Ik zou voor optie 2 gaan met de argumenten die Manque aandraagt. Gefeliciteerd trouwens! Wat super dat ze zo meedenken en je deze vrijheid geven om te kiezen wat bij je past. Ik denk dat je daar echt een fijne werkgever aan hebt, zowel als je voor optie 1 als 2 kiest. Dus wat dat betreft maakt het niet uit.
Ik krijg net een salarisvoorstel via de mail en daar word ik wat minder blij van. De directie was nogal geschrokken van mijn huidige loon en gaven aan dit echt niet te kunnen bieden. Het is misschien ook het spel (?) maar nu wordt optie 1 als zzp-er weer interessanter. Mits we daarin wel tot een redelijk uurtarief kunnen komen. Ik ga maandag een tegenvoorstel doen. Wat spannend is dit!
Optie 2, maar ik ben wel echt iemand die van zekerheid en stabiliteit houdt. Succes met jouw beslissing!
Volgens mij werken wij in hetzelfde werkveld. Ik snap je twijfel dus ook heel erg goed! Maar sluit me wel aan bij wat Manque eerder schreef; kiezen voor optie twee is geen afstel van het beginnen van je eigen praktijk, maar hooguit uitstel. Mocht deze baan niet bevallen heb je ook een backup van wat je toch al van plan was. Betreffende het salaris; ik vermoed dat ik binnenkort in dezelfde positie ga zitten als jij en ben er totaal niet uit wat ik dan zou doen. Dus ik snap dat de ZZP optie dan weer aantrekkelijk wordt, maar calculeer hier wel je studieschuld bij in! (als in, levert het inderdaad meer op als je schuld daarmee niet wordt afbetaald).
Zowel tijd en geld. Als ik nog een jaar bij mijn huidige werkgever blijf dan is mijn studieschuld ook afbetaald. Het is een constructie dat als ik binnen zoveel jaar vertrek na het afronden van mijn opleiding dat ik een deel moet terug betalen aan mijn huidige werkgever. Zij hebben namelijk een deel van mijn opleiding betaald. Dit loopt tot september 2019 en dan vervalt het sowieso.
Nu ben ik nieuwsgierig naar jouw beroep . Ik ben inderdaad nu druk berekeningen aan het maken wat ik als zzp-er minimaal wil/ moet verdienen. Inderdaad goed om rekening te houden met de studieschuld. Ik zal mij dan zelf moeten uitkopen als ik als zzp-er aan de slag wil. Ik neig nu weer naar optie 1 als zij als salaris in loondienst niet gaan bieden wat ik nu verdien.
Ik zou vooral datgene kiezen waarvan jij denkt dat je het gelukkigst wordt. Niemand kan die keuze voor jou maken. Ervanuit gaande dat die optie ook financieel haalbaar voor jou is.
Niemand kan deze keuze voor je maken. Dit is zo persoonlijk! Ondernemerschap zit in je of niet. Als het in je zit zul je nooit helemaal je draai kunnen vinden als werknemer.
Tja, ik zou denk ik geen goeie zijn voor een zzp-er / eigen praktijk. Teveel gedoe. Dus voor mij klinkt optie 2 als de meest logische keuze. Zoals je al aangeeft ook de meest veilige keuze. En zonder iemand voor het hoofd te willen stoten... ik denk dat verhoudingsgewijs veel vrouwen zo denken en dat je daarom veel als reactie krijgt om voor optie 2 te kiezen. Het zou best kunnen dat als je exact hetzelfde bericht post op een forum waar voornamelijk mannen actief zijn, je heel andere antwoorden krijgt. Ik denk dat er bij mannen naar verhouding gewoon meer ondernemende types tussen zitten en wat meer bereidheid om risico’s te nemen. En nu praat ik in zijn algemeenheid. Want natuurlijk zijn er ook veel mannen die liever als werknemer in dienst zijn en genoeg vrouwen die het heerlijk vinden om eigen ondernemer te zijn. Maar ik wil maar aangeven dat de antwoorden hier op dit forum, niet representatief zullen zijn: voornamelijk vrouwen en dan ook nog in de leeftijd van kinderwens / moederschap met jonge kinderen. Stel je vraag ergens anders en krijg andere antwoorden. Ik denk dat je dus echt bij jezelf moet nagaan wat het beste bij jou past. Zat je te denken aan eigen praktijk omdat je huidige baan je niet meer beviel? Was het een manier om uit je huidige situatie te stappen? Of wil je een eigen praktijk omdat je hebt echt een aantrekkelijk idee vindt om je eigen toko op te bouwen. Eigen baas zijn, veel meer dingen zelf regelen. Iemand anders stelde de vraag al; waar word jij het meest gelukkig van? Als werkgever bij een ander in dienst, op termijn met leidinggevende taken erbij. Of als eigen baas, misschien uiteindelijk ook met personeel waardoor je dus alsnog leiding gaat geven. Daarnaast is het financiële aspect natuurlijk belangrijk. En reken dan drie opties uit. Want naast optie 1 en 2 die je al noemt, is er dus ook de optie om nu nog in dienst te blijven tot je jouw opleiding niet meer terug hoeft te betalen en dan alsnog de overstap maken. Dan zul je waarschijnlijk niet meer terecht kunnen waar je nu hebt gesolliciteerd. Maar voor jezelf starten kan altijd. En wie weet is er dan wel weer een andere plek waar je de start van je eigen praktijk kunt combineren met zzp-werk.
