Hoi, 26 febr loopt mijn verlof af. Helaas heb ik geen baan, en gaat hierna mijn ww in op basis van 40 uur. Ik heb voor mijn verlof altijd fulltime gewerkt. Nu mag ik op 2e gesprek voor een parttime functie van 16 uur in de week. Ik weet dat ik dan urenaftrek krijg zolang ik nog recht heb op ww toch? Maar wat als ik aangenomen wordt en ik na een half jaar geen contractverlenging krijg, heb ik dan weer recht op ww? Krijg ik dan alleen een uitkering voor de 16 uur per week of weer voor de 40 uur per week? Hoe gaat dit in zijn werk?
Beste Kleintjuh85, Wat goed dat je op tweede gesprek mag komen! Je wilt weten hoe het zit met je WW-recht wanneer je deze baan krijgt en op een later moment weer verliest. Je geeft aan altijd 40 uur gewerkt te hebben. In dit voorbeeld ga ik er van uit dat je een WW-uitkering krijgt voor 40 uur per week. Wanneer je voor 16 uur per week aan het werk gaat, wordt er inderdaad urenaftrek toegepast. Op je WW worden 16 uren per week in mindering gebracht waardoor je nog voor 24 uur aanvulling krijg. Ga je vanuit de WW aan het werk en verlies je die baan binnen 26 weken? Dan is er nog geen nieuw WW-recht opgebouwd. Wanneer je met een wijzigingsformulier bij de WW meldt dat je dat werk weer verloren bent, kan de WW weer volledig (voor 40 uur) gaan betalen mits er nog duur over is. Ga je vanuit de WW-uitkering aan het werk en verlies je die baan weer na minstens 26 weken werken? Dan is er waarschijnlijk een nieuw WW-recht opgebouwd. Dit is het geval waarin je weer aan de wekeneis voldoet. Van de laatste 36 weken moet je tenminste 26 weken aan het werk zijn geweest in die baan. Wanneer je oude WW-uitkering nog loopt, geeft je via het wijzigingsformulier door dat je werk volledig beëindigd is. Er zal dan beoordeeld worden of je een nieuw WW-recht hebt opgebouwd naast je al lopende WW. Hier krijg je binnen vier weken een beslissing over thuisgestuurd. Als er een nieuw WW-recht is bijgekomen, gaat deze lopen naast je andere WW-recht voor 40 uur. Deze twee WW-rechten zullen met elkaar worden verrekend waardoor je in totaal voor 40 uur per week WW krijgt. Dit gebeurt zolang je de maximale duur van je WW-uitkering voor 40 uur nog niet bereikt hebt. Zodra die uitkering de maximale duur bereikt, stopt dat gedeelte. Vanaf dat moment krijg je alleen nog de WW-uitkering voor 16 uur per week betaald voor de resterende duur daarvan. Is je oude WW-uitkering al gestopt omdat je de maximale duur hebt bereikt? Dan kun je voor het werk dat je nu verliest een nieuwe WW-uitkering aanvragen. Dat zal dan een WW-uitkering voor 16 uur worden. Ik wens je veel succes met de sollicitatie! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team UWV Webcare Team - UWV - Over UWV