Multiculturele hulp gezocht!

Discussie in 'De lounge' gestart door moontje2008, 9 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Hoi!

Voor mijn studie moet ik een onderzoek doen naar intercultureel onderwijs.

Nu wil ik mij gaan verdiepen naar de wijze van straffen in verschillende culturen, wordt er veel overlegd, of is daar helemaal niet veel ruimte voor, een tikje over de vingers..

Wie oh wie kan mij bijvoorbeeld iets vertellen (of heeft een goede bron) over de turkse cultuur met betrekking tot dit onderwerp...

of misschien heeft iemand anders nog een beter idee als onderwerp, want ik zit muurvast :( zal hieronder de opdracht neerzetten, alvast bedankt!

Instructie

Je schrijft een betoog over een onderwerp dat betrekking heeft op intercultureel onderwijs. Het dient zich te richten op het toepassen van kennis over culturele overeenkomsten en verschillen tussen leerlingen en/of de rol van taal bij de voorbereiding en uitvoering van lessen. Voorwaarde is dat het onderzoek onderwijskundig, pedagogisch-didactisch van aard moet zijn. Je kiest naar eigen interesse een thema. Dit thema wordt door literatuurstudie verder uitgediept.

Formuleer een probleemstelling met betrekking tot intercultureel onderwijs.

Bestudeer ten minste 4 theoretische bronnen die tot meer inzicht in het probleem kunnen leiden en zoek zo mogelijk naar aanvullende praktische bronnen

Vat de verzamelde gegevens samen.

Trek conclusies.

2. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Pittig onderwerp maar zeer nuttig denk ik.
    Je zou eens kunnen kijken bij Cos Nederland, zij doen alles op gebied van multiculturele samenleving.
    COS Nederland
    En dan kun je kijken onder onderwijs, misschien kunnen hun je aan informatie helpen.

Succes.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Poeh lastig, denk dat dat gewoon totaal verschillend is per gezin.

4. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    de wijze van straffen ligt niet aan cultuur maar aan het gezin zelf, hoe voeden ze hun kinderen op en hoe gaan ze om met straffen.
    in sommige culturen is eentik geven iets wat meer gebeurd maar je ziet dat in deze tijd mensen meer gezingericht zijn i.p.v. cultuurgericht.
    er zijn denk ik meerdere factoren die meespelen, ook zie je vaak verschil tussen hoogopgeleid en lager opgeleid. of de sociale klassen, maar denk niet dat je bij mensen uit een cultuur kan zeggen dat iedereen het opdezelfde manier doet, dan zou je het eerder over vooroordelen hebben.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    helemaal mee eens noura.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    interessant, maar niet echt relevant voor het onderwijs. Wij "straffen" kinderen immers niet naar cultuur en al zeker neit met lijfstraffen. Ik straf overigens liever helemaal niet.
    Ik ben wel geintresseerd in intercultureel onderwijs, maar met dit onderwerp kan ik je niet verder helpen.

Wat voor opleiding doe je als ik vragen mag?

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Guppie: Toch is het relevant om in beeld te hebben hoe kinderen gestraft worden. Ik heb toch wel eens te maken gehad met leerlingen die niet wilden luisteren 'omdat ik ze toch niet zou slaan'. Ik heb lang in dubio gestaan, maar uiteindelijl toch de ouders gebeld om het gedrag van hun kind te bespreken. Een deel van de kinderen, was daarna wel beter te hanteren. (De juf slaat dan niet, maar als het te gek wordt belt ze papa... en die slaat wel.) Blij was ik trouwens niet met die 'oplossing', maar als beginnende leerkracht wist ik ook niet zo goed hoe ik dit anders moest oplossen.

Het klopt inderdaad dat je niet alleen op basis van de cultuur kunt raden hoe een kind gestraft wordt. Toch zijn er wel bepaalde 'trends' die je binnen de ene cultuur meer ziet dan de andere.

8. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Interessant :)
    Maar idd een lastig onderwerp om voldoende gegevens te vinden...

Mocht je vast zitten.. dan is 'spel' misschien een onderwerp waar meer over te vinden is??

Ik heb de opleiding Spelbegeleiding gedaan, en hier kregen we ook een hoop theorie over culturele verschillen binnen het spelen van kinderen... Daar is iig een hoop over te vinden!

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Okee, eens, maar ik vind het steeds geen link met intercultureel onderwijs te maken hebben. Intercultureel onderwijs is geen onderwijs aan allochtone kinderen, maar onderwijs dat juist gericht is op verbindingen maken tussen de verschillende culturen. Ik doelde dus op de inhoud, niet op pedagogisch handelen.

@TS, ik heb er nog eens over nagedacht en heb zelf met mijn school meegedaan aan het project "nederland maak je samen". (dit wat specifiek gericht op intercultureel onderwijs) Wij waren 1 van de 10 genomineerden, dus mocht je in contact willen komen met een school die een goed project heeft gedraaid, dan kan ik je wel verder helpen. Het zijn wel allemaal scholen voor voortgezet onderwijs.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Ik weet wel hoe Italianen hun kinderen straffen.

Helemaal niet.

Die verwennen hun kinderen tot hun 18e en behandelen ze alsof ze prinsjes en prinsesjes zijn.

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Er is ook iemand op dit forum die beweerd dat Afrikaanse mannen geleerd wordt om niet te huilen als kind ;)

In iedergeval veel succes met je onderzoek.
    Kan je niet echt verder helpen,ben zelf Nederlands.
    Mijn man komt wel uit Kameroen, maar heeft veelal een Nederlandse opvoeding gekregen.
    Ik weet niet of het om een soort van vragenlijst gaat, anders wil ik hem wel vragen of hij die wil invullen.

Deel Deze Pagina