Goedemorgen, Ik ga vanaf april met verlof en heb een wazo aangevraagd. Nu vroeg ik me af hoe voor mij de berekening gemaakt wordt voor de hoogte van de wazo, dan weet ik een beetje waar ik aan toe ben. Ik werk sinds halverwege aug 2014 via een uitzendbureau t/m ik met verlof ga bij hetzelfde bedrijf. Wordt dan het gemiddelde van de gehele periode dat ik daar gewerkt heb genomen of de laatste 4 weken voor het verlof in gaat? Alvast bedankt!
Beste Jess93, Je wilt weten hoe je zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt berekend. De WAZO wordt berekend over het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in het jaar voorafgaand aan de maand voor je met verlof gaat. Het loon dat je verdiende in die twaalf maanden delen we door 261. Dat is het totale aantal werkdagen in een jaar. In jouw geval berekenen we de uitkering niet over een jaar, omdat je korter dan een jaar in dienst bent bij dat bedrijf op het moment dat je met verlof gaat. We nemen dan het loon dat je verdiende in de periode van augustus tot en met februari. Dat loon delen we door het aantal werkdagen in die periode. Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Bedankt voor je reactie! Ik vroeg me af waarom de laatste maand voor het verlof eigenlijk niet meegenomen wordt als je niet een volledig jaar werkt? In mijn geval dus maart. Is best zuur voor mij, omdat die maand juist mijn gemiddelde omhoog zou halen omdat ik echt gewoon fulltime gewerkt heb die maand. Gewoon uit nieuwsgierigheid vroeg ik me dat af Dankje!
Beste Jess93, Ik kan me jouw vraag goed voorstellen. Om heel eerlijk te zijn, moet ik je het antwoord schuldig blijven. Dat wil zeggen: ik weet wel waarom het zo is. Namelijk omdat de berekening van de WAZO wettelijk is vastgelegd op die manier. De exacte reden waarom ervoor gekozen is die laatste maand (of vier weken, als je werkgever per week/ vier weken betaalde) niet mee te laten tellen, kan ik je niet vertellen. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Beste Ellen, Bedankt voor je antwoord. Ik had al zo'n vermoeden, helaas pindakaas voor mij! Fijne dag nog!