Werken als ZZP-er tijdens zwangerschapsverlof vanuit loondienst

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door anoukamber, 27 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoukamber

anoukamber Nieuw lid

27 mrt 2017
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik werk 40 uur in loondienst en af en toe een keer als ZZP-er erbij. Nu wil ik na mijn zwangerschapsverlof ontslag nemen en mij volledig richten op mijn eigen bedrijfje. Werkzaamheden die ik nu voor mijn baas doe zal ik dan zelfstandig gaan doen (voor de zelfde klanten). Ik ben namelijk de enige binnen het bedrijf die mijn taken kan uitvoeren en niemand zal mijn werk kunnen overnemen. Het zal dan ook niet concurerend worden, al zal mijn baas het ook niet leuk gaan vinden. Ik houd echter meer geld en vrije tijd over als ik ontslag neem.

Nu ben ik door een klant gevraagd om volgende week 2 dagen voor een project te gaan werken, terwijl ik nog zwangerschapsverlof heb (nu 8 weken na bevalling, ik heb nog 5 weken). Normaal werk ik voor die klant via mijn baas, maar ik zit te denken om de opdracht als ZZP-er te gaan uitvoeren omdat ik straks toch ontslag neem, en denk dat ik vanuit loondienst nu ook beter niet kan gaan werken. Vanuit loondienst zou ik de opdrachtwaarschijnlijk ook weigeren omdat ik er niets aan over houdt en als ZZP-er wel.

Mijn vragen zijn dus:

-Mag ik als ZZP-er werken tijdens het zwangerschapsverlof vanuit loondienst? Zo ja, moet ik dat nog ergens doorgeven? En komt mijn baas hier dan niet achter (het wordt een klant na ontslag, dus wil ze te vriend houden, de klant zelf zal niets doorgeven aan mijn baas)?

-Mag ik in loondienst werken tijdens mijn zwangerschapsverlof? (Uit angst dat mijn baas er toch achter komt en uit loyaliteit naar de klant (en angst dat ze een concurrent zoeken) zou ik misschien toch vanuit loondienst die 2 daagjes gaan werken..)

-Het werk is in Belgie, dus ik moet een SVB en A1 verklaring aanvragen, wordt dit doorgegeven aan mijn baas?

Alvast bedankt,

Een onzekere moeder

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo anoukamber,

Je wilt tijdens je zwangerschapsuitkering gaan werken als ZZP-er en je vraagt je af of dit mag.

Goede vraag!

Als je vanuit loondienst een zwangerschapsuitkering hebt gekregen, heb je recht op minimaal 10 weken bevallingsverlof. Tijdens de eerste 6 weken van je bevallingsverlof mag je geen werkzaamheden verrichten. Niet als ZZP-er maar ook niet in loondienst.

Na deze periode kun je met de werkgever overleggen hoe je het restant aan bevallingsverlof invult. Zie hier voor meer informatie: https://www.uwv.nl/particulieren/zwanger-adoptie-pleegzorg/zwanger-met-werkgever/ik-ben-zwanger-en-heb-een-werkgever/detail/zwangerschap-en-bevallingsverlof-en-uitkering/hoelang-zwangerschaps--en-bevallingsverlof/na-de-bevalling-bevallingsverlof

Als je als ZZP-er aan de slag wilt, dan is de invulling van de werkzaamheden je eigen verantwoordelijkheid. UWV is hierin geen partij.

Wat betreft het aanvragen van een SVB en A1 verklaring, die moet je aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank en daar kunnen ze je ook vertellen of het wordt doorgegeven aan je werkgever.

Ik wens je veel succes met de te nemen beslissingen.

Met vriendelijke groet,
    Monica

Deel Deze Pagina