal. Want soms ligt één van mijn kinderen huilend op de grond, appt een leerling een vraag die ik graag zo snel mogelijk wil beantwoorden en word ik ondertussen gebeld door een collega. (AAAARRRRGGGGHHHHH!!!!)

Maar op wat crisismomentjes na, lukt het me redelijk om de boel op de rails te houden.
    We starten wel iets later dan normaal, dat geef ik eerlijk toe:
    8.00 ontbijt
    8.30 kinderen spelen of kijken Freek Vonk
    ik neem ondertussen een filmpje op voor mijn klas
    9.00 ik zet mijn eigen kinderen aan hun schoolwerk. Ik ben online beschikbaar om vragen van leerlingen te beantwoorden. En natuurlijk die van mijn eigen kinderen. Ik kijk ook mee met het werk dat mijn leerlingen maken, kinderen die fouten maken maar geen vragen stellen, benader ik zelf.
    10.00 jeugdjournaal kijken, fruit eten en drinken
    10.15 met mijn eigen kinderen naar buiten
    10.45 kinderen weer aan het werk, ik help hun en mijn leerlingen (net als van 9.00 - 10.00)
    11.45 mijn kinderen hebben even pauze, ik werk nog een kwartiertje langer door met begeleiden en volgen van mijn leerlingen.
    12.00 lunch
    12.30 mijn kinderen hebben pauze. Ik doe wat huishoudelijke taken: keuken opruimen en alle deurklinken, lichtschakelaars e.d. poetsen.
    13.00 werktijd voor mijn eigen kinderen, ik begeleid ondertussen mijn leerlingen op afstand, net zoals 's ochtends.
    13.45 samen lezen met mijn eigen kinderen
    14.30 "schooldag" voor mijn eigen kinderen zit erop. Ik ben weer beschikbaar voor de vragen van leerlingen. Ik vul mijn controlelijst in: welke kind heeft welke les gemaakt.
    16.15 Mijn man komt thuis en neemt de kinderen over. Ik wissel af: de ene dag ga ik hardlopen, de andere dag werk ik aan dingen waarvoor ik echt even rust en stilte om me heen nodig heb. Bijvoorbeeld mails beantwoorden, nieuwe lessen opnemen, videobellen met leerlingen, evaluaties schrijven e.d.
    17.30 etenstijd (mijn man heeft dan gekookt)

Soms doe ik 's avonds nadat de kinderen op bed liggen ook nog wat. En afgelopen weekend heb ik ook nog behoorlijk wat werk verricht, omdat mijn man toen thuis was. Dan kan ik me echt terugtrekken om bijvoorbeeld instructievideo's voor de leerlingen op te nemen.

Ik zal alleen op een gegeven moment ook dingen uit handen moeten geven. Normaal werk ik 3 dagen in de week. Nu 5 of meer. Want naast de filmpjes die ik bijvoorbeeld in het weekend opneem, beantwoord ik dan ook nog vragen van leerlingen tussendoor. Op zich niet erg hoor. Ik wil er gewoon voor m'n 'kinderen' zijn, nu. Alleen voelt de verhouding nu wat scheef. De collega die de andere twee dagen de klas heeft, doet namelijk (nog) niks. Zij heeft een jong kindje thuis. Op zich begrijpelijk dat ze dan aan minder dingen toekomt. Maar tegen dat probleem lopen we nu allemaal aan. Mijn kinderen zijn ouder, snappen het beter en kunnen best even op hun beurt wachten. Dus ik vind het niet erg om nu in die opstartperiode wat harder te lopen. Maar als dit langer gaat duren, hoop ik wel dat we het wat eerlijker kunnen verdelen. Het begint er tenslotte steeds meer op te lijken dat dit een marathon gaat worden en geen sprint.

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Oh ja, het huishouden ook nog, daar kom ik overdag niet aan toe. Ik ruim ‘s avonds op en doe de wc en de rest gebeurt nu in het weekend.

10. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,867
    5,139
    113
    Home
    Als ik vrij ben:

6 uur op
    Kleed de jongste aan, koffie en rustig wakker worden
    7.00 andere 2 worden wakker
    Aankleden, brood eten, tanden poetsen en haren doen
    9.00 schoolwerk rekenen en taal
    10.00 fruit eten en spelen
    Daarna de jongste op bed brengen andere 2 spelen buiten of spelen op hun kamer
    12 uur lunchen
    Daarna even naar buiten bv fietsen, wandelen of met de step
    14. 00 schoolwerk en knutselen
    Daarna tablet, spelen, puzzelen, in de tuin etc
    18.00 eten
    19.00 Douchen, tanden poetsen nog even beneden zitten en naar bed

11. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    waar is ml in je verhaal?
    wat wij nu doen is dat iig van 8 tot 9.30 de oudste bij degene die aan het werk is gaat zitten. Dan leert ze naast ons en dat werkt beter dan in je eentje met drie kinderen waarvan er twee gewoon vrij rondlopen/spelen (kleuter en dreumes).
    misschien is dat iets voor jullie?

12. siets

siets Fanatiek lid

Sep 14, 2009
    1,235
    1,687
    113
    Leiden
    Net als @EdN werkte ik voorheen ook al heel regelmatig thuis, maar nu ineens met 3 kinderen en mijn man erbij. Heeft mij ook wel wat frustratie opgeleverd de eerste dagen, maar we hebben nu een goedwerkend schema gevonden.
    Iedere dag begint één van ons al om 7.00 met werken, de ander doet met de kinderen het ontbijt en de ochtendroutine. Rond half 9/9 uur beginnen de oudste 2 aan hun schoolwerk. Dat kunnen ze volledig zelfstandig digitaal doen via Junior Einstein en 30 min lezen. Voor de jongste van 3,5 zetten we iedere ochtend speelgoed in een thema (puzzels/boekjes/Duplo trein/kid K’nex oid) klaar op zijn kamer. Daar kan hij gelukkig meestal zichzelf prima 1,5 uur mee vermaken. Zo kunnen zowel man als ik tot ongeveer 10.30 redelijk ongestoord werken.
    Na een korte fruitpauze met wat beweging gaan oudste 2 om 11 uur verder met schoolwerk en mag de jongste iets educatiefs doen op de tablet (wepboek.nl/YouTube kanaal KlasZiek of Squla).
    We lunchen uitgebreid met zijn allen buiten in de zon (scheelt mij stiekem weer een rondje stofzuigen) en na de lunch spelen de kinderen buiten tot zo ongeveer half 2/2 uur. In de middag heb ik op sommige dagen conference calls met collega’s in USA of moet mijn man werken, dus in de middag wisselen mijn man en ik af wie eerste aanspreekpunt is voor de kinderen. Dan doen ze met één van ons iets creatiefs, iets met gereedschap, programmeren, of werken ze aan wat extra schoolwerk zoals spreekbeurt/werkstuk waarbij wij wat moeten helpen.
    Vanaf 4 uur mogen ze op de tablets Squla/Smartgames/Duckworld doen en Wanneer ik ga koken mogen ze tv kijken.
    Ik werk normaal 28 uur in 3-3,5 dag. Die lange dagen kan ik nu niet meer maken. In plaats daarvan smeer ik het nu uit over 5 dagen van 5-6 uur. Het gaat, rond de lunch kan ik even een lange break nemen van werk, maar ik mis echt wel onwijs mijn ‘rustige dagen’ om even bij te komen! Heb nog vakantiedagen genoeg staan, dus kan zo wat opnemen, maar met de kinderen alsnog om je heen voelt dat toch anders...
    Man werkt full-time, hij haalt nu vaak de avonds nog wat werk in.
    Het is druk, hele dag zit volgepland, maar ik ben wel heel blij dat een aantal dagen strak dit schema aanhouden nu al zijn vruchten afwerpt, de kinderen hebben er ook veel houvast aan en dat geeft toch wat rust!

cowgirl80 likes this.
  13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,774
    18,919
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Een echte knuffel mag niet, maar je verdient er wel één. Een digitale dan maar!!

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Eerlijk, ik bekijk het van dag tot dag.
    Normaal gezien begin in tussen 7 en 7.15 met opstarten van de laptop. 1,5 tot 2 uur eerder dan wanneer ik normaal zou starten. Dan tot een uurtje of 9 iets van werk doen en dan de rest van de ochtend ben ik met mijn dochter in de weer.
    Dan na de lunch probeer ik wat te werken terwijl mijn kind speelt, knutselt of tv kijkt (thank God for Netflix). Tot avondeten en dan vaak moet ik nog een uurtje of 2 werken om de verloren tijd I te halen van de middag .

Het zijn lange dagen...

Axia and Wellesnietes like this.
  15. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    7h opstaan, douchen en koffie
    8h hebben we de startmeeting via skype
    8.30h komen kinderen naar beneden, zij ontbijten, ik ben al aan het werk
    9h loop ik met ieder kind de dagplanning door en zet ik ze ieder in eigen kamer aan het werk
    9.30h start ik weer met werken
    11h loop ik rondje langs de kamers, beantwoord de vragen, help waar het moet, deel fruit uit
    Daarna weer aan het werk
    12h-13h stuuk ik de kinderen naar de tuin, weer aan het werk
    13h samen lunchen
    13.30h - 18h ga ik boven werken. Kinderen tot 15h nog voor school bezig, daarna spelen ze beneden
    18h koken en eten
    Daarna gaan we samen even naar buiten
    20h kruip ik weer achter de laptop tot 21-21.30h
    3x per week breng ik boodschappen naar mijn ouders

Huishouden doet man als ie thuis komt, ik gooi tussendoor een wasje er in. Huis is nu echt niet cfm mijn standaarden, maar we hebben er gewoon geen tijd voor nu.

16. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn man moet gewoon naar zijn werk, hij stapt op 7.30 op zijn fiets en is om 17.30 weer thuis, het is op zijn werk erg druk en ze hebben te horen gekregen dat vrij nemen er voorlopig niet in zit.

17. Ansel

Ansel Actief lid

Aug 11, 2019
    495
    640
    93
    Female
    In 1 woord: chaotisch!

mamameer and Nummer4 like this.
  18. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,829
    3,625
    113
    Lief van je, dank je.

Overigens besef ik dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten hoor en lijkt het me voor moeders die juist vreselijk lange dagen in de zorg e.d. moeten maken nu nog vele malen zwaarder.

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,191
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Op de dagen dat ik thuis ben na het ontbijt een uurtje en na de lunch een uurtje. Ze zit in groep drie en doet ook het eea aan Zoem, rekentuin etc, vindt ze wel leuk.
    De middelste zit in de tweede van het VO en regelt het zelf, heeft heel veel werk ieder geval, de oudste zit in zijn examenjaar en is in wezen gewoon klaar en zit alleen maar achter de ps4 en laat zo nu en dan de hond uit en werkt soms een paar uurtjes bij de Jumbo, wat een hel en dit tot eind augustus (mbt de oudste)
    Loop inmiddels hele dagen met koppijn.

20. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,279
    1,418
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Dat ben ik ook helemaal met je eens

Share This Page