ik ben bij de arbo geweest vanaf januari ga ik weer naar het werk. eerst voor 4 uur therapeutisch. arbo probeerde me wel te pushen om binnen 3 weken weer fulltime aan het werk te zijn. ik heb gezegd dat ik dat nog niet kan zeggen omdat ik niet weet hoe het gaat. ben tussendoor wel op mijn werk geweest. vond het erg vermoeiend.omdat ik in de kinderopvang werk is het ook confronterend. ook al weet ik dat het nou eenmaal zo is. vind het best moeilijk ik heb nu ook zoiets van mss is 4 dagen elke dag wel te veel. aan de andere kant zal ik er toch doorheen moeten. ook staat de kinderoovang enorm onder druk en ben ook bang mijn baan te verliezen.hoe hebben jullie dat gedaan? ik ben overigens als ik weer aan het werk ga 7 weken na de bevalling thuis geweest daarvoor was ik al thuis ivm bekkenklachten.
Hey, het zal best zwaar zijn om het werk weer op te bouwen. Probeer niet teveel na te denken over het opbouwen van je werk, laat je niet onder druk zetten door de verwachtingen van anderen, hoe moeilijk dat ook is. Beginnen met 4 uurtjes is prima, kijk gewoon van dag tot dag hoe dat gaat.
Hi, Wat vervelend wat er gebeurd is bij de Arbo arts. Mijn vriend heeft dat ook gehad. Die arts had totaal geen begrip en vroeg niet eens aan hem hoe het met hem was. Het ging alleen maar over het opbouwen. Toen hadden ze afspraken gemaakt en kreeg hij een heel ander verslag. Daar stond ook in de 5e week weer fulltime aan de slag. Hij heeft nu een andere arbo arts en zoals het er nu uitziet is hij laatste week januari pas weer fulltime aan het werk. (2 oktober is onze dochter Romy geboren bij 22w3d) Hij heeft tussendoor iedere keer aangegeven hoe het ging en wat hij zelf vond kunnen. de nieuwe arts ging daar wel goed in mee. Mijn arbo was heel begripvol. Toen ik na 5,5 wk naar hem toe moest, zag hij dat ik echt nog niet in staat was om te werken. Toen moest ik 6 weken later weer terugkomen. Nu staat de afspraak om 3 januari een half dagje te starten (is dus 3 maanden later) en die week erna 2 halve dagen. Dan per week kijken hoe het gaat en of we het uitbreiden met een halve dag erbij. Ook qua werkzaamheden de afspraak om geen dingen met stress te doen of waar een deadline achter zit. Hoe en of het allemaal werkt, moet ik natuurlijk nog ondervinden. Denk dat je op je werk goede afspraken moet maken. Wat kan je wel aan en wat niet. Het kan ook goed zijn dat je vermoeid bent daarna. Wees eerlijk met hoe je je voelt en doe niks overhaast. Probeer anders ook voor te stellen per week te kijken hoe het gaat. Misschien vind je het wel fijn om daar te zijn. Je werk is natuurlijk best confronterend. Weet niet of er ook mogelijkheden zijn om in het begin wat werkzaamheden buiten de groep te doen. Kantoor dingetjes ofzo? Succes en denk goed aan jezelf!!
Ik ga even heel kort reageren. Gun jezelf de tijd. Geef aan wat je wel en niet kan/wil. Ben duidelijk en ga niet over je grenzen heen. Doe waar jij je goed bij voelt.
Idd neem goed de tijd voor jezelf en je energie. Geef ook duidelijk aan dat je het wel wilt proberen, maar dat het evt gewoon niet gaat. Ik ben afgelopen jaar na een week of 7 eerst komen koffiedrinken op kantoor... drie maal in de week een uurtje of anderhalf. In de tweede week heb ik ook de computer aangehad en even in mn mailbox geneusd. Vanaf de derde week ben ik drie uur per dag aan het werk gegaan (4 dagen pw) En zo een beetje opgebouwd. Alleen ging het te snel voor mij want ik ben een week of vier, vijf op vijf uurtjes per dag blijven hangen. Daarnaast heb ik ook mn vaste vrije vrijdag tijdelijk geruild met de woensdag.... vier dagen achtereen was gewoon te veel ineens. Sinds half november ben ik weer 100% hersteld gemeld, maar ben door privéomstandigheden sinds eind november thuis geweest. (onbetaald verlof) En ga 2-1 weer aan de slag.
Ik was ook benieuwd wanneer andere weer zijn gaan werken... Vandaag precies 1 week geleden ben ik bevallen van onze dochter Demi na 23 weken zwangerschap. Nu word ik ook vandaag gebeld door mijn leidinggevende of ik over 1,5 week weer kom werken en dat we dan wel weer mijn uren moeten gaan opbouwen. Ik vond het echt een bizar voorstel! Het is pas een week geleden! Echt onbeschoft. Nu gaf ze aan dat ik dan toch maar naar de bedrijfsarts moest, nou dan is dat maar zo.... maar is dat echt zo raar dat ik over 1,5 week er waarschijnlijk nog echt niet aan toe ben om weer te gaan werken?? Hoor graag jullie ervaringen
Beste Bellanoa, Wat ontzettend raar en ongevoelig van jouw leidinggevende dat ze al zo snel verwacht dat je überhaupt weer aan werk denkt ,laat staan werkelijk weer aan het werk gaat! Er is zoiets als lichamelijk herstel na een bevalling en hier mag je min 6 weken voor nemen,dit vertelde mijn huisarts toen ik eind augustus 2012 na 22 week zwangerschap ben bevallen van onze dochter Eva*. Ik ben uiteindelijk 7 week thuis geweest omdat ik voor een 2 e keer gecurreteerd moest worden. En ik had die 7 week echt wel nodig om lichamelijk weer een beetje de oude te worden. Dan hebben we het niet over het psychische gedeelte,want dat duurt veel langer... Ik ben na 7 week weer therapeutisch begonnen met telkens 2 uurtjes en ben eigenlijk pas vanaf januari weer volledig aan het werk,das 24 uur per week voor mij. Ook ik moest 2 keer naar de bedrijfsarts en deze was erg begripvol. Dus ga naar de bedrijfsarts en maak met hem/haar afspraken. Geef goed je grenzen aan,het is niet niets wat je hebt meegemaakt! Heel veel sterkte bij alles.......
Dat is echt heel erg naar van je werkgeefster. Die heeft duidelijk geen idee wat er gebeurd is... Mijn partner ging drie weken na de geboorte een dag koffie drinken en daarna opbouwen met een dag in de week. week later twee dagen. Zelf kreeg ik van het uwv gewoon bevallingsverlof... Heel veel sterkte!
Neem je tijd. Niemand kan voor jou bepalen. Ik heb zelf 'gewoon' verlof gehad en daarna eerst bijna 2 maanden 50% gewerkt. Hier deden ze gelukkig echt niet moeilijk. Veel sterkte meid!!
Hier valt m'n mond echt van open. Wat ontzettend belachelijk. Ga idd naar de bedrijfsarts meid. Ik vind t echt absurd dat er verwacht wordt dat je 2,5 week na de bevalling alweer komt werken. Zowel lichamelijk als geestelijk. Schandalig gewoon!!
BellaNoa, dat komt me op zich wel bekend voor. Mijn leidinggevende had ook het lef om me te mailen (maar dat was ook op mijn verzoek, contact via mail ivm verdriet etc) Of ik even wilde aangeven wanneer ik was bevallen zodat ze me dan weer konden beter melden en dan zou mn onbetaald verlof weer ingaan tot half juni. Ik had nl door andere privé-omstandigheden onbetaald verlof opgenomen. OP advies van de bedrijfsarts ben ik halverwege dat verlof dus ziekgemeld ivm de geplande ingeleide bevalling. Heb dus een heel "vriendelijk" mailtje teruggestuurd..... dat ik niet wist wanneer de bevalling precies zou plaatsvinden, dat ik daarna ook niet wist hoe mijn herstel dan zou verlopen... omdat ik naast lichamelijk herstel (currettage na bevalling) ook psychisch zou moeten verwerken wat er was gebeurd.... En dat ik verder wel in contact zou blijven met PZ en de arbo-arts. Paar weken later heb ik hem nog even fijntjes verteld hoe het om me over is gekomen. Toen vertelde hij ook heel eerlijk dat hij iets dergelijks nog nooit had meegemaakt en dat hij ook niet wist hoe dit zou lopen. Zoals hierboven verteld, ben ik na 7 weken gaan koffiedrinken en daarna in een paar maanden tijd weer opgebouwd naar 32 uur.
Vreemd hoor hoe sommige reageerden. Mijn leidinggevende zei in een gesprek vlak voor ik weer zou beginnen ook een keer van ja in januari kan je dan wel weer 3 dagen werken, want dan ben je alweer zo lang terug. Anders moest ik maar een dag minder gaan werken.... Pardon??? Gelukkig was de bedrijfsarts heel lief en meelevend en als t niet gaat moet ik dit gewoon aangeven.
