werk jij en je partner

Discussie in 'De lounge' gestart door panda86, 19 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Man werkt 40 uur en krijgt er 38 betaald, de rest zijn adv uren. Ik werk niet meer

    We hebben 18 jaar geleden ons huis gekocht. Bewust op 1 salaris. Het was een nieuwbouwhuis van 2,5 ton. inmiddels zouden we op het salaris van man een huis kunnen kopen wat 2 - 3 keer zo duur is maar dat willen we niet. We wonen prima. Natuurlijk zie ik mooie huizen langs komen maar ik wil niet krom liggen ervoor.
    Als je nu moet gaan kopen moet je al eigen geld meebrengen voor de kosten koper en de huizenprijzen zijn echt belachelijk. Als ik om me heen hoor wat mensen ervoor betalen dan hou ik mijn hart vast, dat kan niet goed gaan.

    Wat je allemaal kunt met 1 salaris ligt aan het salaris en aan je vaste lasten. We hebben een Eftelingabonnement, gaan meerdere keren per jaar op vakantie, doen leuke dingen zoals uit eten en naar de film en hebben een leuke spaarrekening. Dus we hebben lol genoeg in het leven.

    Ik wil graag een andere keuken, badkamer en meubels. Als ik nog had gewerkt hadden we dat allemaal tegelijk kunnen doen. Nu doen we het om de beurt.
     
  2. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Mijn man werkt fulltime, ik ben momenteel nog thuis.
     
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.281
    7.840
    113
    Gelderland
    Hebben we een poosje gedaan toen de kinderen kleiner waren. Op dit moment gaat dat niet met zijn functie maar misschien over een aantal jaar weer wel.
    Tegen die tijd ga ik ook 16/20 uur werken al zal ik nooit zijn eventueel minder uren kunnen opvangen met mijn inkomen.
     
  4. Denise K

    Denise K Fanatiek lid

    11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Man werkt gemiddeld 36 uur in 5 dagen (vrijdag middag vrij). Ik werk 18 uur in 1 hele en 2 halve dagen.

    Als nummer 3 er is zal man misschien nog een paar uur ouderschapsverlof nemen. Hij start momenteel een eigen bedrijfje op en doet dit vanuit huis. Verder deelt hij grotendeels zijn agenda zelf in. Hierdoor kan er bij ziekte, doktersafspraken ed. vaak wel een oplossing gevonden worden.
     
  5. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.281
    7.840
    113
    Gelderland
    @GossipGirlxoxo dan hebben jullie echt geluk gehad met jullie woning en daarbij behorende lage lasten. Hier bijv 3 keer een woning gekocht waarvan 2 in een dure periode en 2 verkocht met verlies.. Blijven zitten was geen optie voor ons.

    Ik hoop dat de huizenprijzen in onze regio een beetje gelijk komen met omgeving Utrecht. Dan zitten we nu wel een keer goed met ons huis. :D
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    Met doorsnee baan bedoel ik modaal inkomen zonder allerlei onregelmatigheidstoeslagen, zoals jij die blijkbaar hebt. Want het gros van de Nederlanders heeft dat dus niet. Met een fulltime modaal inkomen val je buiten alle toeslagen en hou je onder aan de streep echt niet genoeg over om een 4 persoonsgezin op basis van 24 uur te onderhouden.
     
    Neuzeke en Anouk2005 vinden dit leuk.
  7. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Man werkt 38 uur (waarvan 1 dag vanuit huis), ik werk 24 uur en kan vanuit huis werken als er iets met de kinderen is op de dagen dat mijn man buiten de deur werkt.

    Kinderen zijn 2 dagen op de opvang.
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij ook niet hoor, ja kamperen in de achtertuin ;)
     
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.652
    21.159
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij wonen in de Randstad. Op 1 inkomen kunnen we nu echt niet leven. Onze hypotheek alleen is al 1300 euro netto. Man is bakker, werkt altijd 's nachts, wat het meeste oplevert. Ik ben doktersassistente en zou meer verdienen dan hij als ik fulltime zou werken. Maar goed, op een flatje ergens zitten kan, dat kan wel op 1 salaris. Dan krijgen we allerlei toeslagen die we nu niet krijgen, dat scheelt dan weer. Boodschappen zijn we sowieso niet zoveel kwijt. Dus ja, zal vast kunnen op 1 inkomen.
    Echter hebben we vorig jaar gezien hoe het ook ineens mis kan gaan en 1 van de 2 een heftig ongeluk krijgt en blij mag zijn dat ie nu weer op 80% zit qua werkopbouw. En we hopen dat ie de 100% nog kan halen. Dan hebben we wel een AOV, maar dat zal vast niet alles dekken. Zit je dus nog krapper. Ik ben helemaal niet van de overdreven luxe. We gaan niet elk jaar meerdere keren op vakantie, ik draag geen dure kleding en dat soort dingen, maar ik vind het toch fijn niet elk dubbeltje om te draaien en op alle prijzen te moeten letten. En ik wil liever niet op een flat wonen, zonder tuin. Daarbij is het mijn ding niet altijd thuis te zijn. Dus ik ben gewoon blij dat ik werk. En dat we gewoon alles kunnen doen zonder al teveel na te hoeven denken over de kosten. Ja, het zou best kunnen op 1 inkomen, maar willen is een tweede.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Wow, 1300 netto? Nee, dan kan het ook vast niet, geloof ik graag. Wij hebben jaren 1000 bruto betaald en vond ik al idioot veel. Wij betalen nu 600 bruto. Wij krijgen overigens geen toeslagen oid.
     
  11. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.652
    21.159
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, bizar he. Huis van 140 m2, maar wel een hoekhuis met perceel van 290 m2. Grote tuin. Randstad dus. Wonen er nu bijna 7 jaar, dus wel met nog een flink rentepercentage helaas.
    Maar de wijk is superleuk met veel kinderen. Hebben maar 1 kind, dus voor haar erg fijn altijd wel iemand te hebben met wie ze kan spelen. Dat we maar 1 kind hebben scheelt natuurlijk ook weer in bv opvangkosten, dus aan die kant houden we wat over tov mensen met meer kinderen. Tja, wij willen graag zo wonen, keuzes. Anderen maken andere keuzes. En met minder kan altijd natuurlijk, maar ik vind het wel fijn dat we nu zonder nadenken dingen kunnen doen. En dan is het ook weer niet zo dat we vaak dure vakanties hebben of dure auto's ofzo. We vliegen niet elke vakantie, dit jaar gewoon Landal in Drenthe. Maar uitjes kunnen wanneer we willen, soms eens uit eten. Zoveel gekke dingen doen we niet.
    We lossen extra af op de hypotheek, dat wel. Zodat vriend op zn 58e flink minder kan werken. Hij heeft een fysiek zware baan.
    Ik vind werken ook gewoon echt leuk, dat scheelt. Als dat niet zo was, of dochter gedijde niet bij opvang of wat dan ook, dan had ik natuurlijk andere keuzes gemaakt.
     
    Anouk2005 en suus1983 vinden dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja een gemiddeld uurloon kon ik niet echt vinden. Dus dat is lastig te vergelijken helaas.
     
    Ansel vindt dit leuk.
  13. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    473
    260
    63
    Vrouw
    Mijn man werkt 65+ uur en ik 40+. We hebben samen een bedrijf. Ik werk onder schooltijd en als de kinderen op bed liggen of bij vriendjes spelen. We hebben maar 1 middag opvang en 2 dagen overblijven, de andere dagen ben ik er voor ze, dat vind ik wel belangrijk. Mijn man doet niks in het huishouden, dus als die thuis is heeft hij ook alle tijd voor de kinderen. Wij vinden het fijn om beide te werken en wat op te bouwen en toch veel tijd voor de kinderen te hebben.
     
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    We wonen hier nu al 16 jaar. Vlak nadat wij gekocht hebben begon de gekte op de woningmarkt in Amsterdam een beetje. En we wonen niet groot (110 m2 met zolder, straks met uitbouw +/- 20 m2 erbij) maar met 2 kinderen is het genoeg. We hebben een tuin waar in de zomer een zwembad in kan en een trampoline en speeltoestellen. En tuurlijk vind ik de grotere huizen van vrienden prachtig en denk ik weleens dit zou ik ook wel willen maar als straks de kinderen uit huis zijn kunnen we hier ook makkelijk blijven want qua onderhoud en schoonmaken is het als ik oud ben ook weer niet te groot. We hebben ook nog lang overwogen om net buiten Amsterdam terug te kopen daar zijn de prijzen toch wat leuker maar dan gingen we weer 30 jaar een hypotheek aan en met een eigen bedrijf en 1 verdiener vond ik dat ook allemaal erg eng. Nu is het huis afbetaald als we 53 zijn. Dus mocht de bouwsector weer instorten en het bedrijf moet krimpen kan nog steeds 1 van ons met werken alle vaste lasten opvangen. Dus daardoor nu de knoop doorgehakt drastisch te verbouwen en hier lekker te blijven zitten waar we zitten. Dan is het een mooi spaarpotje voor de kinderen voor later.
     
    Salentein, Ysabella en Luna86 vinden dit leuk.
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wow 1300 euro netto is echt heel veel. Is zowat mijn maandsalaris ;)
    Ik sta er ook zo in als jij het doet.
    Mijn man doet werk met best een hoog risico.
    Heeft al eens een bedrijfsongeval gehad waarbij hij 3 meter naar beneden is gedonderd, is gelukkig goed afgelopen. Wel letsel opgelopen maar niet dusdanig dat hij zijn werk niet meer kan uitvoeren. Stel dat hij door een bedrijfsongeval in de ziektewet / afgekeurd wordt en hij ontvangt enkel zijn salaris zonder toeslagen dan komen we echt in de problemen en daarom vind ik het ook belangrijk om aan het werk te blijven, ik werk nu 16 uur maar mocht het nodig zijn dan kan ik zo fulltime aan het werk en dan verdien ik meer als dat hij doet bij een inkomen zonder enige toeslag, buitenlandvergoeding etc.
    Wij zijn ook niet van de overdreven luxe, gaan 1x per jaar met vakantie en doen weleens een midweekje weg, kleding geef ik niks om, ik hoef geen dure auto etc maar ik ben wel blij dat we niet iedere cent hoeven om te draaien al staan we einde van de maand gewoon op 0 en dat met 2 salarissen ;)
    Ik ben er ook geen mens naar om altijd thuis te zijn, zou kapot gaan van verveling hihi, ik vind het altijd knap dat mensen dit kunnen. Als de jongste ouder is ga ik er ook nog een dagje bij werken maar dan moet ze wel zelfstandig genoeg zijn om zelf thuis te blijven,
    Ps : fijn dat het met je man de goede kant op lijkt te gaan. Kan me je topic nog goed herinneren,
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Welke regio zit je nu?
     
  17. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wow dat is best pittig 1300 netto :eek:
    Wij zitten op 720 netto en hebben nog een hoge rente (4,8% geloof ik) die loopt in juni af. Als het goed is krijg ik dan een nieuw aanbod van de bank dus worden de laatste 15 jaar van de hypotheek de maandlasten nog een stuk lager. Want met de huidige rente denk ik dat ik er verstandig aan doe hem tot einde looptijd meteen vast te leggen.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.353
    113
    Mijn man werkt 40 uur, ik 20. Mijn man heeft een tijdje 32 uur en een tijdje 36 uur gewerkt, maar in zijn huidige baan kan dat niet en hij vindt het zelf ook wel best (al zou hij 36 uur op zich wel willen). Ik heb heel lang 24 uur gewerkt, dat was ook goed te doen, maar met de reistijd in mijn huidige baan, vind ik iets minder uur wel prettig. Voor ons werkt het goed zo.

    Wij wonen in de Randstad, een eengezinswoning kopen waar wij wonen is lastig met één salaris (tenzij je heel veel verdiend) of je moet vervolgens alle extra's laten (onze dochters zitten bv. op twee/drie sporten, dat kan nu), dan kan het misschien. Bovendien vind ik mijn werk (erg) leuk.
     
  19. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.104
    15.618
    113
    Vrouw
    Weten jullie in Nederland bij afsluiten van een lening niet hoeveel en hoelang jullie moeten afbetalen?

    Wij weten nu bijvoorbeeld dat we tot april 2037 moeten afbetalen en dan is het gedaan.
     
  20. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.652
    21.159
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, die rente is de pest he! Wij zitten nog op 4.95 %. En hij loopt nog niet lang genoeg om over te sluiten helaas.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina