Werktijden discussie

Discussie in 'De lounge' gestart door Belle22, 8 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Goedemorgen,

    Ik zit al heel de week in een discussie met de Office manager van mijn werk.. wie eigenlijk ook de assistente was maar sinds vorig jaar dus Office manager( ik werk als tandarts assistente)

    Wij hebben werktijden van 5 tot 8.
    Maar op maandag is dit van 8 tot 5 of 11 tot 8.
    Bij mijn sollicitatie heb ik aangegeven niet in de avonden beschikbaar te zijn ivm mijn kinderen die 18:00 opgehaald moeten worden van de kdv en mijn man die met zijn werk door heel NL en Belgie en de files niet altijd voor 18:00 thuis kan zijn. Maar als het echt een keer nodig is ik proberen flexibel te zijn.

    Ik werd aangenomen en werk op maandag van 8 tot 5, en zijn nu 1,5 jaar verder.
    Nu is een collega ontslagen, dus niemand die van 5 tot 8 savond haar uurtjes kan opvullen om te assisteren aan de stoel.
    Nu eisen ze dus van mij dat ik nu van 11 tot 8 moet werken, terwijl ik al meerdere malen heb aangegeven dat dit niet mogelijk is.
    Ze blijft dingen zeggen zoals dat ik dit maar moet oplossen, en dan als de stagiaire een keer in de avond kan dat ik dan geluk hebo_O

    ik wordt er een beetje gek van, en mijn man is in staat om er ff naar toe te gaan en haar op der plek te zetten van de manier hoe ze praat

    Ik zit toch echt in mijn recht om hier niet aan toe te geven? ?
    Mijn man is zzper en als hij elke maandag moet gaan rekening houden eerder te stoppen om op tijd thuis te zijn kan het wel 300 euro schelen per maand.
     
  2. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Voorop gesteld dat dit heel vervelend is, kan jij denk ik vrij weinig ermee doen,tenzij jouw beschikbaarheid ook in jouw contract staat vermeld.
     
    Vero0504 en merah vinden dit leuk.
  3. sprits

    sprits Fanatiek lid

    21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Wat staat hierover in je contract?
    Staat er in vermeld dat je flexibel inzetbaar bent voor alle uren/diensten bijvoorbeeld?
     
  4. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ligt er aan of je werktijden ook in je contact vermeld staan, anders heb je contractueel niet zoveel te eisen ben ik bang.
     
  5. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Wat staat er in je contact? Wij willen onregelmatige diensten en daarnaast wordt er ook een bepaalde mate van flexibiliteit verwacht wanneer nodig, zoals bij vakanties en ziekte. Ook om bv in een andere vestiging te moeten werken wanneer nodig.
    Hierdoor loopt het wel eens anders dan ideaal zou zijn, maar dan probeert ik het op te lossen met bv oma die oppast of toch een keer mijn man die eerder thuis moet zijn.

    Misschien is het maar tijdelijk? Een paar keer? Tot er een andere oplossing is? Is er geen stagiaire die sowieso graag die uren erbij zou willen maken?
     
  6. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.538
    7.043
    113
    Het ligt er aan wat er in je contract staat.
    Ik werk in de zorg en heb (als enige) vaste werkdagen. Ik was niet gekomen als dat niet had gekund, omdat ik onregelmatig echt niet meer wil, en dat qua opvang ook niet te doen is. Nu probeer ik me wel flexibel op te stellen, dus ik spring echt wel eens in, of ik werk toch de dagdienst i.p.v. avond als dat veel beter uitkomt voor mijn collega. Maar niet te vaak.
    Maar er is wel duidelijk gezegd: je hebt een vast rooster zo lang het team akkoord is.
    Tot nu toe zijn ze dat. Als dat niet meer zo is en ze verplichten mij onregelmatig te gaan werken, dan stop ik zo snel het qua opzegtermijn kan. Maar dat is dus mijn risico.

    Als je van tevoren hebt gezegd dat je flexibel zal proberen te zijn, dan is dat wel vaag, en vermoed ik dat er niet iets vastligt qua werktijden.
     
    Belle22 vindt dit leuk.
  7. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Wauw je man naar je werk laten gaan? Dan is wel over de top.... wat gaat hij doen dan? Iemand terecht wijzen? iemand slaan?

    Ten eerste zijn er afspraken gemaakt met je; waar staan ze op papier?
    Om toch je flexibel op te stellen; welke dagen zou je man de kinderen op kunnen halen? zodat je die dagen wel kan werken.
    Denk in oplossingen.
    Wellicht is een flexibele oppas een idee?
     
    Bailey07, Yellowsun, Jessi79 en 8 anderen vinden dit leuk.
  8. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de snelle reacties,

    Ik had eerst een 25 uur contract, toen mijn contract was afgelopen vorige maand heb ik ivm de Corona situatie een 0 uren contract gekregen voor het geval we weer dicht moeten.
    daar stond in dat ik altijd moet komen wanneer hun dit willen, toen gaf ik aan dat dit niet mogelijk is omdat ik vast zit met een contract van de opvang en ik niet zomaar dagen kan wisselen omdat alles vol zit en ik gewoon moet betalen als ik een week bijv niet hoeft te komen.
    Toen zei de manager je blijft gewoon de zelfde dagen en tijden werken die je nu werkt. Dit is gewoon een verplicht iets dat er in moet staan maar je kan dit zien alsof het er niet in staat.

    dus ik heb het getekend, maar nu eisen ze dus dit terwijl die niet zijn woord en onze afspraak was?

    voel me nu behoorlijk belazerd :(
     
  9. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Ik probeer ook echt flexibel te zijn, ik ruil regelmatig met dagen of werk een dag extra wanneer dit nodig is, daarbij vraag ik hulp van mijn moeder en broer.
    Maar in dit geval kan dat niet omdat dit om elke maandag avond kan en hun ook wisseldiensten hebben en we niet zo dichtbij wonen dat hun dit elke maandag avond voor mij kunnen doen
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik denk dat het sowieso niet slim was om zoiets te tekenen. Hij kan wel zeggen dat je de gewone uren blijft werken, maar er staat iets anders zwart op wit dus ik ben bang dat dat leidend is.
     
    Kolibrie, Zara75, Bailey07 en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Iemand slaan? Natuurlijk niet. Maar de manier waarom ze praat irriteerd hem gewoon omdat ze echt zonder respect kan praten tegen me terwijl hij ziet hoe flexibel ik ben als het nodig is , natuurlijk gaat hij niet erheen maar ik zei het alleen om te laten zien, dat we het zat zijn van de manier hoe ze kan praten
     
  12. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Bij ons kun je hoog en laag springen, ze voeren een wijziging door en je moet het er mee doen.

    Mss kun je ontslag nemen en wat anders zoeken? Zeggen dat dat het gevolg is als ze je dwingen?

    Ik snap je gevoel hoor, stik vervelend, maar het is voor iedereen vervelend.
     
  13. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    En wat zegt je baas hier nu van dan?
    Die heeft toegezegd dat er niets zou veranderen.
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Helaas ga ik dat dan maar doen als er geen andere optie is, vind het alleen zo jammer want het werk dan en de collega’s is zo leuk, heb het zo naar mijn zin..

    Dit terwijl het ook opgelost kan zijn dat zij zelf even 3 uur gaat assisteren wat ze eigelijk altijd heb gedaan, tot 3 maanden geleden.
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  15. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Ik heb hem niet erover gesproken nog want hij is nog aanwezig in de praktijk.

    Maar zij heeft door wat hij tegen haar zegt erover, maar ik heb haar gister avond al verteld dat hij zelf maar even contact met mij op moet nemen als hij niet wilt inzien dat het bij mij onmogelijk is in de avond te werken, wat ik hem al zovaak personelijk hèb verteld als ik een gesprek met hem had over mijn contracten
     
  16. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Het vervelende is nu dat je een contract getekend hebt, waar je zelf niet achterstaat. Helaas zijn de consequenties echt voor jezelf en het enige wat je kan doen, is er voor zorgen dat je niet elke dag wordt ingedeeld op de late tijden.
    Dus wel laten zien dat je flexibel bent (dus in gesprek gaan met je man over welke dagen hij eerder zou kunnen zijn) of een andere baan zoeken.
    Bedenk wel met stroop bereik je meer dan met azijn. Bespreek dit met je manager en geef aan dat dit een issue is voor het hele bedrijf en niet alleen voor jou en hoe dit samen opgepakt kan gaan worden; wie gaan er allemaal uren draaien en misschien is een rooster wel een goede optie.
    Hou het gesprek open en gooi niet gelijk de deur dicht.
     
    Bailey07, Syane en NiVa0230 vinden dit leuk.
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Kan de stagiaire geen dagen ruilen?
    Wij zitten ook weleens lastig en hebben nu tot de zomervakantie de dagen van de stagiaire kunnen omruilen in overleg met haar opleiding.
    Als er in je contract staat dat je flexibel bent dan kan je denk ik weinig in brengen.
    Ik heb destijds toen ik bij mijn huidige werkgever ging werken heel duidelijk aangegeven dat ik niet flexibel ben ;)
    Nu de kinderen groter worden kan ik her en der weleen extra werken en ruilen maar toen de kinderen klein waren had ik echt geen zin in die onrust.
    Ik hoop dat jullie eruit zullen komen en dat je werkgever een beetje meedenkend is. Nooit leuk dit soort toestanden.
     
  18. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Het gaat echt alleen om de maandag avond, andere dagen zijn we gewoon tot 5 uur open,
    Ik zou elke andere dag kunnen werken om te ruilen alleen de maandag avonden niet.
    Ik probeer het gesprek ook open te houden, het is niet een gesprek van 1 dag maar al 2 weken, en met andere oplossingen komen ze niet.

    Helaas heb ik indd iets getekend waar ik niet achter staat, lesje geleerd..
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  19. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Meerdere opties:
    - gesprek met je werkgever aangaan, duidelijk aangeven dat structureel werken op maandagavond niet kan ivm kinderen.
    Maar accepteert dan ook de consequenties, dat je op zoek moet naar een andere werkgever. (Geen idee of er veel werkgelegenheid is)
    - man kiest voor de maandag enkel opdrachten in de buurt
    - oma/opa de kinderen laten ophalen.

    Jammer dat je een nieuw contract hebt getekend, vaak heb je bepaalde rechten opgebouwd als je bepaalde uren nooit hebt gewerkt. Of dat nog steeds is, geen idee hoor. Ik spreek nu van 15 jaar geleden.
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  20. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw
    Je bent een soort van bedonderd. Echter, mondelinge overeenkomsten zijn ook bindend, natuurlijk niet zo makkelijk waar te maken als een schriftelijke overeenkomst want het wordt vaak een welles-nietes spelletje.

    Je zou een oppas kunnen regelen voor die ene dag? Je zou andere dagen kunnen voordragen waarop je wel kunt?
    Wel een nare situatie zo, succes!
     

Deel Deze Pagina