Jeetje meid echt niet fijn. Je zit nu midden in een verwerkingsproces en krijg je dit op je af. Probeer echt aan jezelf te denken en je niet te laten puchen. Misschien inderdaad beter om naar de Arbo arts te gaan. Ik hoop dat deze wat begripvoller is dan je leidinggevende. Sowieso moet je ook lichamelijk herstellen. Of jij over anderhalf week weer toe bent aan werken, kan je alleen zelf bepalen. Het is echt persoonlijk. Sommige zijn na een paar weken weer langzaam aan het werk en anderen weer langer. Ik zelf ben na 10 weken een keer thee wezen drinken en dat ca. 1x per week. Eerst alleen met mijn team en daarna op mijn eigen plek. Vanaf begin januari (3 maanden na de bevalling) ben ik langzaam met werken begonnen. Ik weet niet of je ook maatschappelijk werk hebt, maar misschien kan deze persoon ook wat voor je betekenen. Dat hij/zij je leidinggevende kan uitleggen wat voor impact dit heeft. Heel veel sterkte en denk aan jezelf!
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ben vanochtend toevallig bij de maatschappelijk werkster geweest en zij gaf ook aan dat het zeker niet verstandig zou zijn om over 1,5 week weer te gaan werken en dat ik me ook zeker niet moet laten opdringen. Wanneer mijn leidinggevende weer belt om te vragen wanneer ik kom werken, dan mocht ik haar nummer doorgeven dan zou zij het even uitleggen hoe het in elkaar zit... dus dat is wel erg fijn. Mijn werk zou nu inderdaad de Arbo inschakelen, maar daar moet ik dan nog wat van horen.
@bellanoa: Misschien fijn om te weten is dat je werk een uitkering van het UWV kan ontvangen tijdens jouw "ziekte". Deze is namelijk gerelateerd aan je zwangerschap. Dus ook al heb je geen recht op bevallingsverlof, weet dat je wel gewoon je tijd kunt/moet nemen! Je werk zal daar financieel gezien in ieder geval niet minder van worden.
Ja dat zullen ze denk ik ook wel doen, maar het is ontzettend druk op mijn werk, dat was het al voor ik ziek gemeld was, dus denk dat dat de reden is waarom ze graag willen dat ik kom
Dat het druk is op het werk en ze je graag snel weer aanwezig willen zien snap ik wel, maar ze moeten aan jou denken. Het werk is er sowieso ook niet bij gebaat als jij te snel weer aan de slag gaat. Dan gaat het herstelproces alleen maar langer duren. Het zou fijn zijn als je daar wat meer begrip in had gekregen. En de kans dat je al gelijk weer je eigen werkzaamheden kan gaan doen is in het begin ook kleiner. Neem de tijd.. Is ook belangrijk voor jezelf. Heel veel sterkte meid!
@ Angel, ja ik ga mijn tijd inderdaad ook nemen. Kreeg vandaag een brief op de mat van de Arbo... moet er volgende week vrijdag naartoe dus ben benieuwd
Heeft het UWV nog geen contact met je opgenomen? Deze hebben mij afgelopen maandag gebeld. Ik zit sinds 2 januari in de ziektewet (we hadden op 31/12 de 20 weken echo). Die bellen mij begin februari terug als ik nog niet aan het werk ben. Mijn ervaringen met Arbo/UWV zijn goed. Ze leggen er geen druk op, en weten ook dat als ze dat wel zouden doen het alleen maar langer gaat duren. Na mijn mk heb ik 3 maanden in de ziektewet gezeten. Wel op therapeutische basis gewerkt, maar dus alleen als ik me goed voelde en alleen werk wat ik leuk vond. (dus geen wekker zetten en geen contact met klanten) Ik ben nu al wel af en toe in mijn hoofd op het werk, maar doe er nog niets mee. Zolang ik nog elk moment in tranen kan uitbarsten hebben ze op mijn werk ook niet zoveel aan mij. Ik denk dat ik komende week of de week erna een keertje langs ga om koffie te drinken.
Echt de tijd nemen. Ik kon na 2 1/2 week echt nog niet werken. Zat nog in een roes. Nu 7 weken verder, ben ik op de koffie geweest op het werk en ga volgende week eerst weer een uur ofzo weer gevoel kweken. Alles op z'n tijd. Beter nu de tijd nemen en starks de wereld weer aan kunnen, dan over een tijd weer in een dip komen.