Mag ik vragen wat je gaat doen? Ik heb in september de stap gezet om uit de zorg te gaan. Ik werk nu bij de Kruidvat en volg de opleiding tot Drogist. Nog geen seconde spijt van gehad. @Eefje061 ik zou zeggen doen. Werkplezier vind ik heel belangrijk.
Maar kun je echt helemaal nergens iets doen met je opleiding op hbo nivo? Er zijn soms ook functies waarbij ze hbo werk en denknivo vragen , maar welke opleiding dan precies maakt niet uit. Je kunt het altijd proberen natuurlijk, je hebt nu niks en omhoog kan altijd nog. Als je het maar niet doet vanuit die angst dat je het niet kan en dat het te moeilijk voor je zou zijn. Dat lijkt me in elk geval de verkeerde overweging. Werkplezier is belangrijk, maar zelfrespect en eigenwaarde ook.
Bedenk dat jij nog je hele leven kunt werken. En dat je ook binnen het werkveld jezelf kunt ontwikkelen. Het idee dat je 40 jaar hetzelfde voor dezelfde baas doet is niet meer van deze tijd. Mensen blijven zich binnen hun werk ontwikkelen dmv collega's, cursussen, studie of projecten. Dus kies iets dat bij jou past. Ook als dat op mbo niveau is. Als je wilt kan je altijd doorstromen in de toekomst. Of niet natuurlijk. Uiteindelijk gaat het erom dat jij jezelf financieel kunt redden. Dus niet afhankelijk worden van je partner of op te grote voet gaan leven.
Ik werk nu ook onder mijn niveau. Maar ik wil graag iets doen wat ik echt leuk vind! Ik kom vanuit de huisartsenzorg en ik heb dan wel het voordeel dat ik nu meer verdien (zelfstandige) als eerst. Als ik nog 30 jaar in de huisartsenzorg had doorgemoeten was ik doodongelukkig geweest.
Ik werk ook onder mijn niveau, maar heb een hele leuke baan, veel verantwoordelijkheid en ik kan plannen hoe ik zelf wil. Wil ik thuiswerken; werk ik thuis en kan dan bijv even een was wegwerken. Ook ideaal met een ziek kind. Heb ik privé een afspraak, doe ik dat tussendoor. Heb ik zin om te brainstormen met een collega spreken we ergens in een restaurant af om samen te zitten werken met een latte en een broodje. ja: ik zou misschien meer kunnen verdienen, maar dan zit ik de hele dag op een saai kantoor mijn tijd uit te zitten. werkplezier is enorm belangrijk voor mij, echt heel veel meer dan het geld, al mag ik daar ook niet over klagen. Ik heb echt een ontzettend leuke baan, mijn dagen voelen meestal ook niet als werk.
Dit zijn ook mijn gedachten. Ik zou zelf toch eerst proberen of ik echt zo ongelukkig werd van dat waar ik een hele studie voor gedaan had en toch ooit van dacht dat het mijn ding was. Zeker als de inkomsten ook beter zijn. Stel dat je later terug wilt in dat werkveld (van je studie) en je hebt een soort gat waarin je heel iets anders deed, dan lijkt mij dat zonde van de moeite en tijd die je er nu in gestoken hebt. Als het echt zo tegenvalt, kun je altijd nog iets anders gaan doen.