Moe of lui?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door megacarls, 20 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Onze dochter is bijna 5 en ik vraag me af of ze zo ontzettend lui is of echt oprecht moe.
    Ze hangt het liefst voor de TV. Hangt of ligt op de bank. Meestal hanteer ik een max van 2 uur maar eerlijkheid gediend te zeggen dat ze ook wel eens langer voor de tv zitten omdat we aan het verbouwen zijn en ze anders zo snel in de weg lopen (verf, scherpe dingen op de vloer). Al proberen we dat zoveel mogelijk te doen als ze er niet zijn, soms ontkomen we er niet aan. Mijn man is helaas een stuk makkelijker met de TV. Maar al toen we nog met zijn tweeën waren stond bij hem de tv de hele dag aan (MTV) en dat was ik van bij ons thuis niet gewend.
    Ik zet hem het liefst helemaal niet meer aan. Alles om maar te zorgen dat ze wat actiever wordt. En dat terwijl ik de TV eerder altijd aanzette juist om een rustmomentje in de dag te creëren omdat ze anders maar door blijft gaan.
    Nu klaagt onze dochter steeds vaker dat ze moe is. Ze zit dan op de bank en doet ook gewoon echt niks. Begint dan te zeuren dat ze zich verveelt en of de TV aan mag ("nee").
    Gaan we naar buiten en klaagt ze na een kleine kilometer fietsen naar de winkel al dat ze naar huis wilt. Huilt er ook (een beetje) bij. Omdat ze moe is.
    Het valt me ook op dat ze vaker weer 's middags in slaap valt tijdens het autorijden (als we ergens heen gaan). Alleen in de auto tijdens ritten van meer dan een half uur, verder niet. Maar dit deed ze eigenlijk ook al een hele poos niet meer (zo'n 2 jaar?).
    Gisteren waren we in de binnenspeeltuin (vanwege de verbouwing weer) en het viel me op dat ze na een uurtje weer steeds huilend bij me kwam dat ze moe was. Ze wilde ook niet naar huis maar wat ze wel wilde was niet echt duidelijk. Ze is niet ziek of zo maar toen begon ik wel te twijfelen. Ze vind de binnen speeltuin altijd het einde en ze is normaal gesproken echt een duracel konijntje. Die blijft maar doorgaan, zeker in een binnenspeeltuin. Die rent bij binnenkomst weg en komt zo af en toe even bij mij kijken om weer lekker verder te spelen. Gisteren bleef ze ook de hele tijd in het peutergedeelte spelen.
    Op een gegeven moment vond ze een vriendinnetje en begon ze eindelijk te spelen.
    Het enige wat nog zou kunnen is dat we anders altijd 's morgens naar de speeltuin gingen en nu gingen we na het middagslaapje van N. Maar S was vrij dus die heeft die dag nog niet zoveel bergen hoeven verzetten.

De dingen die ik me afvraag zijn;
    Het schooljaar is bijna om, is ze toe aan grote vakantie? Is alles een beetje veel geweest?
    Zijn we een lui kind aan het creëren omdat de TV nu meer aan staat? Is dat zo snel gedaan? Is er veel toneelspel bij? (Ze heeft wel door inmiddels dat als ze ziek is bijvoorbeeld ze meer in de watten wordt gelegd en probeert die kennis soms te gebruiken, al trap ik er meestal niet in, maar nu twijfel ik toch.)
    Is er meer aan de hand en moet ik daarnaar laten kijken? Ik wil ook niet als een hypochonder voor elke scheet bij de huisarts staan.

Wie heeft er ervaring mee? Waar bleek het aan te liggen en wat zijn jullie adviezen?

2. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik zou het even aankijken tijdens de vakantie. Het is wel einde schooljaar en hier na twee weken cito gevolgd door de avondvierdaagse zijn de kinderen ook moe. Maar jou dochter klinkt wel net iets meer vermoeid.

Hoe laat gaat ze naar bed? En eet ze verder goed? Ik geef de oudste nu een kuur Floradix drank met ijzer, dat pept ze altijd enorm op. Je kan het gewoon door vruchtensap doen. Te koop bij etos en kruidvat.

Als ze er verder goed uitziet zou ik niet te snel naar de dokter gaan. Kan ze niet naar buiten? of wonen er niet veel andere kinderen in de buurt? Doet ze verder aan sport? dansen? zwemmen? Fietsen jullie naar school?

Veel beterschap. Misschien gaat het beter in de vakantie.

3. megacarls

Ze fietst nog maar net zonder zijwieltjes dus wij vinden het nog niet veilig haar naar school te laten fietsen. Ze zit dan bij mij achterop.
    Buiten spelen vind ik alleen veilig in de achtertuin en laat daar nu net de verbouwing plaatsvinden dus dat gaat ook niet altijd, helaas. Dan moet ik met haar mee naar buiten aan de voorkant en dat kan alleen als ik niet thuis hoef te blijven voor de jongste. Dan doe ik dat ook zoveel mogelijk maar dan gaat ze dus wel klagen over moeheid. Ze gaat rond 19:00 naar bed op schooldagen en als ze de dag erna vrij is mag ze wat langer opblijven maar is tussen 19:30 en 20:00 de koek echt op. Ze slaapt dan het klokje rond.
    Sporten; ze zit op de scouting 1 keer in de week waar ze keer op keer "dat wil ik niet/heb geen zin" trucjes bij uithaalt maar waar ze wel telkens dolenthousiast van terug komt. Zwemles is ze voor opgegeven en begint rond de zomervakantie, verder doen we nog niks omdat het toch allemaal al zo veel is als ze vier worden en ze er ook nog niet naar vraagt.

Verder ziet ze er inderdaad wel goed uit. Ze eet wisselend. Brood eet ze goed en sommige dingen warm eet ze wel goed en andere niet. Zoals elk ander kind.

Ik denk zelf ook dat het allemaal wel meevalt hoor, maar ik wil ook niks over het hoofd zien.
    We hebben aardig wat dingen meegemaakt en beide keren dacht ik ook dat het allemaal wel mee zou vallen en ik als hypochonder afgeschilderd zou worden maar beide keren bleek het heel erg serieus te zijn (ene keer IUVD en de andere keer mocht ik met toeters en bellen naar academisch zkh). Nu was dat beide keren bij mijzelf maar dat maakt nu wel dat ik geen signalen wil missen.
    Als meer mensen dit herkennen en het enigszins normaal is aan het einde van het schooljaar dan durf ik het wat meer te laten rusten.
    Nu ook wel wat spanningen die eraan komen. Maandag schoolreisje, woensdag kinderfeestje en zondag jarig... zal ook allemaal wel bijdragen aan alles.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Als ze er o.a. echt van moet huilen dan zou ik dat niet negeren. Ik zou even langs de huisarts gaan, bloed prikken is zo gedaan en dan hoef je niet meer te gokken wat er aan de hand is.

Als je mij 2 uur voor de tv zet ben ik ook moe daarna trouwens .....

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind zulk gedrag voor deze leeftijd niet normaal. Mijn oudste is ongeveer even oud en die wordt door de meesten als redelijk rustig getypeerd maar ze zit overdag maar heel weinig stil. Voor mij zou bovenstaande zeker reden zijn om in ieder geval langs de dokter te gaan en het bloed goed te laten controleren.

6. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hmm, ik weet niet of ik bloed zou laten controleren, op mij komt het over dat ze gewoon liever tv kijkt dan wat anders doet. Vooral door deze zin

Nu klaagt onze dochter steeds vaker dat ze moe is. Ze zit dan op de bank en doet ook gewoon echt niks. Begint dan te zeuren dat ze zich verveelt en of de TV aan mag ("nee").

