Geen vakantie na postnataal verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kitty, 5 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty

    Kitty Actief lid

    10 nov 2005
    442
    0
    0
    Opvoeder-begeleidster
    Willebroek
    Aargh, Ik heb nu net zo'n werkgever die overal wel iets op vindt om moeilijk te doen.

    Ik zou 13 oktober bevallen en heb 9 weken postnataal verlof en dus tot 15 december. Graag had ik 100 vakantieuren laten staan om dan hierachter op te nemen. Ik werk op feestdagen en weekends en wil eindejaar niet op het werk vieren met een kleine spruit at home. Ik heb dit namelijk al 2 jaar na elkaar gedaan en ja hoor ook dit jaar komt de uurrooster zo uit dat ik zou werken met oudjaar.

    Vanaf 14 juli word ik preventief verwijderd van de werkvloer. Nu moet ik al mijn vakantiedagen er vóór opnemen want als de kleine veertien dagen te laat komt, kom ik in de problemen voor mijn vakantiegeld zogezegd. Ik geloof er geen barst van!! En welke gynaecoloog laat een baby veertien dagen te lang zitten, dat is een ezelsdracht !!

    Had ik mijn vakantieaanvraag gedaan voor de melding van zwangerschap had er geen probleem geweest. Ik denk zelfs dat ik 1 dag (of beter oudejaarsnacht) zelfs niet mag nemen.

    Ouderschapsverlof is nog een mogelijkheid maar dat is minimum een maand en ik wil 2 januari terug van start gaan en ze zetten mij al verplicht 5 maanden op 60% van mijn loon.

    Iemand tips hoe ik dit aanpak?? En dan maar zeggen dat ik me deze keer moet rustig houden om een nieuwe miskraam te voorkomen...

    Liefs
    Kitty
     
  2. neeltje

    neeltje Fanatiek lid

    17 feb 2006
    3.289
    0
    0
    ik weet niet wat voor werk je doet, maar een werkgever kan in deze niet zomaar bepalen wanneer je vakantiedagen, verlof e.d. opneemt.

    wat je hier aan zou kunnen doen weet ik zo snel even niet, misschien is er informatie te vinden op het internet wat je rechten en plichten zijn tijdens een zwangerschap, het moet in ieder geval beschreven staan in je CAO.

    succes meid,

    Liefs,
    Neeltje
     
  3. neeltje

    neeltje Fanatiek lid

    17 feb 2006
    3.289
    0
    0
  4. chiesa

    chiesa Fanatiek lid

    4 mrt 2006
    2.533
    0
    0
    Geen idee, maar in ieder geval succes hoor...
     
  5. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Even contact opnemen met rechtshulp of als je lid bent van een vakbond met de vakbond om na te vragen hoe dit zit. En als dit van je chef/baas af komt heb je misschien nog iemand die boven hem/haar staat? Een afdeling personeelszaken ofzow?

    Misschien moet je er een paar weken mee wachten en er dan mee aan de slag gaan. Als de gevaarlijkste periode voorbij is, om zo maar even te zeggen.
     
  6. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    hoi kitty

    ik zou dit inderdaad even uitzoeken. ik heb zelf ook veel uren staan en die mag ik gewoon na mijn verlof opnemen. ik wilde ervoor ook een gedeelte doen (ben 19 okt. uit gerekend) zodat ik lekker in het hoogseizoen vrij zou zijn, dat gaat waarschijnlijk niet helemaal lukken maar je mag zelf bepalen wanneer jij je vakantie opneemt en dat je op 60% gezet wordt vind ik ook raar zeg. ik zou echt even gaan spitten als ik jou was succes.
     
  7. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    kijk even op de site van het CWI, het mag namelijk niet wat je werkgever doet. Als je als gevolg van zwangerschap eerder moet stoppen met werken krijg je van het CWI tot 100% aangevuld, ook je zwangerschapsverlof wordt door CWI betaald en 100% van je loon. Als je ziek bent als gevolg van zwangerschap wordt je loon dus aangevuld tot 100%.
    VAkantiedagen mag je volgens mij wettelijk 5 jaar meenemen en hoef je dus niet allemaal dit jaar op te maken, dus verplicht vakantie opnemen is niet nodig.
    Ik zou zeggen zoek het maar eens goed uit!!

    groet Karin
     
  8. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hoi Kitty, ik heb even wat voor je opgezocht. Ik hoop dat je er wat aan hebt.


    Zwangerschaps- en bevallingsverlof
    Bent u zwanger én
    • bent u werknemer, of
    • bent u alfahulp, of
    • hebt u een WW- of Ziektewet-uitkering,
    dan hebt u recht op minimaal zestien weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Dit verlof neemt u op in de periode rond de bevalling. Tijdens het verlof hebt u recht op een uitkering.

    De regels voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof vindt u in de Wet arbeid en zorg. Deze wet geldt sinds 1 augustus 2004 alleen voor werknemers, niet meer voor zelfstandigen (alleen het zwangerschaps- en bevallingsverlof is ook nog voor alfahulpen). Ook als u ontslag hebt genomen maar geen WW-uitkering krijgt, hebt u soms nog recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering.
    De uitkering tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt betaald door het UWV, soms via uw werkgever. Uw werkgever hoeft uw salaris dus niet door te betalen tijdens het verlof. Ook als u ziek bent als gevolg van de zwangerschap of bevalling, krijgt u een Ziektewetuitkering van het UWV . Maar wordt u ziek voorafgaand aan uw verlof en komt dit níet door de zwangerschap, dan betaalt uw werkgever uw loon door.
    Partners hebben recht op twee dagen kraamverlof, de werkgever betaalt het loon dan door.


    datum laatste wijziging: 23 augustus 2005

    Krijg ik een zwangerschapsuitkering of een adoptieuitkering als ik geen baan meer heb? (klik voor meer)
    Werkloze werknemers met een WW- of Ziektewet-uitkering hebben recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering of een adoptie- of pleegzorgverlofuitkering.

    Werknemers die ontslag nemen en geen uitkering ontvangen, hebben soms ook nog recht op een uitkering.
    Dit is het geval als
    - u vermoedelijk bevalt binnen tien weken na het einde van uw baan (wordt uw bevalling niet binnen tien weken verwacht, maar vindt deze onverwachts wel plaats binnen tien weken, dan hebt u alsnog recht op 16 weken bevallingsuitkering); of als
    - u op de dag dat uw adoptie- of pleegkind in uw gezin komt, nog geen tien weken geleden gestopt bent met werken.

    Voorbeeld:
    Anja Lamsma werkt als secretaresse en is vijf maanden zwanger als ze, wegens een conflict met haar baas, ontslag neemt. Twee maanden later bevalt ze van een dochter, Nathalie. Omdat Anja verwijtbaar werkloos is ontvangt ze op het moment van haar bevalling geen WW-uitkering. De geboorte van Nathalie vond echter acht weken na haar ontslag plaats. Daarom heeft Anja toch zestien weken lang recht op een bevallingsuitkering.

    Als u eerder bent gestopt met werken, dan kunt u een vrijwillige Ziektewetverzekering afsluiten. U hebt dan ook recht op een uitkering. De vrijwillige ZW-verzekering moet u binnen vier weken na het eindigen van uw verplichte ZW-verzekering afsluiten; dus binnen vier weken nadat u gestopt bent met werken. U sluit de verzekering af bij het UWV.



    naar boven
    Het verlof
    Wanneer begint het zwangerschapsverlof?
    De precieze ingangsdatum van zwangerschapsverlof bepaalt u zelf. De datum moet wel liggen tussen de zes en vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum (de datum waarop u bent 'uitgerekend'). U moet de begindatum van het verlof minstens drie weken van tevoren aan uw werkgever melden.
    Als u aangeeft dat u het verlof vier weken van tevoren wilt laten beginnen, maar u moet zich vijf of zes weken van tevoren ziekmelden, dan geldt die eerdere datum als het begin van het zwangerschapsverlof. Het maakt hierbij niet uit of uw ziekmelding wel of niet met de zwangerschap te maken heeft.


    datum laatste wijziging: 20 mei 2005
    Hoe lang duurt zwangerschaps- en bevallingsverlof?
    U hebt recht op minstens zestien weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Na de bevalling hebt u in ieder geval nog recht op tien weken. Als uw baby op tijd of eerder wordt geboren, duurt het verlof gewoon zestien weken. Als de baby na de uitgerekende datum geboren wordt, kan het verlof langer duren dan zestien weken. U moet de datum van de bevalling uiterlijk twee dagen na de bevalling aan uw werkgever melden.
    Als u zelf eerder aan het werk wilt kan dat. U bent niet verplicht om thuis te blijven.

    Voorbeeld:
    U stopt zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum met werken, maar uw baby wordt pas een week na de uitgerekende datum geboren. Voor de geboorte hebt u dan zeven weken verlof gehad. Na de bevalling hebt u altijd nog recht op tien weken. Uw verlof duurt dus zeventien weken.


    datum laatste wijziging: 20 mei 2005
    Zwangerschapsverlof en vroeggeboorte of miskraam
    Ook bij een vroeggeboorte kunt u recht hebben op een bevallingsuitkering. Het UWV hanteert daarbij de volgende richtlijn:
    • Bij een vroeggeboorte na 24 complete weken hebt u recht op bevallingsverlof van in totaal 16 weken, of de baby nu wel of niet levend ter wereld is gekomen.
    • Bij een vroeggeboorte of miskraam vóór de 24e week van de zwangerschap hebt u geen recht op bevallingsverlof. Wel kunt u recht hebben op een Ziektewetuitkering als u ziek bent door de geboorte.
    De grens van 24 weken is gekozen omdat met de huidige medische mogelijkheden een te vroeg geboren baby in het algemeen pas vanaf 24 weken in leven kan worden gehouden. Daarom spreekt men voor de Wet arbeid en zorg pas na 24 weken van een bevalling, en is er dan dus recht op (zwangerschaps- en) bevallingsverlof.

    Het UWV kan u meer informatie over de richtlijn geven.


    datum laatste wijziging: 23 februari 2005

    naar boven
    De uitkering
    Hoe hoog is een zwangerschaps- en bevallingsuitkering of een adoptie- of pleegzorgverlofuitkering?
    Tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof of het adoptie- of pleegzorgverlof hebt u recht op een uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg. Deze uitkering is 100% van uw loon, met een maximum van € 167,70 bruto per dag (inclusief vakantiegeld, bedrag voor 2005). Wie meer dan ongeveer € 3.350 bruto per maand (exclusief vakantiegeld) verdient, krijgt met dit maximum te maken.

    Wie vanuit de WW of de Ziektewet met verlof gaat, heeft ook recht op een uitkering van 100% van het dagloon. (De WW- of Ziektewetuitkering is maximaal 70% van het dagloon.)
    Het UWV keert per maand uit.


    datum laatste wijziging: 3 juni 2005

    naar boven
    Ziekte en vakantie
    Zwangerschapsverlof en ziekte
    Als u ziek wordt voordat uw zwangerschapsverlof ingaat, heeft dat mogelijk gevolgen voor het verlof:
    • Ziektedagen die meer dan zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum liggen, hebben geen gevolgen voor het verlof.
    Heeft de ziekte te maken met de zwangerschap, dan ontvangt u over deze dagen een Ziektewetuitkering van het UWV (100% van uw dagloon met een maximum van € 167,70 bruto per dag).
    Heeft de ziekte niets met de zwangerschap te maken, dan betaalt uw werkgever uw loon door. Bent u zes weken voor de uitgerekende datum nog ziek, dan gaat uw zwangerschapsverlof op dat moment in.
    • Begint uw verlof niet zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum? Ziektedagen die tussen de zes en vier weken voor de uitgerekende datum liggen, worden gezien als dagen waarop u zwangerschapsverlof hebt. Deze dagen worden dus van het geplande verlof afgetrokken. Het UWV betaalt over deze dagen een uitkering van 100% van uw dagloon (met een maximum van € 167,70 bruto per dag). De oorzaak van uw ziekte is hierbij niet van belang.

    Voorbeeld
    Mevrouw Madani is zwanger. Zij voelt zich goed en heeft aangegeven dat zij tot vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum wil doorwerken. Anderhalve week voor haar verlof ingaat, krijgt zij een migraine-aanval. Zij moet zich ziek melden. Twee dagen later kan ze alweer aan het werk en ze werkt door tot de geplande ingangsdatum van het verlof (vier weken voor de uitgerekende datum). De twee ziektedagen worden van het totale verlof afgetrokken; zij moet na de bevalling dus twee dagen eerder aan het werk dan zij gepland had.
    • Het zwangerschapsverlof gaat op zijn laatst vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum in. Wordt u in deze periode ziek, dan heeft dat geen gevolgen voor het verlof.
    Als u na afloop van het zwangerschaps- en bevallingsverlof ziek bent, dan is de reden van uw ziekte van belang voor de uitkering waar u recht op hebt:
    • U bent ziek door de zwangerschap of bevalling: u ontvangt een Ziektewetuitkering van het UWV van 100% van uw salaris (met een maximum van € 167,70 bruto per dag). Deze uitkering duurt 104 weken. Was u voor uw zwangerschapsverlof ook al ziek door dezelfde oorzaak? Dan telt de ziekteperiode voorafgaand aan het verlof mee voor de duur van 104 weken.
    • Uw ziekte is geen gevolg van uw zwangerschap of bevalling: uw werkgever is verplicht om 104 weken lang ten minste 70% van uw loon door te betalen. Was u voor uw zwangerschapsverlof ook al ziek door dezelfde oorzaak? Dan telt de ziekteperiode voorafgaand aan het verlof mee voor de duur van 104 weken.


    datum laatste wijziging: 23 augustus 2005
    Zwangerschaps- en bevallingsverlof en vakantie
    Als u zwangerschaps- en bevallingsverlof hebt, kunt u met vakantie gaan zonder vakantiedagen op te nemen.

    Tijdens uw zwangerschaps- en bevallingsverlof bouwt u zelfs vakantiedagen op. Deze kunt u dus later nog opnemen. Overigens, ook als u ziek bent, bouwt u vakantiedagen op. Bij ziekte echter over maximaal 26 weken.
    Voorbeeld
    Na een zwangerschaps- en bevallingsverlof van 16 weken, blijft u nog 30 weken ziek. Dan heeft u in die periode over (16 plus 26 is) 42 weken vakantierechten opgebouwd.

    Als u tijdens uw zwangerschapsverlof een verplichte vakantie hebt, behoudt u het recht op die vakantiedagen.
    Voorbeeld
    U hebt precies 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. De kerstvakantie valt in de verlofperiode en uw bedrijf is tussen kerst en oud en nieuw gesloten. In de CAO van uw werkgever is hierover niets vastgelegd. U houdt de verplichte vrije dagen tussen kerst en oud en nieuw daarom tegoed.

    Soms kan in een CAO van deze regeling worden afgeweken, het is dus verstandig om uw CAO te raadplegen. Voor leerkrachten in het openbaar onderwijs geldt bijvoorbeeld de bijzondere regeling dat als zij zwangerschapsverlof hebben tijdens een schoolvakantie, ze deze vakantiedagen niet gecompenseerd krijgen.


    datum laatste wijziging: 20 mei 2005

    naar boven
    Aanvragen
    Zwangerschapsverlof aanvragen
    U moet de datum waarop u met verlof gaat uiterlijk drie weken van tevoren doorgeven aan uw werkgever. Uw werkgever meldt u vervolgens aan bij het UWV, dat de bevallingsuitkering uitbetaalt. U moet een aanvraagformulier voor het verlof en voor de uitkering invullen en door uw werkgever naar het UWV laten sturen. Het UWV vraagt hierbij ook om een zwangerschapsverklaring. Die kunt u krijgen bij uw verloskundige of uw huisarts.

    Als u een WW- of ZW-uitkering hebt, moet u zelf de datum waarop u het verlof wilt laten beginnen uiterlijk twee weken van tevoren doorgeven aan het UWV. Ook dan moet u een aanvraagformulier invullen en een zwangerschapsverklaring meesturen.
     
  9. Kitty

    Kitty Actief lid

    10 nov 2005
    442
    0
    0
    Opvoeder-begeleidster
    Willebroek
    Hey,

    Heel lief van je al die uitleg, maar... je hebt hier met een belgje te doen en hier gaat het er een stuk onmenselijekr aan toe.

    Bij ons kan je tot 90% krijgen als je voor besmettingsgevaar ofzo verwijderd wordt. Bij ons gaat het echter om kans op agressie en daarmee komen we niet in aanmerking voor die extrat 30%.

    Er zijn natuurlijk werkgevers die dit wel zo geregeld krijgen (zoals mijn beste vriendin, zit heel jaar thuis aan 90%) Maar ik meot nu weer net die werkgever hebben die er geen barst om geeft!!

    Tja, mee leren leven zeker. Kheb alleszins mijn vakbond op de hoogte gebracht en die doet nu zijn opzoekingen.

    Toch bedankt
    Kitty
     
  10. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    vervelend hoor!!
     

Deel Deze Pagina