Ervaring met woningruil..

Discussie in 'De lounge' gestart door Woefje85, 8 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Wij gaan woensdag kijken naar een andere huis. Misschien gaan wij aan woningruil doen, mensen hebben al veel interesse in ons huis..

Heeft hier iemand ervaring mee ? Wat gebeurd er met je hypotheek, neem je de hypotheek van het andere huis over ? Of hoe moet ik het zien ?

Thanks voor antwoorden! :D

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Geen idee maar ik heb met ruilen altijd van ruilen komt huilen ben er altijd huiverig voor!
    Als je nou echt alles uitgeplozen hebt zou het misschien wel kunnen als alles gunstig uitkomt?

3. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Ik heb geen idee hoe het werkt, daarom weet ik ook niet of ik er van ga huilen.. :p:) Kan natuurlijk ook nog niet veel over het andere huis zeggen! Nog niet van binnen gezien. Maar de foto's die wij hebben gezien zijn naar onze smaak dus ik ben beniewd.

Niemand die er ervaring mee heeft ?

4. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Het lijkt mij dat het gewoon twee verkopen betreft, maar dat jullie nu toevallig elkaars huis overnemen. Ook voor de hypotheken geldt dan natuurlijk hetzelfde. Nieuw huis, dus hypotheek moet worden aangepast. Hetzelfde voor overdrachtsbelasting etc.

Het is wel een goede manier in deze tijd om zonder risico van de verkoop van je eigen huis over te gaan naar een ander huis. Wat me wel lastig lijkt is de overdracht van de sleutel en de verhuizing.

5. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Daar hadden ik en mijn vriend het gister ook nog over.. :p
    Ëén van beide partijen zal tijdelijk ergens anders heen moeten, maar dat is voor ons nog niet zo probleem.

6. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Wij! Maar wel met mijn smoeder
    ze woont heel groot en wij een gewoon rijtjes huis.
    Met 2kids 2honden en2katten willen we meer ruimte.
    We kopen gewoon elkaars huizen dus ook een nieuwe hypotheek,of de oude voorwaarden van je hypotheek meenemen.
    Maar niet elkaars hypotheek hoor

7. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Dus het is woningruil, maar je kan wel gewoon een bod doen ? Je neemt niet de hypotheek over van de ander ?! Dan begrijp ik dat igg.. :);)

8. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Woningruil is inderdaad dat je elkaars woning koopt. Hypotheek neem je dus niet over.

Heel simpel gezegd gebeurt er dit:
    Beide woningen worden getaxeerd. Degene met het 'goedkoopste' huis, betaalt het verschil aan degene met het duurste huis, de notaris regelt dat de woningen worden overgeschreven en dan kunnen jullie verhuizen.
    Hoe het precies zit met de hypotheek, zou je eens kunnen navragen bij een hypotheekadviseur. Ik neem aan dat je gewoon je hypotheek kan houden, maar het onderpand moet natuurlijk wel toereikend zijn, dus dat is wel iets om naar te kijken; oversluiten kan dan handig of noodzakelijk zijn.

9. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Thanks! Het is me al een stuk duidelijker! ;)

Deel Deze Pagina