Werken als klantenservice zorgverzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Elsa86, 30 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.568
    3.506
    113
    Wie doet dit werkt of heeft dit gedaan?

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek bij Soleo in Deventer. Het gaat om een baan als klantenservice medewerker bij VGZ.
    Ik vind het erg spannend en weet totaal niet wat ik kan verwachten.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Waarschijnlijk telefonisch of niet?

Is het telefonisch dan kun je verwachten dat ze een soort oefengesprek met je willen doen.

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Inmiddels al jaren niet meer, maar wel gedaan.
    Ik weet niet of de sollicitatieprocedure veranderd is, maar destijds werd er ook een rollenspel gedaan.

Het ging niet volledig om de inhoud, die ken je natuurlijk nog niet, maar meer om de klant vriendelijkheid en om inlevingsvermogen en het adviserend vermogen.

Maar de laatste jaren is er zoveel veranderd bij VGZ, dus ik weet niet welke vragen nog echt bij klantenservice terecht komen.

Nu denk ik dat Soleo een callcenter is dat door VGZ wordt ingehuurd, dus wellicht is hun sollicitatieprocedure iets anders dan wanneer het rechtstreeks via VGZ verloopt.

4. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.262
    8.709
    113
    Vrouw
    Ik heb jaren geleden in verschillende callcenters gewerkt. Toen werd er meestal een rollenspel gedaan om te kijken hoe je overkomt etc.

5. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Geen ervaring, maar succes!

6. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.568
    3.506
    113
    Nee, het is op locatie.

bosi333 vindt dit leuk.
  7. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Tegenwoordig hebben alle callcenters een script die je op moet volgen en bepaalde vragen die je moet stellen en invoeren.
    Ik denk wel dat ze je zo'n rollenspel gesprek laten doen, dat is bijna standaard.

Komt goed, succes!

8. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.000
    1.832
    113
    Vrouw
    Verwacht vragen over hoe je omgaat met weerstand gesprekken en ook zware gesprekken

Bij een zorgverzekeraar kan je moeilijke gesprekken krijgen over kosten, ziektes etc.

Bedenk voor jezelf hoe je daarmee omgaat.
    Hoe ga je om met werkstress, bijvoorbeeld enorm veel drukte en er zijn 100 wachters en of je dat kan handelen

9. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    435
    63
    Ik heb 1 jaar bij VGZ en ruim 4 jaar voor Zilveren Kruis gewerkt op de klantenservice waar bij de laatste ik ook trainingen en opleidingen gaf en nieuwe medewerkers beoordeelde.
    Belangrijkste vond ik bij medewerkers is dat ze rustig blijven, duidelijk praten (zowel in toon als in woorden) en vriendelijk overkomen.
    Maar heel eerlijk lag het daar er aan wie de sollicitatieprocedure deed waar er exact naar werd gekeken.

Vragen die ik altijd stelde waren voornamelijk wat je zelf verwachtte aan de telefoon, hoe je reageert als een klant boos op je wordt(rustig blijven en laten uitrazen), gaat schelden(1 of 2 keer aangeven dat je er niet van gediend bent en dan gesprek beëindigen) of gaat huilen (sympathiek maar zakelijk blijven)..
    Wij hadden meestal groepssollicities, dus dan was er ook wel een rollenspel om je in tr kunnen schatten.
    Mijn grootste tip, wees lekker jezelf!
    Heel veel succes!

10. ZsaZsa

ZsaZsa Fanatiek lid

10 mei 2019
    2.000
    1.832
    113
    Vrouw
    ik ben juist nu gewend dat die scripts allemaal zijn verdwenen. Zijn ze weer terug?

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik werk er niet op die afdeling, maar wel in de buurt ;) Bij ons heb je een soort eerstelijn en een tweedelijn en nog andere teams waarmee je kan doorverbinden. Als je net begint heb je een beperkte set vragen waar jij antwoorden op mag geven. Voor de rest zet je de gegevens van de beller vast klaar en schakel je door naar het goede team. Dus de hele moeilijke gevallen, enge ziektes en arme mensen komen niet meteen bij jou. Je zal wel kennis moeten opdoen van de zorgverzekeringswet en je zal goed over moeten komen aan de telefoon.

12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.568
    3.506
    113
    Bedankt allemaal. Ik hou dus sowieso maar rekening met een rollenspel. We gaan het zien vanmiddag.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Succes! Heb vertrouwen in jezelf!

14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik heb dat als student jaren gedaan, en toen hadden we ook een boekwerk met scripts - je stelt dan de vragen en rolt zo door tot het juiste antwoord (kan ook zijn doorverbinden). Nu is dat meer geautomatiseerd, maar nog altijd volg je zo’n stappenplan.
    Bij de sollicitatie was het inderdaad zo’n rollenspel, kijken hoe vlot je het volgen van zo’n script oppikt, en ook kijken hoe je eventueel met lastige bellers om kan gaan (bv kalm blijven, deëscaleren). Toen ik begon, was er echt een enorm tekort, dus ze zochten veel mensen. Na de sollicitatie hadden we twee cursusdagen met al die nieuwe starters, dat was gewoon ontzettend leuk eigenlijk. Ik heb later ook nog bij KPN in het callcenter gewerkt, dat was minder leuk.

15. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.810
    686
    113
    Vrouw
    Ik heb jarenlang callcenter werk gedaan en wat mij opviel is dat ze in het rollenspel altijd een weerstandsgesprek doen om te kijken hoe je daar mee omgaat. Want je krijgt er best veel mee te maken.

16. OliJul

OliJul Actief lid

17 feb 2023
    346
    222
    43
    Vrouw
  17. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.568
    3.506
    113
    Ja wel goed eigenlijk. Een rollenspel hoefden we niet te spelen. We waren met zijn tweeën. En het is ook niet zo dat er maar 1 of 2 personen aangenomen kunnen worden. Iemand die aan de ‘eisen’ voldoet wordt aangenomen. We hebben meteen een assessment moeten maken voor begrijpend lezen en rekenen. Daarbij was ik geslaagd, had 1 foutje. Nu volgt een kennismaking met de teammanager.

Ik heb binnenkort ook nog een gesprek bij de Kruidvat, dus ik weet nog niet goed wat ik wil. Het opleidingstraject voor de klantenservice lijkt me ook nog best wel pittig. Voor de klantenservice moet ik 35 minuten rijden en de Kruidvat is hier in het dorp.

Cornflake en Oilell vinden dit leuk.
  18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Maar is er echt sprake van dat je bij VGZ in dienst gaat of is er een uitzend-constructie? Ik ben bekend met hun cao, ik denk dat je secundaire arbeidsvoorwaarden bij VGZ wel echt een stuk beter zijn dan bij het kruidvat.

En hoe zeker is het dat je langere tijd bij dat filiaal in je dorp kunt blijven? Ik heb wel vaker gehoord dat mensen worden overgeplaatst naar andere filialen.

G89 vindt dit leuk.
  19. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik vermoed via het uitzendbureau en dat het dus onder cao callcenter valt en niet het cao zorgverzekeraars. Cao callcenter is een stuk slechter betaald dan cao zorgverzekeraars. Mocht het wel onder het cao zorgverzekeraars vallen en dus de arbeidsvoorwaarden van VGZ, dan zou de keuze voor mij inderdaad ook snel gemaakt zijn. VGZ is echt een prima werkgever!

20. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.568
    3.506
    113
    Het gesprek bij de Kruidvat heb ik 12 september, dus hoe lang ik daar kan blijven weet ik niet.
    Het was via Soleo, maar dan wel echt namens VGZ, dus niet op uitzendbasis.

G89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina