nadelen gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Me26, 14 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Wij hebben te horen gekregen dat kdv failliet is. Het zal nog even open blijven. Mogelijk nog wel een overname. Maar grote kans van niet.
    Dit allemaal is best plotseling.
    Nu zit ik te denken of ik naar andere kdv zal kijken of gastouder.
    Gastouder spreekt mij wel aan maar ik zie aantal nadelen ben benieuwd hoe jullie daar naar kijken en mee omgaan.
    1 het is kleinschaliger wat fijn kan zijn. Maar wil niet dat zij enige kindje is of zo. Ze is nu gewend te spelen met anderen.
    2 Wat als gastouder ziek is of vakantie heeft dan heb je meteen en n probleem met opvang voor die periode.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

2. Memorylane

Memorylane Actief lid

27 sep 2013
    328
    0
    16
    Mijn dochter gaat naar een gastouder en ik ben daar erg tevreden over. Ik heb bewust voor een gastouder gekozen die meerdere kindjes opvangt, omdat ik het belangrijk vind dat dat ze leert spelen met andere kindjes en het kleinschalig is. Bij mij is het zo dat als de gastouder ziek is of vakantie heeft, er vervanging wordt gezocht vanuit het gastouderbureau. Als ik jou was zal ik eens gaan informeren bij verschillende gastouderbureaus om te vragen wat de mogelijkheden zijn!

3. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Wij hebben ook bewust voor een gastouder gekozen
    1: in het begin was ze regelmatig enig kindje, onze gastouder begon net, in het begin vond ik dit wel fijn, kreeg je bij de gastouder ook alle aandacht. nu ze ouder is en de gastouder meer kindjes heeft, is er ook altijd een ander kindje om mee te spelen.
    2: vakanties en vrije dagen worden in het begin van het jaar aangegeven. Voor deze weken moet je dan zelf iets regelen, omdat je dit al optijd weet, is het makkelijk om iets te regelen. Je kunt die weken ook zelf vakantie opnemen. Ziekte, is bij mij nog maar 2 keer voor gekomen en de gastouder weet dit dan wel een dag vooraf, zodat ik tijd heb om iets te regelen. Ook dit is iedere keer nog goed gekomen. (hebben opa's, oma's en zussen om op terug te vallen)

4. Twanneke

Twanneke Actief lid

18 aug 2014
    175
    0
    0
    1. Ik heb in 5 jaar nog nooit meegemaakt dat mijn kinderen de enige kindjes zijn bij onze gastouder. Hooguit zit er wat meer leeftijdsverschil tussen, waardoor samen spelen lastiger is, maar ze zijn er eigenlijk nooit alleen. Bovendien heeft mijn gastouder zelf ook 2 kinderen en zij zijn er natuurlijk sowieso elke dag.

2. Mijn gastouder werkt samen met 2 andere gastouders in de buurt. Ze komen vaak bij elkaar over de vloer, ondernemen samen uitjes en organiseren samen activiteiten rond sinterklaas e.d. De kindjes kennen hierdoor dus die andere gastouders en de kindjes. Wanneer een gastouder ziek of vrij is, staan de anderen altijd klaar om de kindjes op te vangen. Ik heb altijd begrepen dat gastouders verplicht zijn om back-up te hebben. Maar dat kan ook gewoon een regel van ons bureau zijn.

5. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Wij willen ook niet dat onze dochter alleen is, maar vind het kleinschalige/ huiskamersfeer wel fijn. Maar dat ze alleen is gebeurd bijna nooit.

We hebben een noodopvang gastouder daar kan ze heen mocht onze go ziek zijn of op vakantie zijn. Nu zijn die wel weer net 2 wk tegelijk op vakantie in de zomer maar dat hebben we inmiddels anders opgelost.

6. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    je kunt ook een gastouder kiezen die zelf kleine kindjes heeft nog...

7. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Dank voor de reacties. Mogelijk komt er een doorstart
    We gaan optie van gastouder ook zeker eens onder boeken. Zou dan inderdaad wel willen dat gastouderbureau vervanging regelt bij vakantie

8. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Hier 2 gastouders gehad
    1 was eenmanszaak kdv in principe met kindjes van leeftijd zoontje maar ook oudere
    2 heeft ook meerdere kindjes, een kindje iets ouder, kindjes ouder... Maar zoontje gaat daar wel mee in de dagelijkse bezigheden van de go. Dus mee boodschappen doen, mee naar de huisarts etc.
    Bij nr 1 was dat niet.

Vind het huiselijke fijn. Zoontje eet ook bij de go, das wel fijn aangezien wij pas 18:30 ophalen.

Go is goedkoper dan kdv

Ik heb gelukkig een achterban mocht go ziek zijn.
    Gastouder buro probeert te regelen bij ziekte maar als go zicht ochtends ziekmeld kunnen ze bijna nooit iets regelen.
    Daarbij komt dag zoontje die vervangende persoon niet kent dus ik zou het niet eens willen . Wij kennen die persoon ook niet

9. misa

misa Niet meer actief

Ik ben gastouder en mede doordat ik zelf kinderen heb, zullen de opvangkinderen nooit alleen zijn. Is ook zeker niet mijn intentie (loont anders ook echt niet).
    Ik doe dit nu een jaar en ik heb me nog nooit ziek gemeld. :)

Groot voordeel is vaak de flexibiliteit. Ik heb hier wel eens een ziekig kindje gewoon opgevangen. Als ouders langer opvang willen kan dat bijna altijd, je kunt meer persoonlijke wensen naleven van ouders en kinderen (tot op een bepaalde hoogte, want mijn regels en grenzen gelden uiteindelijk voor iedereen). ;)

Deel Deze Pagina