Ik zou optie 2 kiezen. Maar dat is ook omdat ik optie 1 niet aantrekkelijk vind. Met een 1 been in een baan en 1 been voor jezelf lijkt mij niks. Misschien dat dit vanwege je werkveld aantrekkelijk is, of dat je dit als overgang naar helemaal zelfstandig ziet? Anders zou ik daar nooit voor kiezen want met 2 dagen in de week kun je nooit ergens excelleren. Maar dat is dus mijn persoonlijke mening.
Een praktijk starten is een veel grotere risico. Ik zou persoonlijk voor vastigheid kiezen en zeker gezien de extra’s die je krijgt! Maar wat zegt je hart? Is de praktijk nu of nooit? Kan je het klein opzetten door weekend er mee aan de slag te gaan?
Optie 1 Als ik voor mezelf spreek, mijn initiele keuze zou optie 2 zijn voor veiligheid en stabiliteit. Maar dat doe ik mn hele leven al en ik loop erop vast. Dus nu volg ik mn hart en mn droom en ik vertrouw erop dat dat juiste pad óók veiligheid zal bieden. Kijk goed naar de voorwaarden van optie 2. Een studie van 10.000 euro klinkt als vierjarig.. wil je zo lang blijven? Laat dan iig vastleggen in de voorwaarden dat je die studie gaat volgen en per wanneer. Ie met dat onderzoek, zorg dat het geen lokkertje wordt dat niet ten uitvoer wordt gebracht. Houd er ook rekening mee dat je nevenactiviteiten moet melden en dat ze daar evt niet mee akkoord gaan (hoewel ik denk dat dat in jouw geval als je al meldt hiermee bezig te zijn wel meevalt). Succes ik ben benieuwd wat je kiest het is ook een soort luxe om de keuze te hebben
Alleen je openingspost gelezen, maar wat ik me afvraag hè? Waar o waar zit het addertje bij nr 2? Al die mogelijkheden; schuld afbetalen, je ‘mag’ ook ‘gewoon’ teamleider worden (dat gaat echt niet altijd zo makkelijk!) Ik gun het je van harte maar íéts klopt niet ben ik bang...
Hoe kunnen ze je wél zo veel extra's bieden zoals een hele opleiding betalen, maar is een hoger loon te duur?
Kan te maken hebben met een cao en/of salarisschalen waar ze aan gebonden zijn. Veel bedrijven kiezen dan voor het aanbieden van dit soort extra’s. Als het de zorgsector is dan geloof ik onmiddelijk wat ze aanbieden en geen addertjes onder het gras zoals iemand opperde. Ze zitten te springen om personeel.
@NavyCrimson91 en @Iertje81 er is geen addertje. Er is een zwaar tekort aan mijn functie en ze hebben mijn functie nodig om geld van verzekeraars te krijgen voor niet alleen mijn werk, maar ook voor andere behandelaars. Zonder mijn functie krijgen ze namelijk ook niet betaald voor de andere behandelaars, die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. Vandaar dat ze zoals @HappyRabbits allerlei extra's aanbieden. Ik heb ooit erg goed voor mijzelf gezorgd tijdens een salarisonderhandeling, waardoor ik hoger ben ingeschaald dan gebruikelijk en daar zijn ze nogal van geschrokken. @Sophy de nevenactiviteit heb ik tijdens het gesprek direct gemeld. Ik had het ook bewust in mijn cv gezet en in principe is het geen probleem, omdat ik in een andere gemeente opereer. Wat betreft studie zou ik mij inderdaad voor drie jaar vastleggen aan dit bedrijf. @iMoeder twee banen is met mijn beroep geen belemmering om te kunnen excelleren. In beide banen doe je namelijk exact hetzelfde en heeft geen invloed op eventuele promotie en dergelijke, zoals dat bij de meeste banen wel zo is. De reden van twee banen is in eerste instantie om de ruimte te hebben om de praktijk op te zetten, maar als het beviel ook om daar te blijven voor het contact met collega's. Ik weet dus niet waar ik gelukkig van word. Dat wisselt ongeveer elke 10 minuten. Ik merk dat jullie ook vaak kiezen voor zekerheid en ik ben bang dat angst de reden is voor mij om ook optie 2 te kiezen. Ik vind dat zelf alleen geen goed argument. @tupp jij stelt wel een paar hele terechte vragen, waar ik over na moet denken.
De reden om naast een eigen praktijk nog een vaste baan te hebben, is inderdaad om het risico te verlagen. Ik heb voor mezelf al vastgesteld dat als ik voor optie 2 ga dat ik daarnaast geen eigen praktijk kan starten. De baan plus opleiding is al meer dan genoeg. Als ik ook nog in de weekenden moet werken, dan weet ik dat het plezier snel weg is. Misschien dat mijn hart wel zegt eigen praktijk? En mijn verstand optie 2? Wie is belangrijker mijn hart of mijn verstand?
De tijd die je in de praktijk gestoken hebt, is niet weg. Wellicht heeft het zelfs ervoor gezorgd dat je deze aanbieding kreeg. Naar een eigen praktijk moet je ook denken aan de randvoorwaarden, zoals pensioen en opleidingen. Eenmaal een eigen bedrijf is dat zoooo lastig. Klinkt ideaal en je kan na die opleidingen die je wilt altijd nog een keuze maken <3