Ik zou proberen de Tv helemaal uit te zetten, zorg voor een paar leuke puzzels, kleurboeken, barbies of wat dan ook en probeer eens twee weken heel consequent te zijn dat ze zelf moet spelen. Is in het begin misschien even investeren en zal inderdaad met verbouwing even lastig zijn, maar als je consequent bent moet dat goed komen áls er medisch niks aan de hand is.

Vooral omdat je de vraag zelf al heel gekleurd stelt, namelijk dat ze het liefst altijd tv kijkt en niks doet en of het daardoor komt, geeft denk ik aan dat jij daar toch een link in legt. Mocht het na een paar weken tv loos nog zo zijn, dat de potloden bij wijze van spreken uit haar handen vallen dan zou ik wel naar de dokter gaan.

Is ze op school ook zo moe?

Omdat ze huilt zou je het serieus moeten nemen weet ik niet, ik denk dat jij als moeder haar huilen wel kan herkennen of het echt serieus is of gewoon drammerig gedrag.

Succes!

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik merk ook wel dat mijn dochter moe is hoor, het is bijna zomervakantie, we hebben schoolreisje gehad, ze vind het nu gewoon lekkerder om thuis te spelen als nog dingen te gaan doen. Maar qua Ipad/tv tijd; als ze op haar Ipad zit, is ze daarna boos en chago en wil ze niet meer normaal gaan spelen. Zelfde met tv. Nu staat hier de tv tijdelijk teveel aan, de jongste heeft zn been gebroken en moet echt tussendoor soms zn rust pakken dan doe ik een filmpje aan. Anders red hij het nl niet op 4x paracetamol en een middagslaapje.

Ik zou het zelf met de vakantie even aankijken, goed op de voeding letten en toch maar mee naar buiten, misschien moet je even een paar dagen activiteiten voeding en moeheid opschrijven, dan heb je voor de huisarts duidelijkheid.

8. megacarls

Ja, ik denk dat ik het idd even aan kijk. Even op TV-dieet (echt even helemaal niet). Veel speelgoed staat ook boven, dus beneden is het niet echt uitnodigend, ik ben nu ook net zo'n huilende sim met een donkere wolk erboven omdat zijn huis niet comfortabel is, maar dat hoort er even bij. Komende week wel allemaal leuke activiteiten.
    Ik heb zelf ook meer de neiging te denken dat het een combi is van luiheid en moeheid. Ze zal best moe zijn, maar ze vind het ook wel makkelijk om zich moe op te stellen. Dat.

9. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik zou het dan nog even bekijken van de zomer. Even iets minder lang de tv aan en zo inderdaad. En anders kan je altijd even wat extra vitamines proberen. Ik geef nu ook steeds vaker een lekker bakje fruit na school. Aardbeien en blauwe bessen...minder snoep...mijn oudste wil altijd maar snoepjes en zo...:x. Mijn dochter heeft ook wel van die periodes gehad hoor, en zeker in de winter zijn ze dan lui en verveeld...komt wel goed.

Zwemles is ook leuk straks...wordt ze ook lekker fit van.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als mijn kinderen dit zouden hebben dan zou ik naar de dokter gaan.
    Ik heb er drie maar herken het totaal niet.
    Ik werk zelf bij een dokter en die zou dan toch een volledig bloedbeeld,ferritine en pfeifer laten prikken.
    Waarom wachten tot na de zomer?
    Het houdt je bezig en je maakt je zorgen en je kind heeft duidelijk ergens last van.

11. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Tja hier ook wel meer moe dan anders de laatste weken zei vandaag nog dat ze volgens mij toe is aan vakantie. Maar dat is eigenlijk altijd pas einde van de dag. Net als vanmiddag.. maar ... dan heeft ze wel een hele dag nergens over geklaagd. We hebben zo`n 5 kilometer gewandeld zij op de fiets een heel stuk door het gras dat vind ze dan wel even zwaar, maar ze klaagt zeker niet over moe worden dan. Daarna nog buiten gespeeld en dan ongeveer een uurtje geleden wordt ze hangerig en is ze moe en wil tv kijken. Dat mag dan van mij. Mijn ervaring is trouwens dat ze daar nog hangeriger en moe van worden...

