Momenteel rij ik in een auto van de zaak. Na mijn zwangerschap ga ik minder werken (24 uur, ipv 35 uur). Omdat ik dan minder 'werk' kilometers maak, leek het mij loco dat ik dan meer voor de auto zal moeten betalen. Daar heb ik naar gevraagd en dat wordt nu uitgezocht hoe en wat. Maar tijdens mijn gesprek waarin ik het vroeg, gaf mijn werkgever aan dat ik in mijn verlof (die over 2 weken al ingaat...) al meer zal moeten betalen voor de auto... Omdat ik dan dus geen werk kilometers meer maak. Mag hij dat zo maar doen? Tijdens mijn verlof??? Ook hoorde ik nu pas dat mijn auto sinds 1 januari niet meer wegenbelasting vrij is... En ik dus zo'n 85,- per maand meer moet gaan betalen... Ik vind dat had hij eerder moeten melden, en daar ga ik dan ook tegenin als ze me met terugwerkende kracht willen laten betalen. Ik stond een beetje met mn mond vol tanden, want hier heb ik geen rekening mee gehouden. En ik vind het ook flauw dat dit pas nu naar boven komt. Zeker ook dat de autokosten in mijn verlofperiode al omhoog gaan. Zo heb ik nauwelijks tijd om wat anders te vinden, mocht ik de kosten echt te hoog vinden. Eind van de week heb ik weer een gesprek over hoe het na mijn zwangerschap met auto en loon e.d. staat. Dus ik wil er een beetje voorbereidt het gesprek ingaan Wie kan mij van advies voorzien? Ik werk trouwens in een erg klein bedrijf (7 personen) en alles qua administratie gaat een beetje 'zozo'. Het kost me altijd veel 'zeuren' voordat ik iets echt duidelijk weet. Altijd onder het mom van 'komt wel goed'... Maar ik wil altijd graag weten waar ik aan toe ben en vind dit dan ook altijd vervelend. Zeker als ik voor zulke verrassingen kom te staan. Heb dit natuurlijk ook al vaker aangegeven bij de werkgever maar (je raadt het al...) 'het komt wel goed' volgens hem... Aanvulling: De auto is trouwens eigendom van de zaak en geen leaseauto. Het bedrijf heeft de auto gekocht en ik betaal een bepaald bedrag in de maand. Hiermee mag ik in totaal 35.000 km per jaar rijden. Ook privé. Maar aan alleen woon/werk afstand kom ik ong 28.000 km per jaar. Destijds (ong 3,5 jaar geleden) heb ik de auto aangeboden gekregen als 'zoethoudertje'. Ik was naar een ander bedrijf gegaan. Naar 2,5 jaar hadden ze mij benaderd om terug te komen. En na 1 jaar weer hier werken boden ze mij deze auto aan. Ook omdat mijn auto op dat moment het begaf en ik een andere moest zoeken. Dus op zich allemaal positief. En ik begrijp ook dat ik er nu meer voor zal moeten betalen. Maaarrrrr er was mij niet verteld dat ik nu in mijn verlofperiode er meer voor zal moeten gaan betalen. Het is vanaf half november al bekend dat ik half februari met verlof ga. Hier hadden ze mij ook wat eerder van op de hoogte kunnen brengen...
Ik weet niet precies wat de regels zijn als de auto eigendom is van de zaak. De meeste auto's van de zaak zijn leaseauto's. Daarmee heb je helemaal geen kosten maar betaal je maandelijks wel een flink bedrag aan de belasting als je er privé mee mag rijden. In principe mogen ze een leaseauto zelfs innemen tijdens je zwangerschapsverlof.
Tijdens je zwangerschapsverlof heb je alleen recht op doorbetaling van de vaste onderdelen van je loon. Dat betekent dat allerlei secundaire arbeidsvoorwaarden opeens weg kunnen vallen, denk aan onkostenvergoeding voor je telefoon, reiskostenvergoeding, spaarloon, etc. Ik kan me voorstellen dat daar een leaseauto ook onder valt. Dat staat wel steeds vermeld bij alle informatieberichten over de zwangerschapsuitkering. (Neemt niet weg dat ik het ook vervelend vind, omdat je de kosten lang niet altijd die maanden stop kan zetten, en er dus zelf voor opdraait...) Recht op geld - Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO-uitkering)