Werken als zzp'er in de kraamzorg

Discussie in 'De lounge' gestart door Tammie92, 14 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tammie92

    Tammie92 Nieuw lid

    14 okt 2020
    2
    1
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die als zzp'er in de kraamzorg werken. Zo ja, dan zou ik graag wat dingen willen weten!

    -Stel dat je 1 gezin in de maand doet en dus 8 dagen werkt, hoeveel salaris hou je dan netto ongeveer over?

    - Ben je al zzp'er ook in de avond of nacht aan het werk en ben je ook bij de bevalling?

    -Komt het vaak voor dat er geen werk is of is het redelijk te doen om de agenda gevuld te houden?

    Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven! Als ik dit ga doen zal ik sowieso flink achteruit gaan in salaris ( ben nu psycholoog), maar ik ben van plan om wel wat dingen naast de kraamzorg te doen. Misschien iets van cursussen die ik wil geven en die ik qua tijd iets beter kan plannen dan de dagen in de kraamzorg. Het werk zelf lijkt me echter zo leuk, dat ik het toch serieus overweeg. Ik ben iemand die het liefst lekker actief aan het werk is heel de dag en niet teveel stilzit.

    Ik hoor het graag!
     
  2. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.853
    1.668
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf geen kraamverzorgende maar wel veel met ze in contact. Mij lijkt de stap van psycholoog (WO niveau) naar kraamzorg (MBO) echt heel groot.
    Wat trekt je zo aan in de kraamzorg? En zou lactatiekundige misschien nog een optie zijn? Iets meer uitdaging en wat hoger niveau.
    Met alle respect gezegd trouwens want goede kraamverzorgenden zijn van onschatbare waarde.

    Ik heb zelf ook naar deze optie gekeken maar toen ik in de praktijk op m'n werk zag wat het beroep specifiek inhield vond ik daar echt te weinig uitdaging in zitten. Met name omdat ik gewend was op HBO+ niveau te functioneren en ook op dat niveau met collega's te communiceren. Er zit daar best een verschil in waar ik me vooraf op verkeken had.

    Alleen iets om mee te geven om over na te denken. Als het je droom is zou ik hem zeker achterna gaan!
     
    Paardenbloem en Lies1611 vinden dit leuk.
  3. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.207
    1.054
    113
    Ik ben geen kraamverzorgende maar heb wel twee keer een zzp kraamverzorgster gehad. Zij nam inderdaad één gezin per maand aan en ze zat binnen no time vol. Ze gebruikte de site kraamzorg1op1 als tussenpersoon.
    Naast haar zzp klussen, werd ze ingehuurd door twee of drie gewone reguliere kraamburo's. Daardoor had ze wel meer dan één gezin per maand. Ze had met die buro's dan de afspraak dat ze inviel maar dat haar eigen gezinnen voor gingen.
    Ze heeft bij mij beide keren ook de bevalling begeleid inderdaad en ons geholpen met opstarten.
     
  4. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Mijn tante is zzp’er in de kraamzorg en is bij mijn beide kinderen geweest.
    Wat ze exact verdient, weet ik niet. Wel stukken beter dan in loondienst vertelde ze.
    Ze was beide keren bij de bevalling midden in de nacht. En dat is ze indien mogelijk bij elke kraamvrouw.
    Ze kan als ze wil bijna elke dag werken, hoor ik vaak. Wel schijnt er in de zomer vaak nog meer aanbod te zijn en in de winter soms iets minder. Maar 2 gezinnen per maand heeft zij sowieso meestal. Meer wil ze zelf niet.
    Zij doet het ook via kraamzorg1op1. Maar ook via haar familie en vrienden krijgt ze veel aanvragen.

    Waarschijnlijk zit je niet op advies te wachten, maar ik ga het toch zeggen.. Persoonlijk zou ik als je universitair opgeleid bent, wel bang zijn dat je intellectueel veel te weinig uitgedaagd wordt. Waarbij ik absoluut een goede kraamhulp niet wil onderschatten, ik heb er super veel aan gehad.
    Ik zou dan toch nog eens nadenken of verloskundige, obstetrie-verpleegkundige o.i.d. niet een optie is. Dat zijn hele praktische beroepen met net wat meer verantwoordelijkheid en uitdaging voor een hoger opgeleid persoon lijkt mij.
     
  5. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Van hbo psychologe naar kraamverzorgende lijkt me best een grote stap. Zzp doet ook bevalling, snachts enz.
    Denk dat je met een gezin van gemiddeld 24 uur ongeveer 830 euro exclusief btw overhoud. Dat hoor ik tenminste van de zzp'ers die bij ons in de wijkverpleging werken. Maar
    Hou er rekening mee dat je als zzp'er hogere premies enz betaald voor arbeidsongeschiktheid enz. Dat gaat er allemaal nog vanaf
     
  6. Tammie92

    Tammie92 Nieuw lid

    14 okt 2020
    2
    1
    3
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties! Wat betreft de uitdaging ben ik juist opzoek naar minder uitdaging haha. Persoonlijk raak ik helemaal uitgeput als ik heel de dag mijn hersenen moet gebruiken zoals ik nu doe. Ik snap dat het verschil tussen universiteit en mbo groot is, maar voor mijn gevoel zit er echt wel uitdaging in om te zorgen dat elk gezin een mooie start krijgt. Zeker als er misschien cultuurverschillen zijn of onderlinge problemen binnen het gezin. Ik heb ook juist de behoefte om lekker de handen uit de mouwen te steken en niet voortdurend na te moeten denken.

    Ik ben vooral opzoek naar iets, waarbij ik minder grote verantwoordelijkheden heb. Uitdaging zoek ik wel op andere manieren in mijn leven.

    Ik ga er in ieder geval verder over brainstormen!
     
    Lies1611 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina