Werk verloskundige

Discussie in 'De lounge' gestart door mxm, 9 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mxm

mxm Fanatiek lid

28 mrt 2018
    2.906
    2.400
    113
    Vrouw
    Misschien tref ik hier iemand!
    Mijn allergrootste droom is om ooit verloskundige te worden. Op dit moment heb ik 3 kinderen. Waarvan 1 tweeling van 7 maand oud, en een peuter van 3. Zoals ik al zei is mijn droom dus echt om verloskundige te worden. Alleen wanneer? Zijn hier verloskundigen met jonge kindjes? Ik snap dat het op dit moment niet te doen is. Maar wanneer dan wel? Wanneer zou ik verder kunnen gaan met mijn droom? Soms dacht ik wel eens: waren we maar later aan kinderen begonnen. Maar dat is natuurlijk niet terug te draaien, en ik ben ook heel gelukkig nu. ❤️ Maar dus de vraag: wanneer, ooit?

Ik hoop dat ik iemand tref!

2. Neilia

Neilia Niet meer actief

3. cherrytomaatjes

cherrytomaatjes Fanatiek lid

30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Hier geen verloskundige, maar ik denk gewoon even met je mee.
    Hoe oud ben je, kun je misschien je droom nog even parkeren tot ze naar school gaan? Ik hoor om me heen vaker dat moeders dan weer gaan studeren. Tot die tijd zou je misschien al wat zeldstudie kunnen doen, studieboeken etc?

mxm vindt dit leuk.
  4. mxm

mxm Fanatiek lid

28 mrt 2018
    2.906
    2.400
    113
    Vrouw
    Ik word 27. Dus ook nog jong! Ja zeker hoor. Dat is inderdaad wel een goede ja.

5. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Wat leuk, jouw droom! Ik ben verloskundige, dus kom maar door met je vragen.

Wat is je sowieso al kan vertellen: er zijn relatief veel vrouwen die de opleiding tot verloskundige pas op latere leeftijd doen en die dus al een gezin hebben. In mijn jaar waren er geloof ik 6 van de 35 studenten. Maar... het is mega pittig. Zeker als je kinderen klein zijn. De opleiding helemaal, omdat je veel stage gaat lopen op veel verschillende plekken en je dan amper je eigen dagen in kunt delen. De opleiding en stage kan je ook alleen fulltime doen.

Ik heb de opleiding gedaan voordat ik kinderen kreeg, wel na een eerdere studie, ik was 27 toen ik afstudeerde. Over het algemeen is een beetje levenservaring in deze studie juist een voordeel.

Nadeel is wel dat het werk ook best heftig is om te combineren met een jong gezin. Ik ben nu 2 jaar geleden gestopt, omdat ik het met (toen) 2 kleintjes, plus partner met onregelmatige diensten in de zorg, niet meer goed kon combineren. Dat er nog de wens was voor een derde speelde ook mee.

Maar, ik zie ook collega's om me heen die het wel combineren met een gezin. Daarbij wel heel belangrijk dat je een partner hebt die veel kan opvangen, liefst flexibel of op zn minst kantoortijden werkt en bijvoorbeeld de kinderen kan brengen en halen. Bij ons liep het echt stuk op de combinatie van 2 onregelmatige banen.

Los van de logistiek, vind ik het ook nog steeds fantastisch werk! Mijn plan is dan ook echt om het over een paar jaar, als mijn kinderen iets groter zijn, het weer op te pakken. Het is zo iets magisch om een bevalling te mogen begeleiden. De lange diensten (als je in een eerstelijns praktijk werkt zijn dit vrijwel altijd 24 uurs diensten) en het nachtwerk zijn soms zwaar maar hebben ook zo zn charme :)

Nou ja, roep maar als je iets wil weten. Mag hier of in pb, wat je handig vind.

mxm vindt dit leuk.
  6. mxm

mxm Fanatiek lid

28 mrt 2018
    2.906
    2.400
    113
    Vrouw
    Hé Muisje2016!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Leuk om te lezen ook!

Wat ik lees van jou is dat het sowieso nu gewoon veel te lastig te combineren is. We zitten ook erg lastig met oppas, en mijn man heeft een buitendienst baan dus zou ook niet alleen maar thuis kunnen zijn. En daarentegen word het dan geen werken voor hem met 3 jonge kinderen hihi.

Ik denk dat het het beste is om te wachten tot de kinderen dan groot zijn. Een jaar of? 12? Zou het dan het handigst zijn dat ze op een leeftijd zijn dat ze alleen thuis mogen blijven? Dat denk ik wel hè.. Als m’n oudste dochter een jaar of 13 is, is dat over 10 jaar. Maar de jongsten worden over 5 maanden 1 jaar. Dan zou ik er over zo’n 12 jaar aan kunnen beginnen? Dan ben ik 39, dan 4 jaar de opleiding. 43…

Het is m’n droom dus dat zal in de toekomst ook nog wel zo zijn. Het is gewoon aankijken hoe alles gaat in de toekomst denk ik.