Als ze echt tijdens het fietsen of iets wat ze leuk vind ook klaagt over moe zijn zou ik zeker even laten kijken hoor. Wie weet is het simpel op te lossen en dan weet je in ieder geval zeker dat er niets anders is..

12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik zou ook kiezen voor de huisarts. Ze klinkt moe en lusteloos, en hoewel dat misschien ten dele is te verklaren door eind van het schooljaar, te veel TV etcetera, zijn er te veel factoren en valt ze dus ook geregeld in de auto in slaap. Ik zou dat niet zonder meer als luiheid afschrijven.

Even geen TV lijkt me sowieso een aanrader, daarmee kun je kijken of er iets verbetert. Maar dat is m.i. geen vervanging voor een bezoek aan de huisarts en liefst bloed prikken. Ik zou allebei doen.

13. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Hoe wordt ze sochtends wakker? Wordt ze uit zichzelf wakker of moeten jullie haar wakker maken?

Als ze uit zichzelf wakker wordt, is dat meestal wel een teken dat ze genoeg (nacht)rust heeft gehad.

Ik heb hier 2 stuiterballen die best veel tv kijken, maar er echt niet hangerig door worden. Ze kunnen rustig met een spelletje of lego bezig zijn. En bij mooi weer vliegen ze van buiten naar binnen en weer terug.

14. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn zoon heeft er ook wel past van. Hij is iig toe aan de vakantie. Hij gaat nu dagelijks om 17:00/17:30 naar bed. Ik heb nu op tafel altijd een paar van zijn auto's liggen en daar gaat hij vaak wel mee spelen.
    Bij mijn zoon speelt zijn a.s.s. wel mee (prikkels verwerken wordt hij moe van) dus ik weet dat er medisch niks speelt. Maar nu aan het einde van het schooljaar is hij veel vermoeider dan een tijdje terug

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik merk het hier ook wel een beetje, vooral bij mijn middelste. Hij is net 6 geworden en zit in groep 2. Ook hij is tegenwoordig al heel vroeg moe en hangt op woensdagmiddag het liefst twee uur op de bank voor de tv. Hij heeft ook wel een druk leven, BSO, zwemles, speelt graag buiten en is sowieso heel actief en bewegelijk, maar ik merk echt dat hij de laatste weken veel moeier is. En idd ook in de auto slapen (hier al tijdens een ritje van 10 km af en toe).
    Ik denk dat het met het einde van het schooljaar te maken heeft. Hij is er echt wel aan toe, geloof ik.

Als ik jou was zou ik het even afwachten, of ze in de vakantie een beetje fitter wordt. Zo niet, dan toch even langs de huisarts. En zelf af en toe tussen het klussen door even tijd maken om toch wat leuks en actiefs samen met haar te doen. Misschien wordt ze ook wel wat lamlendig van het feit dat dat er nu niet zoveel van komt.

16. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Ga gewoon langs de huisarts. Misschien heeft ze wel bloedarmoede, ofzo. Even prikken en je weet het gelijk.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste (6) is de laatste weken ook echt veel huileriger als anders. Bij ons begint het vaak al smorgens met aankleden dat ze loopt te piepen,zeuren,huilen. Maar einde dag begint ze al te huilen wanneer ze iets moet doen wat ze niet wil (eten, opruimen, etc) maar naar bed wil ze ook niet... want ze is nog niet moeoeoeoeoeoeoewheeeeeeeee * sure jij bent helemaal niet moe*
    Helaas "moeten" ze nog tot 22 juli door.

Deel Deze Pagina