ontslag vanwege zwangerschap..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sanex, 14 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanex

sanex Actief lid

15 aug 2006
    191
    0
    0
    Heey meiden,

Ik heb een vraag, waar ik al een tijdje mee zit, maar krijg er niet echt duidelijk antwoord op van mensen.
    Ik heb dus een collega gehad waar ik erg goed mee omging, en nog steeds goed mee omga trouwens. Maar nu is zij een tijd geleden onverwacht zwanger geraakt, en daarom werd haar contract niet verlengd.
    Nu heb ik van wat mensen uit de omgeving gehoord dat dat eigenlijk niet mag, maar vraag me af of dat ook echt zo is, of dat ze maar gewoon wat rondschreeuwen.
    Zou erg blij zijn met een duidelijk antwoord, want ze is echt helemaal over haar toeren omdat ze van iedereen hoort dat het dus eigenlijk helemaal niet mag.

Groetjes Mij.

2. Het mag idd niet. Werd ook ontslagen omdat ik zwanger was maar mijn werkgever heeft het op iets anders gegooid..dus tenzij er staat omdat je zwanger bent je contract niet wordt verlengd heeft ze weinig om op te staan.

Succ6

3. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.815
    4.057
    113
    Het mag inderdaad niet. Het probleem is alleen dat je moet bewijzen dat het contract niet verlengd is vanwege de zwangerschap.

Ik krijg geen vast contract en mag slechts 2 dagen per week werken van mijn baas omdat ik zwanger ben. Ook dat mag niet. Maar mijn baas zet dat natuurlijk niet op papier. Dus feitelijk kan ik er weinig mee, helaas!

4. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Als ze een contract voor bepaalde tijd had wat afliep hoeft haar baas dat niet te verlengen. Hij hoeft daar ook geen reden voor te geven en staat dus gewoon in zijn recht!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dit inderdaad ja. Een tijdelijke contract mag gewoon afgebroken worden op moment dat het afloopt. Daarom zijn ze ook zo populair.

Als je vriendin echter al langer dan 3 jaar bij het bedrijf werkt of als haar contract al drie keer is verlengd, geldt het contract als een contract voor onbepaalde tijd en dan mag ze niet ontslagen worden.

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ze mogen je zeker niet ontslaan vanwege een zwangerschap. Wat een flutbedrijf zeg daar zou ik niet een voor willen werken. Sterkte voor je vriendin.

gr vruchtje

7. moesje83

moesje83 Bekend lid

18 apr 2008
    911
    0
    0
    Dat is echt balen zeg, het mag idd niet hoor

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mensen, lezen, het mag wel als je contract afloopt.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt dus vanzelf na afloop van de periode van het contract, tenzij in het contract staat vermeld dat het opgezegd moet worden.

Een contract voor bepaalde tijd kan natuurlijk worden verlengd, maar daarbij gelden de volgende spelregels:

Als de verlenging stilzwijgend plaatsvindt, dan gelden voor het verlengde contract weer dezelfde voorwaarden en dezelfde tijd, maar voor maximaal één jaar.
    Indien je werkgever je arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de derde maal verlengt, dan wordt deze automatisch een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dit geldt alleen als de contracten elkaar zonder onderbrekingen of met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd.
    De totale duur van de opeenvolgende arbeidsovereenkomsten mag niet langer dan drie jaar zijn. Zodra de periode van drie jaar wordt overschreden, gaat de voortgezette overeenkomst automatisch over in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Bron: http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... ereenkomst

Hier lees je dus ook die regels bij het verlengen en dergelijke. Maar zolang je binnen die drie jaar zit of voor drie keer verlengen, loopt zo'n contract gewoon af als de werkgever dat aangeeft. En dat mag gewoon, daar hoeft hij geen reden voor te hebben. Die reden moet hij pas hebben bij een contract voor onbepaalde tijd.

10. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Merle heeft gelijk. Jammer dat weinig mensen dit weten, ik hoor zo vaak dat er geroepen wordt dat het niet mag, 'ontslag' vanwege zwangerschap: dit geldt alleen bij een vast contract. Zou wat wezen zeg, dat iedereen die zwanger raakt automatisch een vast contract krijgt ;).
    Buiten dat is het af laten lopen van een contract niet hetzelfde als ontslag krijgen natuurlijk.

Het is wel jammer dat het zo vaak lijkt te gebeuren, btje kortzichtig van een werkgever (als iemand tenminste verder goed functioneert). Ik heb zelf iemand die 4 maanden zwanger was 'gewoon' een vast contract gegeven, nooit spijt van gehad!
    groetjes en sterkte voor je vriendin!
    Marit

11. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.815
    4.057
    113
    Een contract voor bepaalde tijd mag inderdaad zonder reden niet verlengd worden.
    Het is echter niet toegestaan dat de baas het niet verlengd met als reden dat je zwanger bent. Stom van de baas ook als hij of zij dat er bij vermeld. Maar een zwangerschap mag geen reden zijn voor het niet verlengen.
    Je hoeft dus niet meteen een vast contract te krijgen zoals hierboven wordt geimpliceerd, want het contract hoeft niet verlengd te worden. Maar dan zonder reden of een andere reden dan je zwangerschap. Dit is in verschillende uitspraken van verschillende gerechtelijke instanties bepaald.
    De werkgever zou als hij een contract niet verlengd met als reden de zwangerschap namelijk in strijd handelen met de Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk ook dat je het zo moet zien: Ze wordt niet ontslagen. Er is simpelweg geen contract meer, want dat is verlopen.
    Het niet krijgen van een nieuw contract, is heel wat anders dan een ontslag.

Deel Deze Pagina