Ik vond dit op het net: Wet Verbetering Poortwachter | Over werk Ik zal nog even verder kijken want het is een artikel uit 2010 Zoals het hier staat is het wel degelijk een verantwoordelijkheid van de werkgever.
Pff belachelijk zeg dat je er nog geld op toe zou moeten leggen... Mijn moeder werkt fulltime in een verzorgingstehuis. Nu is ze pas gevallen en heeft ze een gecompliceerde armbreuk (hand en arm gebroken). Ze gaat altijd op de fiets werken, maar dat kan nu dus niet, maar mooi dat ze maar moet zien hoe ze het doet: ze moet een aantal middagen in de week aangepast werk komen doen. 1 middag kan ze met een collega meerijden, de rest met de bus, en die betaalt ze zelf. Als ze geluk heeft kan ik haar brengen, maar ophalen nooit want ik moet zelf om 16 uur beginnen. Vind het zo raar: moet ze met 1 hand brieven in envelopjes doen en zo....
Al met al vind ik het ontzettend flauw van je werkgever.. Als ik jou was zal ik er eens een gesprek met je werkgever over hebben! Jij zit toch ook niet voor de flauwekul thuis! Succes meid!
Ik snap eigenlijk niet wat er zo flauw aan is dat een werkgever wil dat een werknemer gewoon op het werk verschijnt. Je hebt als werknemer niet alleen rechten, maar ook plichten. Werkgevers betalen hun werknemers om te werken. Als je te ziek bent om te werken, betaalt hij je door, ook als je helemaal niet kunt werken. Daar zijn uiteraard wel voorwaarden aan verbonden. Bijvoorbeeld dat je er alles aan doet om op zo kort mogelijke termijn het werk te hervatten. Als je in staat bent om te werken, dan mag je werkgever van je eisen dat je dat komt doen. Als het voor je reïntegratie nuttig en nodig is om op al je werkdagen te komen, dan mag hij dat van je eisen als je daar niet te ziek voor bent. Hoe je op het werk komt is je eigen probleem. De werkgever heeft niet de keuze gemaakt dat jij ergens bent gaan werken wat niet dichtbij je huis is, of om ergens te gaan wonen wat niet dichtbij je werk is.
Lastig dit.... normaal gesproken zou ik er alles aan doen om op het werk te komen en te werken als het kan maar in jouw situatie... als de gyn zegt dat je het rustig aan moet doen, dan moet dat ook. Als dat betekent dat je daardoor niet meer kunt werken dan is dat zo. Ik vind een moeilijke zwangerschap heel wat anders dan een gebroken been. Je hebt ook een ongeboren kind waar je om moet denken. Dat is nu het allerbelangrijkste. Ik neem aan dat dit ook stress veroorzaakt? Stress is helemaal niet goed tijdens de zwangerschap. Jij weet zelf het beste hoe je je voelt en wat je aankunt. Luister vooral goed naar jezelf.
Bijna geheel mee eens maar met het laatste niet. De werkgever heeft de werknemer tenslotte toch ook aangenomen terwijl de NAW al bekend was. Dan moet de werkgever alleen maar mensen aannemen die om de hoek wonen...
Op zich is het niet het probleem van de werkgever hoe je op je werk moet komen. Wel is het "flauw" van de werkgever dat er is afgesproken met de arbo-arts dat ze een halve dag op kantoor komt voor aangepast werk. Dat ze voor de maandag en/of de dinsdag vervoer heeft kunnen regelen. Dit was in eerste instantie kennelijk akkoord. En nu wordt er ineens gezegd dat ze op andere dagen moet komen, terwijl ze geen vervoer heeft en dus niet zelf mag rijden,
Dagendiscussie zou ik ook wat pissig van worden, maar weet je wel zeker dat ze er geen reden voor hebben (werkplek nu bezet oid?) . Ik zou het gewoon vragen wat de reden is en oplossingen aandragen. Ik begrijp wel dat zij vinden dat jouw vervoersprobleem niet de reden mag zijn om maar niet meer verder op te gaan bouwen. Sterker nog, als je werkgever jou niet reintegreert voor zover je dat kunt dan krijgen zij gezeik met het UWV. Dus ze kunnen wel zeggen: nou we worden toch gecompenseerd, blijf thuis wij melden je wel ziek bij UWV en allemaal blij UWV betaalt, maar dan voldoen zij niet aan hun verplichtingen. Ik snap dat het voor jou heel vervelend is, maar volgens mij is in gesprek blijven echt wat je moet doen. Even praktisch: Is het geen idee om even met de apotheker te overleggen of je de medicatie niet in kan nemen als je op je werk bent en wanneer je dan weer naar huis zou mogen rijden? vriendin van mij had dat met haar HG medicatie die was allang niet meer van invloed op rijvaardigheid ein d van de middag. geen idee wat jij slikt, maar je zou het kunnen vragen; niet geschoten, altijd mis...
Gisteravond belde mijn leidinggevende nog op, ze vond het zelf ook onzin! t idee kwam dus echt alleen van haar leidinggevende af. en degene die mij erover belde was de assistente. Mijn leidinggevende zei, ik ben Jouw leidinggevende, en je bent pas 2x een paar uur aan t werk geweest, dus van dagen opbouwen is nog geen sprake, en wij hebben de afspraak staan dat je op maandag of dinsdag komt, dus daar veranderd ook niks aan. zo hehe.. heb ik me dus druk lopen maken voor niks. Door dat stomme telefoontje van centraal kantoor. nou opgelost dus!!
Maar wat ik dan niet begrijp he.....na je verlof ga je stoppen met werken....waarom stop je dan niet nu alvast? Blijkbaar is je gezondheid op dit moment zo slecht dat je zelfs je huishouden niet kunt doen, dan kan je toch ook niet een paar uur werken. Kost altijd energie. Als je over een tijdje kan stoppen met werken kan het nu ook al en hoef je je nergens meer druk over te maken behalve je gezondheid.
nu krijg ik nog via t uwv mijn loon, en waarschijnlijk ga ik stoppen, het is nog niet 100% zeker, meer 80% haha.. dalijk stop ik alvast en kan t toch eigenlijk niet, Ik kan wel wat in t huishouden doen, maar veel is t niet, wat kleine dingen en niet teveel achter elkaar. Ik vind t fijn om nu 1x in de week even te werken, ik zit veel thuis, en zit ook veel alleen, en t is best lekker om er af en toe even uit te zijn en onder de mensen.
Ik ben vorig jaar langere tijd ziek geweest ivm een hernia. In principe was ik ziek en hoefde ik niet te komen (werkte wel thuis), maar ik wou zelf graag ook op het werk blijven komen eens in de week. Ik maakte dan gebruik van de regiotaxi (dat is veel goedkoper). Mijn werkgever betaalde de kosten.
Kon gewoon alle ritjes declareren inderdaad, dikke prima. Ze wouden erg graag dat ik kwam en me actief in het werkproces te blijven betrekken. Prima, ik heb een oplossing (taxi), maar ik ga het niet betalen (mijn reiskosten worden gestopt ivm ziekte).