Ik ben gisterenmiddag ziek naar huis gegaan omdat ik me helemaal voelende gloeien en me klote voelde. Zo ongeveer de hele afdeling is al een keertje de afgelopen weken ziek thuis geweest dus nog een wonder dat ik zo lang -vrij- ben gebleven. Nu belde ik vanmorgen m'n teamleidster op en toen vroeg ze of m'n klachten met de zwangerschap van doen hadden. Ze gaf aan dat er dan op een andere manier melding van m'n ziek zijn moet worden gedaan. Ik heb gez nee geloof zelf niet dat het met mijn zwanger zijn van doen heeft, maar dat ik gewoon grieperig ben 1 of ander virusje heb opgelopen. Maar ben nu wel benieuwd waarom deze vraag? Is het zo als je ziek ben ivm je zwangerschap dat het dan bijv niet door de wg-er betaald wordt, maar door het UVW ofzo.... Liefs Mirre
Je wordt gewoon betaald door je werkgever, maar als het zwangerschapsgerelateerd is dan krijgt je werkgever jouw ziekuren terug. Ben je 'gewoon' ziek, dan niet. Dus het is financieel voordeliger voor je werkgever als het zwangerschapsgerelateerd is. Beterschap!
Let op het uwv betaald je uren dan maar als je 1 dag of minder ziek bent betaald het uwv niet uit en je baas ook niet!, groetjes evelien beterschap!
Ik krijg dat ook gewoon doorbetaald hoor. Uitzendkrachten bijv. niet. Die hebben 1 (vaak zelfs 2) wachtdagen.
Ik heb een vaste aanstelling (contract voor onbepaalde tijd) volgens mij krijg ik altijd betaald bij ziekte. Liefs Mirre
Als je ziekte gerelateerd is aan je zwangerschap betaald niet je baas je loon uit maar het uwv, zij verzorgen ook je uitkering tijdens het zwangerschapsverlof. Dan wordt je gewoon uitbetaald volgens hun regels, en niet volgens je cao. Zo heb ik het tenminste begrepen, maar ik kan het mis hebben hoor
inderdaad mis, maar dat geeft niet.. Je werkgever betaald idd je loon gewoon door.. Hij krijgt wel als hij jouw zwangerschapgerelateerde ziekte uren doorgeeft aan het uwv die uren weer vergoed door het uwv.. Stel je hebt een tijdelijk contract en deze wordt niet verlend tijdens je zwangerschap of verlof dan neemt het uwv het volledig over...maar tijdens je contract is je werkgever verantwoordelijk. voor hem is het dan ook voordeliger als ziekte zwangerschapgerelateerd is. Normaal kan het zo zijn dat er bij ziektegelduitkering een wachtdag in acht wordt genomen maar bij zwangerschap is deze regel niet van toepassing.. misschien zit hier de vergissing in. Houd je werkgever wel deze wachtdag in dan omzeilt hij de wet en wordt het tijd dat je het uwv belt om dit te melden... Tegenwoordig betalen wekgevers maar 90% bij ziekte en bij mij ging dit dus ook mis. bij mijn zwangerschapsziekte zeg maar kreeg ik dus ook maar 90% en gaf ie ook bij het uwv 90% op voor de vergoeding. toen ik m er op wees dat ik 100% moest krijgen heeft hij het uitgezocht en ondervond dat ik gelijk had. hij heeft mij alsnog die 10% uitbetaald en dit voor hem zelf bij het uwv geregeld... Hoop dat het nog een beetje duidelijk is... kijk anders s op www.szw.nl is van min. v. sociale zaken.. daar staat veel info over rechten en plichten enzo....