Werkdilemma

Discussion in 'De lounge' started by Treez, Jul 20, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,854
    19,222
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Neem voordat je vanavond naar bed gaat een beslissing. Maakt niet uit welke. Desnoods beslis je met kop of munt. Slaap er een nachtje over. “Leef” eens een dag of 2 met de beslissing die je hebt genomen. En bekijk dan na 24 of 48 uur ofzo: hoe voel ik me bij het genomen besluit? Voelt het goed, dan was het de juiste keuze. Zo niet, dan weet je dat je nog kunt wisselen.

Misschien ken je deze theorie wel, van het onderbewuste. Als je hem kent, weet je waarschijnlijk ook dat hij ter discussie staat. Maar deze wijze van keuzes maken als ik er ècht niet uit kwam heeft mij wel een paar keer goed geholpen. Soms als tijdens ‘kop of munt’. Omdat er dan tijdens het opgooien van het muntje al door mijn hoofd flitste “ik hoop niet dat ie op kop landt”. Dan weet je al genoeg.

2. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,632
    2,405
    113
    Veel mensen adviseren optie twee, maar ik vind het toch een lastige hoor! Ik zou eigenlijk loslaten wat je hebt geïnvesteerd de afgelopen tijd. Uiteindelijk maakt dat niet zoveel uit, maar is het belangrijker van welke optie je nu enthousiaster wordt. Overigens vraag ik me af of het wetenschappelijk werk wat je in optie twee noemt niet ook mogelijk zou zijn bij optie één?
    Want je zou ook nog eens nader met hen kunnen praten of je de voordelen van optie twee niet wat meer mee kan nemen in optie één?

Hoe dan ook zou ik loslaten wat je de afgelopen tijd heb gedaan en puur kijken wat jou het gelukkigste zou maken voor de tijd die voor je ligt. Succes!

Ysabella and Treez like this.
  3. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,632
    2,405
    113
    Als ik nu je laatste post zo lees, heb ik het idee dat je gewoon liever voor optie één gaat... Ik vind dat zelf ook echt niet minder verstandig dan optie twee hoor, tenzij jullie financiële situatie nauw komt. Als daar wat rek en ruimte in zit, om eventuele tegenslagen op te vangen, dan zou ik dus zeker voor je hart gaan!

Juul75, Treez and Manque like this.
  4. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Ik zou voor optie 1 kiezen. Niet de meest veilige keuze maar ik heb 2 jaar geleden ook voor een soortgelijke keuze gestaan en ben nog steeds blij dat ik de sprong in het diepen genomen heb!

Treez likes this.
  5. smax

smax Fanatiek lid

Feb 15, 2018
    1,955
    1,042
    113
    Female
    Een lastige. Een eigen praktijk is een droom van je. Je hebt er al veel geld en tijd in gestoken.

Ben je (redelijk) zeker van werk?

Ik ben zzp’er en vind het heerlijk! Zou niet anders meer willen.
    Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, maar de voordelen zijn heel prettig :)

Ik bepaal zelf wanneer/of ik werk, hoeveel dagen, met vakanties is het ideaal.
    Nadeel is weer administratie, eigen opleidingen/nascholingen betalen.

Maar die vrijheid is me heel veel waard!

Treez likes this.
  6. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Kun je het samen redden als optie 1 niet meteen lukt?
    Uit al je berichten lees ik de liefde/passie voor optie 1!

Volg je hart en waag de sprong :)

Treez likes this.
  7. Meca

Meca Fanatiek lid

Jul 23, 2014
    1,642
    276
    83
    Luizen plukker
    Altijd je hart volgen! Tenzij jij en je gezin er echt minder van worden en heel veel moeten gaan laten.

Maar eerlijk gezegd heeft mijn man deze keuze toen ook gemaakt en wij werden er echt minder van met ook nog een kind onderweg. En dit is allemaal goed komen.

Treez likes this.
  8. Treez

Treez Niet meer actief

@smax ik ben behoorlijk zeker van werk als ik voor mijzelf begin. Ik ben de enige in deze regio en de huisartsenpraktijken hebben aangegeven graag naar me te willen verwijzen. Sowieso blijf ik er in eerste instantie gewoon naast werken, dus ik neem relatief weinig risico en de banen in mijn functie liggen momenteel voor het oprapen. @Meca we hoeven er daardoor ook niks voor te laten. Wat betreft een ideale situatie om te starten.

