Ik zit in dubio en ik word gek van mijzelf . Ik werk een tijd in de zorg. Sinds kort ben ik een opleiding begonnen. Hier had ik echt veel zin in, maar tis best pitteg en kost veel energie en tijd. Het zo dat ik onverwacht zwanger ben geraakt, ons kindje is overigens enorm welkom, laat dat duidelijk zijn!! Nu vind ik de combinatie, school en werk momenteel best pittig, het valt me best zwaar. Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn praktijkbegeleidster. Ze vertelde mij dat ik de opleiding wel zou kunnen halen, maar dat het dan wel heel pittig word en dat ik er dan wel helemaal vol voor moet gaan en me strak aan de planning zal moeten gaan houden. Dan is het haalbaar. Stel dat ik iets krijg met mijn zwangerschap of wat dan ook, dan is het al niet meer haalbaar. Ook kon ze zich wel voorstellen dat ik nu terug ga in de oude functie en dat ik daarin verder ga. Dat ik nu voor mijzelf en ons kies en meer kan genieten van alles, (er moet tenslotte nog heel wat gebeuren) ook als straks ons kindje er is en dat ik evt later mijn opleiding kan voortzetten. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Van de ene kant zou ik heel graag dat papiertje willen halen, maar moet dat dan ten koste gaan van alles? Van de andere kant denk ik; laat ik maar terug gaan in mijn oude functie en gaan genieten van alles zonder al die stress. Wat is jullie mening hierover?
Op de eerste plaats, van harte proficiat! Net als jij ben ik zwanger geraakt in het eerste jaar van mijn studie. Ik deed toen een voltijd HBO-opleiding en merkte al vrij snel dat het mij niet ging lukken om de opleiding af te maken. (Ik werd erg snel geirreteerd omdat ik gewoon teveel stress had enzo). Uiteindelijk ben ik gestopt met de studie. Maar er was een meisje die in mijn klas zat en die een halfjaar later ook zwanger is geraakt. Zij heeft de opleiding wel doorgezet en heeft hem succesvol kunnen afmaken. Dus het is ook maar net hoe je zelf in elkaar steekt. Je kunt altijd proberen om de opleiding af te maken maar houdt dan heel goed in de gaten of het allemaal nog goed gaat en of je niet teveel van jezelf vraagt. En geef gewoon op tijd aan als het niet lukt. Wellicht kun je de studie een tijdje onderbreken en dan na de bevalling weer verder gaan?