Hey meiden. Zoals jullie al in de titel kunnen lezen wil ik graag jullie mening hebben. Mijn zoontje van 2 heeft deze week een oproep gekregen om de griepprik te komen halen. Hij maakt wel gebruik van ventolin en flixotide maar is geen ernstig longpatient oid. Hij krijgt deze medicijnen omdat hij wel benauwd word als hij verkouden is en ivm allergie op de kat Nu zitten mn man en ik in 2 strijd. Gevoel zegt nee niet de griepprik halen omdat je niet weet wat er in zit maar mn verstand zegt juist weer ja. Nu mijn vraag..... wat zouden jullie kiezen als je voor deze keus staat voor je kindje? En natuurlijk ook, wat is je standpunt waarom je eventueel wel laat prikken of waarom juist voor niet inenten kiest. Dus graag jullie mening. Bedankt meiden!
Risicogroepen krijgen een uitnodiging. je zoon zit dus wel in de risicogroep. griep is zowieso gevaarlijk voor heel jonge kinderen, en zeker als er longproblemen zijn. de griepspuit is een stukje dood griepvirus wat in kippeneiwit zit. Door dat in te spuiten maakt het lichaam antistoffen aan, zodat het, mocht de griep wel binnendringen, dit aankan en minder ziek word. Ik zou mijn kind wel laten enten bij zo'n oproep. Die krijg je nml niet zomaar.
Griepprik wordt aan t eind van het jaar samengesteld van het virus van het jaar ervoor, aangezien het influenzavirus elk jaar muteert is een griepprik dus absoluut niet betrouwbaar. Luc heeft alleen dktp hip pneu gehad en derest niet. Feit dat rivm de dktp prik al weg heeft gehaald en dat uitgebreid op het nieuws was zegt genoeg.
Thnx dames voor jullie antwoorden al. Panter jij geeft precies aan wat mijn verstand zegt en devilchase geeft precies mijn nee weer. T is zo moeilijk omdat wij als ouders deze keus voor Max moeten maken. En ik ben zo bang om de verkeerde te maken. Als hij ouder zou wezen had hij de keus zelf kunnen maken dus moeilijk moeilijk. Maar goed we hebben nog tot 7 nov dus kom maar met jullie meningen en standpunten kan me goed helpen om de juiste keuze te maken.
Ik zit ook in de risicogroep ivm longproblemen. Ik haal 'm niet. Las pas nog dat het totaal niet uit maakt. Ik heb een paar keer gehaald en alsnog ziek geworden, en vorig jaar niet gehaald en nergens last van gehad. Het is geen garantie. Ik zou het niet doen... maar snap je twijfel.
Ik haal hem wel. Heb suiker. En beter het zekere op een milde griep dan op de griep en dan hebben me kindjes ook niks aan me. dus ja ik laat me prikken. Bij mij geen twijfel over welke prik trouwens dan ook. Je mag best verder kijken dan je neus lang is maar uit eindelijk is mijn mening kies je voor het zeker in plaats van het onzekere dus prikken.
Ik mag hem ook, werk in de zorg. En ik doe het niet. Het virus is elk jaar anders, plus dat er wel meer soorten griep zijn.
Wij hebben ook een oproep gekregen en vallen niet eens in de risicogroep. Mijn opa haalde hem altijd, en werd vervolgens vreselijk ziek vsn de prik zelf. Schiet een beetje z'n doel voorbij op die manier..
Mijn dochtertje van 3 heeft dit jaar ook weer een oproep gekregen voor de griepprik over 2 weken. Zij heeft "astma" en gebruikt ventolin en 4x daags qvar, ze heeft het echt nodig zelfs met de medicatie is ze nog kortademig, maar staat verder niet onder controle bij een longarts oid... Zij krijgt hem wel, al is het maar om voor te zorgen dat ze niet zo ziek wordt, de 1e winter met haar was een drama, de hele winter ziek, alleen maar benauwd echt sneu en sinds de griepprik en nu dan de pufjes komt ze de afgelopen winters vrij goed door! benauwd blijft ze maar echt ziek is ze niet geweest. Toeval? of door de griepprik? ik weet het niet zeker, maar we hebben weer een oproep en die krijgt ze niet voor niks, dus we halen hem gewoon weer.
Mijn opa wordt ook ziek van de prik, nu 2 weken na die tijd is hij er nog niet helemaal boven op, elk jaar heeft hij dat nu. Mn oma en mn dochtertje hebben nooit last ervan, de huisarts had mn opa nu ook geadviseerd om volgend jaar niet weer een griepprik te nemen.
Ik mag hem ook halen ivm longproblemen. Heb hem 2x gehaald en was toen vanaf het moment dat de prik er in zat tot mei!!! Elke keer heel erg verkouden hoestte mn longen uit mn lijf keel pijn voorhoofdsholte ontsteking etc etc. En sinds ik hem niet meer haal nergens meer last van.
ik haal hem zelf nooit, mijn vader heeft het 2 keer latend oen en is juist zieker geweest, en hij haalt hem nu al een paar jaar niet en dan heeft ie nergens last van. ik heb bij mijn dochter ook geen mexicaanse griepprik laten halen
Mijn zoontje kreeg ook steeds die oproep ivm luchtweginfecties....maar heb ze niet gegeven. Vind dat zn lichaam zelf moet strijden en sterk worden. Dat is ook gelukt..nergens meer last van. Vind het een beetje zonde voor het afweersysteem om een prik te geven hiervoor.
Ik heb deze vraag laatst ook gesteld bij baby en dreumesen. Mijn zoontje heeft down maar verder geen hart of longproblemen. Hoogstens zakt een verkoudheid wat verder weg en heeft hij AB nodig. De kans dat hij griep krijgt en dat het ook het juiste virus is woog voor mij niet op tegen de nadelen . Bovendien was hij net aan het herstellen van een flinke portie waterpokken .
Dat het zonde is van je immuunsysteem klopt niet: je krijgt een beetje dood virus in je gespoten waardoor je eigen immuunsysteem daartegen afweer gaat maken. Je zet dus je immuunsysteem juist aan het werk waardoor die sterker wordt. Ik ben helemaal niet van de complottheorieën en zo. Noem me naïef, maar ik geloof in de veiligheid van NL vaccins. Er is heel veel onderzoek naar gedaan en de veiligheid is uitgebreid aangetoond. Toch neem ik zelf de griepprik niet, ook al mag ik hem halen. Maar dat is heel praktisch: ik heb wel longproblemen, maar niet icm verkoudheid of griep, wel bij allergieën en inspanning. Bovendien wordt ik een paar dagen heel erg moe van de griepprik en dat is heel onhandig met een drukke baan en gezin.
Ik werk in de zorg en 1 keer heb ik hem genomen met een aantal collega's en allemaal zijn we ziek geworden (terwijl we anders nooit ziek zijn) dat was dan ook de eerste en de laatste keer...
Onze zoon zat een aantal jaar geleden met die epidemie ook in de risico groep op dat moment, en kreeg een oproep. Wij hebben er op dat moment voor gekozen hem niet in te laten enten met die specifieke vaccinatie. Waarom? Omdat de vaccinaties die op dat moment zo massaal geproduceerd werden, naar onze mening geen toegevoegde waarde hadden. Daarnaast was er niet genoeg onderzoek gedaan naar deze nieuwe vaccinatie. Daarbij, vraag ik me ook af, hoeveel nut die griepprik nu daadwerkelijk heeft, aangezien ieder virus, vooral het griep virus ieder jaar muteert, en de vorige vaccinatie nutteloos maakt.
Ik ga hem dit jaar voor het eerst halen. Heb door een aantal immuunziektes echt een baggerweerstand en wordt sinds de komst van mijn zoon ieder jaar geveld door de griep met een ernstige luchtweginfectie ernaast als complicatie. Ben benieuwd hoe het zal bevallen.
Ik zou in zo'n situatie mijn gevoel volgen... In jou geval dus niet enten. Niet omdat ik tegen het enten ben hoor, maar ik volg gewoon mijn gevoel bij dit soort beslissingen.
Ik krijg die prik ieder jaar (astma, geen 'zwaar longpatiënt') en als een van mijn kinderen er voor in aanmerking komt krijgt die 'm ook. Ik vind een griepprik niks enger dan bijvoorbeeld de DKTP, en zelfs met milde astma bestaat er een flink risico dat je bijvoorbeeld een longontsteking overhoudt aan griep. Daar zit ik niet op te wachten, dus laat ik mij prikken.