Ik denk dat ik het voor nu maar even los moet laten dan ❤️

Muisje2016 vindt dit leuk.
  7. mxm

mxm Fanatiek lid

28 mrt 2018
    2.906
    2.400
    113
    Vrouw
    Oh en ik heb geen voor opleiding. Dus dan zou ik de 21+ toets moeten maken. Ik heb nu een diploma van MBO Niveau 3.

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dan is het misschien voor nu een idee om de havo te gaan halen in deeltijd. Dan heb je in ieder geval een betere basis. En je kan alsnog kiezen of je de opleiding tot vk gaat doen of toch wat anders.

Fruity90 en evaleana vinden dit leuk.
  9. mxm

mxm Fanatiek lid

28 mrt 2018
    2.906
    2.400
    113
    Vrouw
    Heb je dan bepaalde vakken nodig? Waar je aparte diploma’s voor kan halen? Of hoe gaat dit? Als je tegen mij zegt: “havo halen” dan denk ik aan; na de basisschool ga ik Havo doen 4 jaar lang. Haha. Maar het zal vast anders bedoeld worden. Bijvoorbeeld onderdeel scheikunde etc. Zie site: https://www.thuisstudie.net/havo-diploma-voor-volwassenen/

Klopt het wat ik zeg?

10. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.557
    3.887
    113
    Vrouw
    Ik heb ook de opleiding gedaan (in België, waar het maar 3 jaar is ipv 4 in Nederland dacht ik, waardoor dat ons klas toen voor maar 10 procent uit Belgen en 90 procent uit Nederland kwam, in antwerpen)
    In mijn klas zaten meerdere mensen met kinderen, waarvan ook iemand met een tweeling van 6 maanden ongeveer bij de start. Ik merkte wel dat deze mensen super gemotiveerd waren, meer dan de gemiddelde 18jarige die net van het middelbaar kwam. Ze hebben het ook allemaal afgemaakt de opleiding.
    Het belangrijkste is denk ik wel een goede opvang te hebben, want je loopt veel stage met alle mogelijke shiften, dus ook nachten en weekends.
    We hadden ook bijna elke dag las van 8 tot 17u, en erna nog wel studeren ook.
    Ik vond het al pittig, zonder gezin. Maar zo mooi, en zo interessant!

Verder nog, maar ik denk dat dat in Nederland minder of misschien helemaal niet speelt, maar van mijn klas ken ik er maar een paar die uiteindelijk als verloskundige werken, omdat er hier een groot overschot aan is. De meeste zijn uiteindelijk als verpleegkundige aan het werk. Ikzelf ook, heb me helemaal suf gesolliciteerd maar nergens een job te vinden, werk nu als pediatrisch verpleegkundige.

Maar het is wel een heel mooie job, mijn hart ligt ook echt nog wel veel meer daar dan in de verpleegkunde.
    Dus als je het graag wil, go for it!!!

11. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Leuk, ik lees even mee!!

Verloskundige lijkt me ook echt geweldig, of partusassistenten!

Heb nu het idee dat dit alleen maar bij dromen blijft! Ook als ik zie wat de opleidingen doen kost!

Ts hoopvoor je dat je droom ooit werkelijkheid wordt ;)

mxm vindt dit leuk.
  12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja dat kan,, dan krijg je deelcertificaten. Je kunt ook de vavo doen. Da haal je je complete havo diploma in 2 jaar. Is best pittig, maar wel te doen t.o.v. een hbo studie.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het het makkelijkste is als de kinderen naar school gaan…

of willen jullie nog meer kinderen?

14. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Verkijk je niet op het niveau. Het is een hbo+ studie. Dus tussen hbo en universiteit in. Het niveau is dus hoog. En naast vakken als scheikunde (op havo niveau) moet ook je Engels heel goed zijn. Veel vakliteratuur en onderzoeken zijn in het Engels (en dan heb je het over Engels op wetenschappelijk niveau).

Zover ik weet zijn er maar een paar hogescholen waar je dit kunt doen. En werkt men met een loting. Ik weet dus ook niet of ze 21 plus toets toelaten. Ze hebben immers een overschot aan studenten die ruim aan de toelatingseisen voldoen. Vraag dus eerst op de opleiding na wat de vereisten zijn. En wellicht kunnen ze jou een route geven met vakken of vooropleiding die je moet volgen.

Ik zou zeker geen jaren meer wachten hiermee. Want studeren is een stuk zwaarder als je ouder gaat worden. Beter kijk je om je heen naar een flexibel netwerk qua opvang.

En hoe ga je het betalen. Je kunt er niet bij werken. Het is een voltijd studie. Heb je na je 30e nog recht op DUO of kan je lenen? Kan je man alles op 1 inkomen opbrengen terwijl jij daarnaast studiekosten en reiskosten hebt (een eigen auto is bijvoorbeeld een noodzaak in dit beroep en met stages).

15. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Ik heb zelf in mijn hoofd dat ik het over 4-5 jaar opnieuw wil beoordelen. Dan zit de jongste op de basisschool en is de oudste 10/11 jaar. Dan heb je natuurlijk nog steeds opvang nodig want nog te jong om alleen thuis te blijven, maar dan zou ik wel een vaste oppas aan huis overwegen. Heb ik nu ook over nagedacht maar met een peuter en baby heb je dan echt de hele dag iemand in huis, een nanny of au pair. En dat zie ik zelf niet zitten als ze nog zo klein zijn, vind ik teveel van mijn privé opgeven.

Qua kosten zou het kunnen, 3x kinderopvang is duurder dan 1 oppas aan huis.

Dus misschien hoef je niet zó lang te wachten om je droom waar te maken.

mxm vindt dit leuk.
  16. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Je hebt inderdaad minimaal havo nodig met de vakken biologie en scheikunde. Ik heb VWO gedaan maar daarna eerst een andere studie in de culturele sector. Ik had wel biologie als eindexamenvak omdat ik dat altijd al interessant vond. Maar miste dus scheikunde. Ik heb toen via het LOI scheikunde op havo niveau gedaan (in 5 maanden, maar nog zonder kinderen dus tijd zat) en daarin staatsexamen gedaan.

Dus het kan slim zijn om in de tussentijd alvast te zorgen dat je aan de opleidingseisen voldoet.

mxm vindt dit leuk.
  17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.168
    10.676
    113
    Selectiepeocedures voor dit soort opleidingen zijn echt pittig met meer afvallers dan geselecteerden. Dus als je ervoor gaat, zorg dat je echt goed voorbereid bent, dat je bijvoorbeeld al eens hebt meegelopen met een verloskundige bijvoorbeeld of anderszins een plus opdoet. Of nail een examen HAVO of MBO4 met een 8+ gemiddeld.

Muisje2016 en mxm vinden dit leuk.
  18. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Misschien kan je eerst de verzorgende IG gaan doen of mbo verpleegkundige? Dat is makkelijker te behappen dan verloskundige. Wel heb je dan een andere basis waarmee je misschien makkelijker doorstroomt?

mxm en Kraamzuster vinden dit leuk.
  19. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Klopt, er is een pittige selectieprocedure. Toentertijd (13 jaar geleden) moest ik een sociale intelligentie test maken, een motivatiebrief schrijven en een sollicitatiegesprek met een docente doorlopen. Ik ben wel bij de eerste poging aangenomen, had klasgenoten die het soms wel 3-4 keer hadden geprobeerd. Daarin geeft levenservaring je wel een streepje voor denk ik.
    En inderdaad, slim om al eens mee te lopen met een verloskundige. Bij de selectie werd ook erg gehamerd op dat je weet wat het vak inhoudt. Dus niet alleen schattige baby's, (da's maar een vrij klein onderdeel) maar vooral de moeders waar je mee omgaat. De lange dagen, onregelmatige uren, véél verantwoordelijkheid en, laten we eerlijk zijn, ook een hoop onsmakelijke zaken ;)

Ze proberen te peilen of je goed weet waarvoor je kiest.

20. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Wat mooi dat je deze droom hebt en er over nadenkt hoe je die werkelijkheid kunt laten worden!
    Mij lijkt het ook een geweldig beroep en als ik destijds bij mijn studiekeuze had geweten wat ik nu weet had ik misschien ook wel voor de opleiding tot verloskundige gekozen of voor een andere opleiding in de zorg. Maar ik ben voor een economische opleiding gegaan en ben zo realistisch dat ik nu nog zo’n grote carrière switch niet zie gebeuren. Ik ben halverwege de 30 met 2 kleine kindjes en tegen de tijd dat zij zelfstandig genoeg zijn dat een voltijds opleiding zou kunnen dan ben ik echt wel ergens in de 40 en dan nog met zo’n pittige opleiding beginnen zie ik niet zitten (het is inderdaad hbo+ en een stuk pittiger dan de gemiddelde hbo opleiding). Daar komt bij dat het financieel dan ook een ding zou zijn, 4 jaar op 1 inkomen is eigenlijk ook niet haalbaar.
    Ik heb er dus nu voor gekozen om in een financiële functie te gaan werken bij een zorginstelling om zo mijn kennis en opleiding te combineren met het soort bedrijf en ‘product’ waar mijn interesse ligt.

Stel dat je toch tot de conclusie komt dat het wel heel moeilijk wordt je droom werkelijkheid te laten worden, heb je dan een plan B?
    Zou het een optie zijn een opleiding te volgen als kraamverzorgster? Of als lactatiekundige? Of om zwangerschaps- of bevallingscursussen te geven?
    Of een opleiding mbo of hbo verpleegkunde en dan via die route doorstromen tot obstetrie verpleegkundige, voordeel daarvan is dat het vaak als een werken en leren combi kan en je tijdens de opleiding al geld verdient.

Deel Deze Pagina