Drugs in drinken, verantwoordelijkheid?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zara123, 23 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Ik vraag dit even voor een vriendin van mij. Wij zijn vorige week op een georganiseerd evenement geweest (+/- 1500 mensen) in een grote hal hier in de buurt. Vooraf zijn wij uit eten geweest en hebben allebei drie biertjes gedronken.

Een paar uur nadat het feest begon is mijn vriendin out gegaan en afgevoerd met de ambulance. Wij vermoeden dat er iets in haar drankje is gedaan aangezien we even veel hebben gedronken en ik nergens last van had.

Nu zijn wij benieuwd hoe het zit met de aansprakelijkheid? Zij kan een hoge rekening van het ziekenhuis + vervoer ambulance verwachten, maar kan dit onmogelijk betalen. Kan zij de organisatie van het feest aansprakelijk stellen?

2. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Hoezo een hoge rekening?
    Je bent eigen risico kwijt maar verder toch niet?

Ik denk dat je verder niet iemand aansprakelijk kan stellen. Is het bewezen dat het iets van drugs is geweest, "gegeven" door een ander? Alleen een vermoeden kan je niks mee lijkt mij.

3. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Mij lijkt van niet. Is er een test gedaan in het ziekenhuis waaruit is gekomen wat er dan in haar drankje gedaan is? En ik denk dat die organisatie het balletje ook terug kan leggen: kan zij bewijzen dat ze zelf niks gebruikt heeft?

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Met alleen een vermoeden en geen daadwerkelijk aanwijsbaar persoon kun jij hier niemand voor verantwoordelijk houden.

De organisatie van het feest kan hier ook niks aan doen.

Is het onderzocht dat er drugs in haar lijf zat?

En je krijgt hooguit je eigen risico. Lijkt me dat dat met een eventuele regeling wel moet lukken.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Denk dat het vooral je eigen verantwoording is door op je drabkje te letten.

6. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    dit idd

7. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Wat heftig voor jou en je vriendin. Lijkt me niet leuk om mee te maken. Vooral als je het nog geld kost ook. Maar toch, het is het risico van het vak, helaas. Op het moment dat je de deur uit bent gegaan, loop je al risico dat je iets overkomt. Daarom hebben we ook een verplichte verzekering in Nederland. In dit geval is er iets door haar drinken gedaan. Als je weet door wie, kan je diegene natuurlijk aansprakelijk stellen voor de kosten. Maar dat weet je (bijna) nooit in zulke situaties. De organisatie van het feest heeft zichzelf voor zulke dingen ingedekt als in dat je het feest op eigen risico betreedt. Plus er is natuurlijk veel voorlichting over altijd je drankje gelijk opdrinken of in je hand houden. Aan de andere kant wil zo'n organisatie misschien liever niet dat openbaar wordt dat dit op hun feest is voorgevallen en willen ze misschien wel schikken voor 385 euro.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Neem aan dat ze bloed hebben afgenomen en dat daarin is gezien dat ze drugs binnen heeft gekregen?

Verder vermoed ik dat het je eigen aansprakelijkheid is, hoe erg ook dat iemand die gedaan heeft, je moet zelf op je drankje letten.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

dit idd, heeft ze haar drankje ergens neergezet? Of van een vreemde een drankje aangeboden gekregen?

10. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Wie zegt dat omdat jullie evenveel hebben gedronken zij daar niet out van kan gaan? Misschien kon zij slecht tegen die hoeveelheid biertjes.

En daarnaast, misschien had ze een virus onder de leden wat ze zelf nog niet had opgemerkt en dat in combi met drank, hitte, drukte kan er ook voor zorgen dat je flauw valt. Of je moet echt bewijs hebben dat er drugs is aangetroffen in haar bloed en zij moet zeker weten en eerlijk zij dat ze niet vooraf of tijdens het evenement het hft ingenomen.

11. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    nee natuurlijk niet. Ook al mag niemand het lef hebben om iets in je drankje te doen, je moet op je eigen drinken letten. plus daarbij is het aangetoond dan dat er drugs in haar bloed zat. in de speeltuin kan ook iemand wat in mijn flesje water doen, wie moet ik dan aansprakelijk stellen, de speeltuin

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    De dader is natuurlijk uiteindelijk de schuldige, maar als het gaat om een vermoeden dat niet bevestigd kan worden, dan houdt het op. Hebben ze verder niks onderzocht? Geen bloed afgenomen ofzo?

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Nee, dat kan niet. Wij hebben zelf een evenementenlokatie dus ik weet het. De lokatie krijgt een vergunning als het voldoet aan de beveiligingsnormen. Daaronder vallen drugsbeleid, ehbo en persoonsbeveiliging. Dit wordt intensief gecontroleerd, wij geven bijvoorbeeld ook altijd de persoon aan bij de politie waarbij wij drugs vinden met de controle, dit zorgt er oa voor dat onze vergunning gecontinueerd blijft.

Altijd op je drankje letten, dat is en blijft een verantwoordelijkheid van jezelf.

14. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Een VERMOEDEN dus. Dat is geen bewijs. Tenzij uit een bloedtest is gebleken dat ze drugs in haar lichaam had.
    En verder ook eens met de rest. Je hoort zelf op je drankjes te letten.
    Ze is daar dus hooguit zelf aansprakelijk voor.

15. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Lijkt me niet dat de organisatie daarvoor verantwoordelijk is.
    Hoe wil je gaan bewijzen dat ze zelf niet iets heeft genomen? Dat word dan een welles nietes spelletje en ga je nooit winnen.
    Het is je eigen verantwoordelijkheid on op je drankje te letten en (ik weet niet of ze dat heeft gedaan) geen drankjes van vreemde aannemen.

16. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Je moet er toch niet aan denken dat ze ranja in je water doen... Al die foute koolhydraten en e-nummers... :D

17. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Zoals al gezegd is, nee dat kan ze niet. Mijn moeder heeft dit jaren geleden ook eens mee gemaakt.

De hoge rekening zal alleen het eigen risico a 385 zijn, mits ze een vrijwillig eigen risico heeft dan wordt het duurder. Een zorgverzekeraar is altijd wel bereid om een regeling te treffen.

18. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.018
    548
    113
    Kun je flink van gaan stuiteren:D

19. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.249
    228
    63
    Leiden
    Als het GHB is geweest ,wat er in haar drinken is gedaan (wat best zou kunnen want daar kan je heel makkelijk "out" van raken) dan is dat heel moeilijk aan te tonen.
    GHB breekt heel snel af in het lichaam waardoor je na enkele uren niets meer kan vinden in bloed of urine.

Sowieso draait ze zelf voor de kosten op waarschijnlijk (het eigen risico dan)

20. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hoezo hoge rekening? Ze heeft toch een zorgverzekering?

En nee je kan niks of niemand aansprakelijk stellen. Wat je als volwassene in je lijf stopt is je eigen verantwoordelijk....in dit geval had je vriendin dus beter moeten opletten. Wel heel erg schrikken hoor dat begrijp ik wel, maar gelukkig is ze verder heelhuids eruit gekomen. Dat is helaas niet altijd het geval. ☹️

Deel Deze Pagina