Minder moeten werken 19 weken, hoe te vertellen????????

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Annie25, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annie25

Annie25 Actief lid

4 aug 2006
    323
    0
    0
    Secretaresse
    Amsterdam
    Hey meiden,

Afgelopen maandag van de VK te horen gekregen dat ik teveel harde buiken heb voor de termijn. En moet dus minder gaan werken. De Mensendieck therapeute had ook al aangegeven dat ik misschien wel minder moet werken ivm zware BI klachten.

Maandag is me baas dus terug van vakantie en ga dan het gesprek maar aan over halve dagen werken. Zal hij totaal niet leuk vinden. Zie er wel tegenop, heb een beetje een ouderwetse baas en werk op een makelaarskantoor dus ook geen CAO....pfffffffffffffff.

Iemand tips??????????

2. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik zou gewoon vertellen dat je vk heeft gezegd dat je minder moet werken en dat je je dus helaas voor halve dagen ziek moet melden. Ik zou dat geen discussiepunt maken, dus niet vragen of je minder mag werken maar vertellen dat je minder moet werken. Geef ook aan dat je met de bedrijfsarts wilt bespreken hoe je dat het beste in kan richten.

Vervolgens krijg je vanzelf een uitnodiging van de bedrijfsarts en kun je daarmee de medische details bespreken. Die kan ook inschatten hoe je je het werk minder zwaar kan maken en je werkgever daarover adviseren. Minder uren is één oplossing, maar soms is extra pauzes, thuiswerken of ander werk een betere optie. Je hebt ook zonder dat je je ziek meldt al recht op 1/8 deel van je werkuren aan extra pauzes, dus 1 uur extra als je gewoon een hele dag werkt.

Verder krijgt je werkgever de uren die je ziek bent vergoed van het UWV dus ze hebben geld om een vervanger voor je in te huren.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De hierboven genoemde mogelijkheden zijn in principe wettelijk regelingen, dus je hebt niet persé een CAO nodig.
    Kan me voorstellen dat je er tegen op ziet om het te moeten vertellen, maar je eigen gezondheid en die van je kindje zijn het belangrijkste hoor! En je baas krijgt het gewoon vergoed van het UWV!!!

4. Annie25

Annie25 Actief lid

4 aug 2006
    323
    0
    0
    Secretaresse
    Amsterdam
    Dank je voor de reacties meiden....

Hebben wij dan ook een bedrijfsarts zonder dat ik onder een CAO val?????

Zie er zo tegenop om het te vertellen, maar indd moet aan mezelf en die kleine meid in me denken.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens mij is het verplicht om een bedrijfsarts te hebben. Die arts hoeft trouwens niet alleen 'van juliie' te zijn hoor, er moet dan gewoon een ARBO-arts ingeschakeld worden.

Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt om minder te moeten gaan werken. Maar ik schrik er een beetje van dat je er zo tegenop ziet. Heb je zo'n slechte relatie met je baas?

6. Annie25

Annie25 Actief lid

4 aug 2006
    323
    0
    0
    Secretaresse
    Amsterdam
    Oh ok....goed om te weten.

Niet een slechte relatie maar hij is gewoon "moeilijk". Me collega is precies 8 weken eerder uitgerekend dus overlappen elkaar in verlof. En wij zijn de enige op kantoor dus was best een schok.

Plus hij zeurt over het feit dat ik BI heb en iedere week naar de fysio moet. Hij zegt dat ik niet zo moet zeuren en gewoon door moet blijven lopen.

Hij begrijpt vrouwen gewoon niet zo goed. Dus ja als ik hem dan ook nog moet vertellen dat ik minder moet gaan werken zal hij niet zo blij reageren. Denk dat ie iets zal zeggen in de trant van: Je bent zwanger hoor en niet ziek!!!!!..

Dus daarom zie ik er zo tegenop....maar had toch iets anders gehoopt van me eerste zwangerschap....

7. avon

avon Fanatiek lid

6 apr 2010
    1.177
    0
    0
    verpleegkundige
    Regio Groningen
    Heel vervelend voor hem dat hij straks 2 medewerkers moet vervangen maar dit krijgt hij volledig vergoed en als hij slim is geweest is hij hier voor verzekerd!
    Daarbij denk ik dat jouw gezondheid en dat van je kindje toch echt voor gaan dan de onvrede van je baas.

