Contract verlenging en zwangerschapsverlof?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door blonky1986, 13 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blonky1986

blonky1986 Actief lid

20 jan 2011
    155
    0
    0
    Beste UWV,

Mijn contract loopt af op 1 augustus en ik ben 10 augustus uitgerekend. Ik ga 4 weken van te voren met verlof. Ik hoor pas een paar weken van te voren of mijn contract wel of niet verlengd word. Ivm bezuinigingen worden er bijna geen vaste contracten uitgedeeld.

Nu weet ik dat mijn verlof over genomen gaat worden door UWV, dus dat ik gedurende mijn verlof 100% salaris ga krijgen. Maar hoe zit dat met eventuele ww?

Ik hoor misschien maar 1 maand van tevoren of ik wel of niet een vast contract krijg, dus ik kan dan pas ww aanvragen, maar 1 week later ga ik met verlof. Moet ik dan al ww aanvragen voor na mijn verlof of moet ik pas tijdens mijn verlof ww aanvragen.

Ik weet dat als je ww aanvraagt, je sollicitatieplicht hebt, maar hoe zit dat tijdens je zwangerschapsverlof, neem niet aan dat ik dan sollicitatie plichting ben, of wel? Wordt de periode dan opgeschort? Ook werk ik nu bij een onderwijs instelling, heb begrepen dat het een en ander dan anders werkt, maar kan niet vinden hoe en wat.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Met vriendelijke groeten.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste blonky1986,

Je contract eindigt op 1 augustus, en je gaat 14 juli met verlof (vier weken voor 10 augustus). Dat betekent dat het verlof al is begonnen op het moment dat je uit dienst gaat. Op basis van je contract heb je recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Dat loopt dus gewoon door als je contract is beëindigd.

Pas als je na afloop van het verlof (begin november) nog geen ander werk hebt gevonden, kun je WW aanvragen. Dat kan één maand van tevoren. Tijdens je verlof ben je vrijgesteld van re-integratieverplichtingen. Je hoeft dus pas te solliciteren als je verlof is afgelopen.

Wellicht goed om te weten: als je nog in dienst bent bij je werkgever betaalt UWV de WAZO meestal aan de werkgever. Hij verrekent dit met je loon. Aangezien je tijdens het verlof uit dienst gaat, zal UWV de WAZO daarna aan jou moeten betalen. Om te voorkomen dat er een vertraging in de betalingen ontstaat, kun je ervoor kiezen om de WAZO direct zelf te ontvangen. Overleg dit met je werkgever voordat hij het verlof aanvraagt. Hij moet dit namelijk op het aanvraagformulier vermelden.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. blonky1986

blonky1986 Actief lid

20 jan 2011
    155
    0
    0
    Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik zal met mijn werkgever bespreken mbt de wazo zelf ontvangen, bedankt voor de tip!

Geld dit ook voor een onderwijsinstelling, want ik had begrepen dat als je bij een onderwijsinstelling werkt, de WW ook betaald wordt door de voormalig werkgever?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste blonky1986,

De WAZO-uitkering wordt altijd door UWV betaald, ook als je werkgever eigenrisicodrager is. Omdat werkgevers uit de overheid het onderwijs eigenrisicodrager zijn voor de WW, betalen zij de WW-uitkering. Je vraagt de WW echter gewoon aan bij UWV. UWV beoordeelt je recht op uitkering, en verzorgt de betalingen aan jou. In dat opzicht merk jij als ontvanger van de uitkering hier dus niets van.

Wat je wel merkt, is dat de re-integratie in jouw geval niet via UWV verloopt. Dit blijft een verantwoordelijkheid van je voormalig werkgever. UWV heeft hier wel een controlerende rol in.

Actuele informatie over de combinatie WW en onderwijs vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina