BV & Medicijnen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sincerity, 27 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sincerity

Sincerity Actief lid

14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Een vraagje voor jullie meiden hier.

Ik heb anti biotika gekregen van mijn huisarts vanwege een blaasinfectie/mogenlijke baarmoeder infectie. Ik had eerder amoxicilline maar dit werkte niet dus heb ik nu Ciprofloxacine gekregen.

Mijn huisarts heeft gezegt dat het niet mag met borstvoeding, ook in de bijsluiter staat dat het slechte gevolgen kan hebben op de kleine; MAAR

Op borstvoedings.com met hun medicatie lijst staat dat het wel gewoon mag? (Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Medicijnen - Medication and breastfeeding: an explanatory list for mothers and professionals)

Ciprofloxacin Antibiotic L3 [diarrhea, changes color of teeth!] Compatible Candida?

De kuur is namelijk voor 7 dagen en dan heb ik eigenlijk 2 dagen wachttijd, en als ik 9 dagen geen BV kan geven ga ik het ook niet alleen ontzettend missen. Ik ga proberen te kolven om mijn melkproductie in ieder geval tot stand te houden - hiervoor heb ik oxytocicon neusspray ofzo gekregen.

Ik moet 2x per dag 2 tabletten slikken.. dus in totaal slik ik 1000mg van Ciprofloxacin per dag, kan het zijn dat ik om de hoeveelheid medicijnen niet mag borstvoeding?

Zou het anders heel erg zijn om te zeggen van god ik kolf wel standaard iedere dag, maar ik neem de medicijnen allebei vroeg in de dag dat ik wel teminste een nachtvoeding doe.. want de kleine is stukke rustiger als ze mijn borst krijgt..

Of is het slimmer om gewoon te kolven en het niet te doen? Ik weet het niet.. Je zou zeggen op borstvoeding.com geven ze geen foute informatie maar de huisarts toch ook niet (De huisarts zelf weet wel niks van BV want ze wist niet wat syntocinon ofzo was, ik toevallig wel).., en dan nog de bijsluiter die tegenspreekt..

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.152
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Pfff, ik zou er niks over durven zeggen; ik ben geen arts. Je zou eens kunnen overleggen met de apotheek, hoewel die waarschijnlijk het advies in de bijsluiter zullen volgen.
    Je zou inderdaad verwachten dat de informatie op die site wel klopt. Lastig hoor. Je zou eventueel contact op kunnen nemen met een lactatiekundige (telefonisch advies: borstvoedingslijn - Borstvoeding Welkom) Maar houdt er wel rekening mee dat ook dat geen artsen zijn.

3. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik zou het ook bij de apotheek vragen, die weten hier volgens mij het meest vanaf. Mijn man kreeg eens 2 verschillende dingen voorgeschreven die samen dodelijk konden zijn, de huisarts let hier niet op, je apotheek (gelukkig) wel!

4. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    #4 blackeyedgirl, 27 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2011
    Hier vlak na de bevalling prednison voorgeschreven gekregen van de HA vanwege aangezichtsverlamming, van de HA en Apotheek mocht ik daardoor geen BV geven

Maar de kinderarts in het ziekenhuis heeft het toen voor me nagekeken, met de dosis die ik kreeg, mocht het wel.

*edit*

Bedoel dus te zeggen, misschien kan je het laten nakijken door een kinderarts?

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.505
    14.005
    113
    Vrouw
    Ik zou het absoluut niet doen!

Overgang in de moedermelk: Ja. Advies: Gebruik wordt ontraden vanwege het risico van artropathie en andere mogelijk ernstige toxiciteit bij zuigelingen.
    Bron: Farmacotherapeutisch Kompas

Zou dus even naar de HA (of weekendpost) bellen en vragen om andere AB. Er zijn voldoende alternatieven namelijk en ook meerdere die wel mogen met bv.
    Erg vreemd dat je HA zei dat het wel gewoon mag, op het moment dat ze in jouw dossier een contrac indicatie van bv had neer gezet, had ze namelijk automatisch een waarschuwing gekregen dat het niet samen gaat. (Werk zelf in ha praktijk, dus daarom weet ik hoe het werkt).

6. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik zou een lactatiekundige IBCLC raadplegen. Zij hebben een speciaal naslagwerk en kunnen het voor je nakijken.

Beterschap!

7. pijman

pijman Niet meer actief

hmm lastig! Heb je inmiddels de apotheek al gebeld? Soms staat in de bijsluiter dat het niet kan maar krijg je medicijnen toch voorgeschreven in het kader van ' de voordelen wegen op tegen de nadelen'. Je apotheker zou hier het beste van op de hoogte moeten zijn.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

L3 is helemaal niet veilig, dat is nl. L1. L3 is vaak niet beoordeeld.
    Bovendien is Thomas Hale wel heel heel erg pro-bv en die heeft liever dat je heftige medicijnen slikt dan dat je kunstvoeding geeft, dat is in zijn ogen vergif.

Ik zou een apotheker bellen morgen.

Oh en trouwens heb ik ook na de bevalling 2x kort achter elkaar amox/clav.zuur gekregen. Als je daar gewoon tegen kan zou ik die eerst nog eens proberen.

Deel Deze Pagina