@tupp ik neem je advies ter harte en ik kies nu toch voor optie 1. Ik ben benieuwd hoe deze keuze mij de komende dagen gaat bevallen. Ik denk dat ik op de langere termijn blijer van deze keuze wordt, ook vind ik het nu eng. Ik wil mij echter niet teveel laten tegenhouden door angst. Daarnaast heb ik ook gewoon hele leuke ideeen met betrekking tot een eigen praktijk en wil deze niet in de ijskast zetten.

smax, ellessinia, JosjeM and 8 others like this.
  9. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    BDBDE3A2-9560-4CC4-88DB-144865D24276.jpeg
    Gaaf!!! Je kunt het @Treez!!!

Ysabella, Manque, Meca and 1 other person like this.
  10. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,286
    11,896
    113
    Succes! Ben wel heel benieuwd naar je functie :)

11. Treez

Treez Niet meer actief

12. Treez

Treez Niet meer actief

#52 Treez, Jul 21, 2018
    Last edited by a moderator: Jul 21, 2018
    Gezondheidszorgpsycholoog. Na de universiteit ben je basispsycholoog en daarna kun je een postmaster traject volgen tot gz-psycholoog, maar er zijn te weinig opleidingsplekken. Vandaar dat er nu een groot tekort is (en ik mazzel heb :D).

Ysabella likes this.
  13. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,286
    11,896
    113
    Oh ja, gz-psycholoog. Klopt. Veel te weinig opleidingsplekken voor. Voor jou en anderen die het zijn heel fijn. Voor anderen die het willen worden echt kl*te.

14. Treez

Treez Niet meer actief

Klopt, het heeft mij ook acht jaar gekost om een plek te bemachtigen. Vervolgens moest ik nog twee jaar wachten voordat ik kon starten. Er is overigens een nieuw akkoord binnen de ggz bereikt. Het plan is dat de komende jaren 200 extra opleidingsplekken bijkomen.

Ysabella and Syane like this.
  15. Meca

Meca Fanatiek lid

Jul 23, 2014
    1,642
    276
    83
    Luizen plukker
    Heel goed dat je gewoon de gok gaat wagen! Heel veel succes :)

Treez likes this.
  16. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

Sep 3, 2009
    2,637
    380
    83
    ..
    Moeilijke keuze, hier zelfde functie/opleiding en ook deze wens, maar nu zwanger. Wil je (in pb) laten weten in welke regio en doelgroep je werkzaam bent. Veel succes!

Treez likes this.
  17. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Optie 1, dat is je droom en heb je veel werk verzet.

Optie 2 blijft ook schijnzekerheid, geen enkele baan is 100% zeker. Verder wil ik niet vast zitten aan boete clausules ed bij een werkgever. Daarmee kunnen ze je altijd in ondergeschikte posities krijgen.

Caithy and Treez like this.
  18. Betsy

Betsy Niet meer actief

Wat goed dat je voor optie 1 kiest!
    Succes! :thumup:

Treez likes this.
  19. Treez

Treez Niet meer actief

Na een nachtje slapen nog steeds blij met mijn keuze :D

20. Picolientje

Picolientje Actief lid

Mar 14, 2017
    301
    261
    63
    Ik zie dat je je (voorlopige) keuze al hebt gemaakt. Ook ik zou - in tegenstelling tot de meeste - voor optie 1 gaan. @tupp slaat de spijker op z'n kop; het hangt er maar net vanaf waar je je vraag stelt. Ik ben zelf ondernemer en dat is echt niet zonder slag of stoot gegaan, maar het idee om in loondienst te werken..daar krijg ik het spaans benauwd van. Ik heb nog nooit een baan langer kunnen houden dan een jaar...:oops:

De keuze is dus zó persoonlijk; de één voelt zich fijner bij enige vorm van zekerheid en heeft geen of minder ambitie om ondernemer te worden, de ander heeft het weer compleet andersom. Uiteraard moet je altijd kijken naar wat mogelijk is binnen het financiële plaatje, maar ook daarin is het een kwestie van vooral naar de mogelijkheden kijken.

Succes! :thumup:

Treez likes this.

Share This Page