Hallo, Vroeg me af waar je allemaal recht op heb als je een baby hebt en stopt met werken... Mijn mannetje blijft dus gewoon full-time werken ik wil stoppen, hij heeft al een zoontje van 5 die bij ons woont en ukkie op komst. Ik weet bijvoorbeeld dat wij samen zorgtoeslag aan kunnen vragen maar zijn er nog meer van deze handige tips en trucs om geld te besparen? (we hebben een koophuis... dus geen huurtoeslag helaas hihi)
ik ben geen belasting adviseur maar er is iets als een belastingvrije voet die je kan overdragen aan je echtgenoot als je zelf niet werkt. Misschien dat je die term eens kan googlen?
dat is de algemene heffingskorting, ( 170,00 als je helemaal niet werkt, en minder des te meer je werkt) plus (ligt aan het gez.inkomen) kinderkorting, aanvullende kinderkorting, combinatiekorting e.d. ff opzoeken via belastingdienst.nl of via google, kun je zo zien of jullie daar ook voor in aanmerking komen... succes...
ff naar de belastingdienst zeggen waar je voor komt, dan krijg je de juiste papieren mee dan thuis ff invullen en afwachten hoe lang het duurt voor je krijgt waar je recht op hebt....
moet je eens bij een boekhouder langsgaan. Hebben wij ook gedaan en die regelt alle het extra's wat we kunnen krijgen. Hoe en wat? Geen idee,daarom hebben we ook zo'n mannetje ingeschakeld omdat we ons er niet in willen verdiepen. Dat klinkt wel heel triest maar dat soort dingen is niet aan ons besteed. Maar die boekhouder van ons kost ons 50,- per jaar maar haalt het onderste uit de kan...heel handig.
Op www.belastingdienst.nl staat een "wegwijzer"; met een "ja/nee-schema" kun je dan bekijken welke kortingen je kunt aanvragen. Over het algemeen is het zo dat je de heffingskortingen één maal per jaar achteraf kunt laten uitbetalen (dus in 2008 over heel 2007) of eens per maand vooruit. In het laatste geval moet je wel weer aangifte doen over dat hele jaar en aangeven dat je al een voorlopige teruggaaf hebt gehad; dan wordt het nog een keer nagerekend. Als je een koophuis hebt, kun je idd geen huurtoeslag krijgen, maar wel een maandelijkse voorlopige teruggaaf (of eens per jaar een bedrag), omdat je rente over je hypotheek betaalt. Zorgtoeslag kun je aanvragen als je gezamenlijk bruto inkomen onder de EUR 40.000 per jaar is. Dus dan moet je van tevoren een goede schatting (laten) maken (door de werkgever), zodat je een redelijk kloppend bedrag op de aanvraag invult; anders kan het zijn dat je later moet terugbetalen. En voor alle opties geldt: als er iets wijzigt in je inkomen of gezinssituatie; meteen doorgeven! In veel gemeentes in Nederland (bij bijvoorbeeld een afdeling sociale zaken) zitten mensen die kunnen helpen met invullen van de formulieren (digitaal). Hopelijk heb je er wat aan. Succes!
Let wel op dat als je de voorlopige teruggaaf aanvraagt, je alleen de heffingskortingen aanvraagt waar je op recht op hebt. De belastingdienst controleert namelijk niet bij de aanvraag of je ook recht hebt op het hetgeen je aanvraagt. Je moet dan achteraf het teveel ontvangen terugbetalen (incl. rente!).
Was ook even aan het kijken naar het financiele plaatje. Wij willen binnenkort ook gaan beginnen.. Was wel nieuwsgierig naar de kinderbijslag, enzo. Maar nu las ik inderdaad over de heffinskorting, combinatiekorting, aanvullende combinatiekorting, kinderkorting.. Viel mij mee! Maar ja, ik zit er dan ook nog niet in.. En wie weet valt het nog wel tegen.. Wist alleen niet dat je nog korting en dus kreeg, ed. Muuske en Judith, jullie krijgen die 170,- heffingskorting per maand. Jullie werken niet of wel? Vind het een leuk extraatje in ieder geval! Wij wonen nu een jaar samen. Ik werk parttime en kan nu ook die algemene heffingskorting aanvragen. Maar onze boekhouder regelt dat elk jaar... Ben benieuwd of ik dit jaar dan ineens een mooi bedrag extra krijg.