Per augustus neem ik 8 uur ouderschapsverlof (1 dag) per week op. Dit is al geregeld met mn werkgever, dus ik werk straks 4 dagen per week. Nu wil ik heel graag nog een dagje minder werken, en ik vraag me af of ik die extra dag dan ook nog ouderschapsverlof kan opnemen. Ik wil dan dus mn verlofuren aanpassen van 8 naar 16 uur per week. Weet iemand of dit kan, aangezien het ouderschapsverlof al geregeld is en bijna ingaat? Ik moet het uiteraard nog overleggen met mn werkgever, maar ik vroeg me af of dit wettelijk gezien uberhaupt mogelijk is.
Wetelijk gezien mag je al je uren ouderschapsverlof ook in een keer aaneengesloten opnemen, dan heb je een half jaar lang vrij. De vraag is wat je werkgever goed vindt. Gooi het gewoon in de groep. Wijzigingen moeten officieel twee maanden van te voren worden aangevraagd, maar wie weet kan het sneller? Ik heb zelf een contract voor 30 uur (4 dagen) en heb nu een halve dag ouderschapsverlof, verhogen naar een hele dag kan. Is de chef niet zo blij mee omdat ie dan meer freelance in moet huren, maar hij kan het niet verbieden.
Bedankt voor je reactie! 2 maanden is geen probleem, bij het KDV is ook 2 maanden opzegtermijn. Ik zal het eens aankaarten bij mn werkgever. 3 dagen werken is normaal gesproken geen probleem bij ons, dus het lijkt me voor mn werkgever geen verschil of ik dan ouderschapsverlof opneem of gewoon 60% ga werken. Zou wel weer schelen in de kosten aangezien we dan weer van de Belasting wat terug krijgen
"Full time", dus voor 100% van je werktijd, ouderschapsverlof duurt maar 3 maanden?! En je chef mag best weigeren, wettelijk heb je alleen recht op de "standaard-vorm" van ouderschapsverlof, nl 6 maanden lang voor 50% van je werktijd. Alle andere vormen gaan in overleg met je werkgever. Overigens mag je werkgever wijzigingen dus ook weigeren, als het afwijkt van die standaardvorm, en volgens mij ook als deze wijzigingen niet vooraf worden aangevraagd. Mijn eigen werkgever is hier trouwens (ook)heel flexibel mee.
Of je werkgever er blij mee is dat is de vraag, het idelen van de OV uren gaat in overleg volgens mij, dus je zou het kunnen voorleggen. Ik weet niet wat voor werk je doet? 3 dagen werken is wel ideaal he? Ik werk nu 4 en wil graag mbv OV uitkomen op 3 dagen. Succes
Ik werk op kantoor. Ik werk op een afdeling met zo'n 25 collega's, dus als ik een dag minder werk, hoeft er niet speciaal vervanging geregeld te worden. Daarnaast werken er veel parttime moeders bij ons, en die werken allemaal 3 dagen of minder. @Babel: Fulltime ouderschapsverlof is als ik het goed begrepen heb wel 6 maanden (vanaf januari 2009 veranderd). Je hebt namelijk recht op 26 x je wekelijkse aantal uren.
Je hebt gelijk, ik wist dat nog niet Dat geldt dus ook voor mij, tsjemig, is dat een meevaller! Hoewel mijn werkgever daar niet blij mee zal zijn, hij rekent op een jaar (ik neem een dag per week op, van de vier). Zijn die regels over onderling afspreken en alleen een "recht" op halftijds opnemen dan ook veranderd?
Geen idee hoe het eerst (voor 2009) was, maar nu hoef je niet alles in 1x op te nemen. Op deze site staat het een en ander uitgelegd, misschien heb je er wat aan: Ouderschapsverlof | Rijksoverheid.nl
Het hangt helemaal af van je werkgever.. bij ons is er de regel dat je maar 1x p jaar je contract aan mag passen, omdat mensen anders bezig blijven en het een enorme administratieve rompslomp wordt 6 mnd halftijds mag je werkgever ook weigeren hoor... mijn man mag perse niet minder dan 4 dagen werken van zijn werkgever.
Wat betreft het eerste: Maar het is geen contractswijziging hè? Je neemt OV op, maar je contract blijft gewoon voor X aantal uren. Die regel geld alleen als je daadwerkelijk minder gaat werken op contract. Volgens mij is dat ook wettelijk bepaald, dus heeft dat niet zozeer met je werkgever te maken. Het tweede: een werkgever mag de standaard regeling 6 maanden halftijds werken niet weigeren. Of er zouden zwaarwegende bedrijfsbelangen moeten zijn, maar dat moet hij dan aan kunnen tonen en op papier zetten voor je.
Gisteren mijn eerste werkdag en ik heb gelijk gevraagd of ik nog een extra dag ouderschapsverlof op kan nemen. Is dus gelukkig geen probleem bij ons, er moet alleen even in de planning gekeken worden welke dag het wordt. Maar die uren aanpassen kan dus wel