I was wondering... Nu we op vakantie zijn en regelmatig lunchen, dineren en nog tussendoor een terrasje pakken gaat het aardig oplopen wat we aan fooi geven. Meestal geef ik 1 tot 4 euro fooi per keer. Loopt aardig op als ik 4x iets nuttig op een dag Ik doe het eigelijk altijd en geef wat meer als ik echt tevreden ben over de service en kwaliteit. Ik ben ook gevoelig voor aardige obers haha zo gaf ik vanavond net wat meer aan iemand die zei dat we prachtige kindjes hadden en even gek ging doen met de kids Benieuwd of anderen het ook altijd doen! 4x per dag vind ik te gek worden, wil er eigenlijk mee stoppen maar vind ook dat het hoort om wat fooi te geven... geen idee waarom eigenlijk.
Nee, eigenlijk nooit. Het is allemaal al duur genoeg. En bij de meeste andere beroepen geef je toch ook geen fooi?
Ik hen nog nooit een fooi gegeven. Ik begrijp het idee erachter ook niet helemaal. In de supermarkt geef je toch ook geen fooi omdat de cassière je zo goed heeft geholpen. Ik vind het ook allemaal al duur zat.
Ja, eigenlijk altijd. Soms met alleen wat drinken niet. En je hebt bijvoorbeeld in Frankrijk ook dat de fooi in de prijs inbegrepen zit. Als dit niet zo is, staat dit op de kaart. Dus daar doen we het niet, tenzij de service erg goed is.
Nooit! Ik vind tegenwoordig de prijzen op de terrassen schrikbarend! Als ik meer als 5 voor een tosti betaal dan hebben ze fooi genoeg lijkt me.... Om maar even een voorbeeld te noemen.
Altijd. Of de service moet zo slecht zijn, dan geef ik echt niks. Zelf ook in de horeca gewerkt en vind het er gewoon bij horen. Het ligt er trouwens wel aan hoeveel we kwijt zijn, ik rond het altijd af tot een mooi bedrag.
Ja, altijd. Zo'n 2 tot 5 euro. Dacht eigenlijk dat iedereen dat haast wel deed maar zo te lezen is dat niet zo.
Als ik een drankje drink op een terrasje dan niet. Zijn wij echt uit eten dan wel altijd iets, maar vaak iets van 2-5 Eigenlijk best vreemd, de kassiere in de supermarkt geef ik ook geen fooi
Ik zou niet weten waarom. Ze doen toch gewoon hun werk. Geef je een kassière ook fooi? ( mam1991...jij had het ook al geschreven zie ik ...ik was nog aan het typen) Hier in Nederland verdienen de mensen gewoon netjes loon. Niet nodig dus. Moet je in Japan een fooi geven zijn ze gelijk beledigd. In Amerika staat het zelfs op de bon wat je moet geven Bewaren
Neehoor, zou niet weten waarom?! Ze doen gewoon hun werk en krijgen daarvoor betaald. Vind het echt de grootste onzin, en daar doe ik niet aan mee
Dat ligt een beetje aan de setting. Als we gewoon ergens wat drinken dan niet. Maar als we ergens eten en het was lekker en een goede service dan geven we wel altijd wag extra of zeggen we dat we geen wisselgeld terug willen. Alleen als we pinnen geven we geen fooi bedenk ik net.
Vaak kun je zelf aankruisen welke van de drie opties je kiest (10%, 15% of 20%), maar in Amerika verdienen mensen in de horeca ook echt een hongerloontje, en hebben ze de fooien nodig om van rond te komen. 10% moet je dus eigenlijk gewoon bij de kosten van je eten optellen, geen fooi geven is echt ontzettend onbeleefd. In Nederland geef ik eigenlijk ook vaak wel iets fooi, maar als de service slecht is echt niet.
Ja eigenlijk wel, tenzij iemand er de kantjes vanaf loopt, niet aardig is enz. Ik heb zelf lang in de horeca gewerkt en ik schaam me toch wel als ik helemaal niks geef.
Even off topic: waarom heb jij altijd het woordje bewaren in je berichten staan? @ts: Ligt geheel aan de setting. Meestal geven wij wel wat fooi maar ligt ook aan hoe de service ed was.