Wie weet dit? Ik werk in woonvoorziening in de gehandicaptenzorg. Sinds 4 jaar werk ik 2 vaste dagen in de week. Somige andere collega's werken ook vaste dagen, anderen onregelmatig. Nu heb ik binnekort een gesprek omtrend mn zwangersschap, verlof, etc. Kan ik er vanuit gaan (claimen?) dat ik na mn verlof weer dezelfde dagen kan werken? Er gaan een aantal collega's weg dus er gaat eea veranderen in het rooster.
Ik zou het gewoon overleggen tijdens dat gesprek. Staat het ook zo in je contract? Want dan verandert er sowieso niks.
Vragen kan altijd. Personeelstekort doet gekke dingen tegenwoordig. Ik werk in de ouderenzorg en word nooit blij van vaste dagen. Als er dan iemand uitvalt op jou "vrije dag" dan krijg je dat gat moeilijk opgevuld want niemand voelt de verantwoording om te komen. Maar wellicht denken ze er bij jou anders over
Zou het zeker bespreken! En zeker als je nu al vaste dagen hebt, dan lijkt me dat dat niet zo'n probleem moet zijn.
ik zou er niet vanuit gaan en het zéker aangeven...ook omdat je natuurlijk straks opvang moet regelen. Als je niets zegt, en het veranderd, dan heb je een probleem en je werkgever kan zeggen dat je 'er rekening mee had moeten houden' . Dus even bespreken dat jullie wel hetzelfde idee hebben hierover.
Hoe heb je toen die vaste dagen geregeld? Als er niks zwart op wit staat en er gaat het een en ander veranderen binnen het team, zou ik er niet zomaar vanuit gaan en lijkt het me ook niet dat je kan claimen. Je werkt in een branche die onregelmatigheid "vereist". Tenzij je het dus zwart op wit hebt. Maar gewoon vragen/aangeven kan altijd. Wie weet is het roostertechnisch nog steeds mogelijk.
Ik werk ook “vaste dagen” in de gehandicaptenzorg, maar kan niks claimen helaas. We hebben recht op 1 roostervrije dag en mogen 1 voorkeursdag aangeven. Daar proberen ze dan rekening mee te houden. Maar evengoed is er onlangs een kleine roosterwijziging geweest
Nee je kan dat niet claimen, normaal is er weinig vastigheid op een woning. Maar overleggen kan natuurlijk altijd, zeker als je nu ook vaste dagen hebt. Bij ons kan je 4 dagen in de maand aangeven dat je niet kan werken en we hebben een zelfrooster systeem, dan kan je aangeven welke dagen je zou willen werken. Daar word zoveel mogelijk rekening mee gehouden maar kan natuurlijk niet altijd aan voldaan worden.
Wel apart eigenlijk, dat dit niet kan. In andere branches is het zo normaal om te zeggen: 'nee dat valt niet op mijn werkdag, dus dan kom ik er niet voor terug'. In de zorg is 'alles' jouw werkdag en moet je altijd flexibel zijn. Wellicht zou de zorg een stuk aantrekkelijker worden, wanneer zorgmedewerkers ook goed voor zichzelf mogen zorgen. Door, bijvoorbeeld vaste dagen te mogen werken. Dat is vaak veel beter te combineren met een jong gezin, mantelzorg etc. Waarom zou je in de zorg niet kunnen werven op 'we zoeken iemand voor 3 avonden?' In een vacature voor het onderwijs staat ook vaak: 'we zoeken iemand voor 0,3 fte werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag'. Ik snap echt heeeeel goed dat veel zorgmedewerkers als zzp-er gaan werken: eigen baas over je dagen en ze lachen om ons salarisje.