Hij begrijpt vrouwen gewoon niet zo goed. Dus ja als ik hem dan ook nog moet vertellen dat ik minder moet gaan werken zal hij niet zo blij reageren. Denk dat ie iets zal zeggen in de trant van: Je bent zwanger hoor en niet ziek!!!!!..Sorry maar dat is zijn probleem en niet dan van jou! jij hebt de taak goed voor jezelf en je baby te zorgen en als dat inhoud dat je niet meer fulltime kan werken dan is dat zo.

Succes en ik hoop dat de rest van je zwangerschap goed verloopt!!

8. Annie25

Annie25 Actief lid

4 aug 2006
    323
    0
    0
    Secretaresse
    Amsterdam
    @Avon: Je hebt helemaal gelijk!!!!!!!! Maar is gewoon moeilijk...plus ben echt een hormonen bom en wil niet in janken uitbarsten voor zijn ogen....

9. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ik mocht vanaf de 20 weken helemaal niet meer werken. Verplichte (bed)rust voor de tweede 20 weken! Gelukkig heb ik een hele lieve baas die zelf ook 4 kinderen heeft, dus hij ging er wel makkelijk mee om.
    Bedrijfsarts heeft iedereen, zit gekoppeld aan het UWV, (ik had echt een fantastische by the way). Is ook niet afhankelijk van een CAO (hebben wij ook niet, alleen eigen arbeidsvoorwaarden)

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Tja, zwangerschap is geen ziekte, maar soms ben je ziek tijdens je zwangerschap. En dit gaat om jouw gezondheid waarbij het door 2 zorgverleners is aangegeven dat je minder moet gaan werken... hij kan moeilijk zeggen dat ze het fout hebben want hij is geen arts.

Zou het zo kort mogelijk melden en evt van te voren al helemaal op papier zetten hoe je het gaat inrichten. Dan heeft hij minder om tegenin te gaan. Daarbij als jij je ziek meldt vanwege je zwangerschap krijgt hij geld van het UWV. Dus hij kan iemand anders inhuren... die kunnen jij en je collega dan inwerken.

11. misa

misa Niet meer actief

Lastig en vervelend voor je. Toch zou ik proberen bij jezelf te blijven en het nieuws mee delen, ipv vragen. Benoem dat je vk en je mensendieck therapeut hebben gezegd dat je minder moet gaan werken. Ook kun je altijd aangeven dat hij wettelijk gezien iemand voor jouw (gemiste) uren of tijdens je verlof kan inzetten. Hij krijgt dit vergoedt.
    Maar alles bij alles: het is jouw leven en het gaat om jouw kindje. Dus wat hij ook vind en zegt, probeer een houding aan te nemen dat je wel wilt, maar zeker bet van je zaak.

Succes!

12. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Misschien helpt het ook als je baas zich realiseert dat je op termijn waarschijnlijk minder verzuim hebt als je nu goed op jezelf past. Bijv. door nu fysio te hebben voor je BI voorkom je dat je helemaal niet meer kan lopen of straks een langdurig revalidatietraject nodig hebt. Door nu rust te nemen vergroot je de kans op een gezond kindje en hoef je na je bevalling minder vaak calamiteitenverlof op te nemen.

13. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    vervelend hopelijk reageert hij toch een beetje met medeleven en gunt hij jou die rust.. en inderdaad het zorgt ervoor dat je niet straks niet met bv 25 weken er helemaal uit bent..

succes met vertellen!

14. Annie25

Annie25 Actief lid

4 aug 2006
    323
    0
    0
    Secretaresse
    Amsterdam
    Hey meiden,

Gister HET gesprek gehad. Was errug zenuwachtig maar heb gezegd wat ik wilde zeggen. Dus halve dagen werken omdat ik teveel harde buiken heb en teveel pijn heb.

Hij reageerde wel ok. Maar wilde het nog even bespreken met zijn zakelijk partner. Ik dacht nou prima, maar toen ik zei dat ik morgen (dus vandaag) al eerder weg wilde deed hij moeilijk. Echt typisch me baas...

Maar ja jammer voor hem, ik en mijn kleine meisje gaan voor. Dus nog een uurtje werk vandaag en dan richting me bed om weer ff op te laden.

Heb aangegeven dat hij een verklaring krijgt van mijn verloskundige met hun advies en de bedrijfsarts moet het verder afhandelen. Ben benieuwd wanneer hij alles gaat regelen.

Dank voor jullie reacties, jullie hebben me echt gesterkt om erover te praten en mij en die kleine op nummer 1 te zetten ipv me werk.

Dikke kus en knuffel XOXOXO

15. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Gelukkig dat het gesprek een beetje is meegevallen. En je zegt het zelf al, jij en je meisje gaan voor.

Rustig aan en voor hij het weet ben je alweer terug van verlof. :)

16. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes

Ooo wat ben ik blij dit topic te hebben gevonden! Annie, ik zit in beetje zelfde situatie als jij. 18 weken en 2 dagen gewerkt vele harde buiken, ook thuis..VK belde me vandaag want ik had ze een mail gestuurd dat ik merk dat na werken ik harde buiken krijg, moe, zere onderrug etc...
    Zij zei inderdaad hetzelfde als bij jou: reactie=teveel aan het doen!

Gelukkig heb ik veel vrije dage gepland en werk ik gemiddeld 3d / week van de 40uur, pinksteren, hemelvaart, ATV etc...
    Maar zal het straks even weer moeten aanzien als ik weer 40u werk :(

Maar ik neem alle info mee dat ik hier lees !
    Sterkte Annie, ik begrijp je HEEEL goed ! en dapper van je gesprek!

x Pina

17. Annie25

Annie25 Actief lid

4 aug 2006
    323
    0
    0
    Secretaresse
    Amsterdam
    Hey meiden,

Achteraf is het toch niet helemaal goed gegaan. Morgenochtend dus weer een gesprek aanknopen. Ff vragen of hij niet helemaal goed heeft begrepen.

Lijkt wel of hij mij toestemming moet geven om ziek te zijn of zo...echt omgekeerde wereld.

Gelukkig is die kleine meid iedere dag nog lekker druk, maar heb geen zin om straks met 27 weken in het ziekenhuis te liggen met weeen...

Morgen weer een update dus...

xoxoxoxox

18. luukske

luukske VIP lid

5 sep 2008
    6.682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    denk echt aan jezelf....heb zelf vanaf 25-26 plat gelegen in het ziekenhuis, met 32 weken bevallen....is echt geen pretje.....

ben nu al thuis, omdat ik het aan mijn buik merk als ik iets te veel heb gedaan, mocht vanaf het begin al niet meer veel doen van de gyn....

19. misa

misa Niet meer actief

Goed dat je een gesprek bent aangegaan en dat je dat weer gaat doen. Blijft lastig, maar goed dat je vooral aan jezelf en de kleine denkt! Desnoods geef je letterlijk aan dat het niet gaat en dat je vanaf ... (datum) minder gaat werken. En dat als je zo doorgaat dat je straks veel te vroeg in het ziekenhuis terrecht komt.
    Succes, hou vol!

20. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    Annie heb je al nieuws van je gesprek(ken)?
    Hoe is het nu verder met je?

Ik heb vandaag een gesprek gehad op mijn werk. Ik kan het tempo minder bijhouden, mis de flexibiliteit, snelheid, fysiek tempo om nr afdelingen heen en weer te blijven hoppen, de stress, klantengezeik etc etc...
    Reageerden erg positief. Ik ga voor komende 2 a 3 weken kijken hoe mijn agenda gepland is en of daar iets uit gehaald moet worden en na deze tijd krijg ik mijn inwerker mee met de afspraken die in principe alles gaat doen en ik alleen aanwijzginen geef. Dus prima geregeld lijkt me.

Mijn niwue teamleidster wil ook binnenkort even praten voor hoeveel procent me ik nu eigenlijk goed voel per dag, kan ik me 80% inzetten of is dat na 50% eigenlijk al genoeg. Desnoods willen ze me 50% ziektewet geven zodat ze iemand anders in mijn overige 50% tempo kunnen laten door werken.

Dit laatste punt. Zijn daar voor mij eignelijk ndadelen aan? ik bedoel het klinkt bijna geweldig, maar zitten er ook haken/ogen aan?

x PIna

Deel Deze Pagina