Heb jij wel eens gerooster in de zorg? Ik wel en het was elke maand weer een grote puzzel. Als jij met vakantie gaat dan noet er wel iemand anders zijn die jou vervangt. En al die zzpers maken de zorg onbetaalbaar. Ze kunnen vragen wat ze willen als de nood hoog wil je toch iemand hebben. En alle diensten zijn niet even lang. Als jij een contract van 65 procent hebt en je wil drie vaste avonden van 7 uur werken dan jom je er biet aan In zorg werk je nu eenmaal bijna altijd onregelmatig. Dat hoort erbij. Tenzij je op een dagopvang of op een poli werkt
Is toch niet te doen. Een heel team voor, bijvoorbeeld een woning, samenstellen die allemaal vaste dagen werken? Want, als iemand 3 vaste avonden werkt, moet een ander die ochtenden dus altijd opvullen. En ik persoonlijk zou daar niet blij van worden, omdat ik de onregelmatigheid juist heel fijn vind. Je weet dat je als je solliciteert, voor een onregelmatige baan gaat. Daar krijg je een toeslag voor. En wb die zzp'ers. Ik snap het ook maar mijn nekharen gaan overeind staan van die trend. Bij ons op de woning holt de kwaliteit hard achreruit als we veel met zzp'ers moeten werken
Oke, bedankt voor de reacties. Ik wilde voor ik het gesprek aan zou gaan even weten waar ik recht op had, dat weet ik nu Mijn leidingegevende is niet heel erg van het meedenken van personeel en vraagt nog wel eens dingendie van personeel die op het randje zijn, dus daarvoor ben ik een beetje op mn hoede. Verder ga ik idd gewoon in gesprek en het aan kaarten. Als ik andere dagen moet gaan werken ga ik alleen wel wat anders zoeken, dat moet geen probleem zijn in deze tijd
Ik snap wat je bedoeld hoor! ik welk zelf in de zorg en onregelmatig hoort er helaas bij maar ik denk dat je wel meer mensen zou kunnen krijgen als je bepaalde vastigheid kan bieden. Want naast het feit dat je onregelmatig werkt moet ik bijv ook de opvang flexibel hebben, dat kost ons veel meer dan vaste dagen eigenlijk best oneerlijk ( al snap ik dat het voor een kinderdagverblijf ook duurder is) . Dit kunnen allemaal struikelblokken zijn voor mensen met bijv jonge gezinnen of andere verplichtingen. Het is roostertechnisch allemaal heel lastig, de vaste vrije dagen/avonden is al een gepuzzel. Maar toch denk ik dat je er meer collega's uit kan krijgen.
Ik heb wel een periode geroosterd voor ons team. Iedereen mocht 1 vaste vrije dag en 1 voorkeursdienst. In de praktijk hield ik rekening met iedereen, de een had liever doordeweeks dagdiensten, avonddiensten doordeweeks kwamen niet uit, maar werkte dan liever wat meer in het weekend. De ander werkte liever op bepaalde dagen, maar of het dag of avond/slaapdienst was maakte niet uit. In de praktijk kon ik écht met alle wensen rekening houden en doordat ik er veel tijd in investeerde waren mensen ook bereid om mee te denken met oplossingen. Zo waren er evengoed mensen die op hun “vaste vrije dag” wel een dag of avonddienst draaide eens per 4 weken, omdat het rooster in de basis zo veel ruimte had om rekening te houden met een ieder. Dat daardoor zeden iemand knel kwam te zitten
Precies! Zo kan het ook in de zorg! Ik heb jaren onregelmatig gewerkt, maar het ene onregelmatige is het andere niet. Bij de één had ik redelijk vaste werkdagen. Altijd om het weekend en doordeweeks altijd de maandag en om de week de vrijdag vrij. Veel fijner plannen (leuke dingen, maar ook dingen als tandarts oid) als je vooraf al weet welk weekend je vrij bent of altijd op maandag vrij bent. Later nog ergens gewerkt waar het een soort lotto was. 'Laat de lotto ballen maar vallen' dacht de roosteraar denk ik. Geen enkele logica, soms 9 dagen achter elkaar werken (met een contract van 24 uur), weekend vrij maar wel steeds vrijdag laat, maandag vroeg. En vaak het rooster pas een week voor de nieuwe maand af. Niet te doen. Ik was blij dat ik daar weg was.