werken en borstvoeding blijven geven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door cizmo, 29 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    #1 cizmo, 29 apr 2013
    Laatst bewerkt: 29 apr 2013
    Over 5 weken moet ik weer werken. Mijn zoontje is dan ruim 12 weken oud.

Sinds zijn geboorte geef ik hem volledige borstvoeding. Wel heeft hij in het begin 5 keer een flesje gehad omdat mijn productie niet goed was en hij honger bleef houden. Uit het flesje drinken was geen enkel probleem.

Ik heb altijd gedacht dat ik de borstvoeding volledig zou afbouwen als ik weer ging werken. Eigenlijk had ik niet eens gedacht dat ik het nu nog zou geven. Inmiddels ben ik van gedachten veranderd en zou ik willen proberen door te gaan met borstvoeding geven als ik weer werk.

Het lukt mij niet om te kolven. Ik heb al heel veel geoefend, helaas kom ik niet verder dan 40 - 60 ml uit twee borsten. Ik heb zowel een enkele handkolf, enkele elektrische kolf en een dubbelzijdige elektrische kolf geprobeerd.

Ik wil nu proberen om 's morgens zelf te voeden, de 2 voedingen daarna kunstvoeding te laten geven en daarna weer zelf te voeden. Ik denk dat ik dan 4 voedingen per dag zelf geef.

Ik heb een aantal vragen aan jullie.

- Vanaf wanneer moet ik beginnen met het vervangen van die 2 voedingen door kunstvoeding? Hoe pak ik dat aan?

- Ik ga 3 dagen per week werken. Is het verstandig om de dagen dat ik niet werk alle voedingen zelf te geven of moet ik dan ook die 2 voedingen kunstvoeding geven?

- Klopt het wel dat ik mijn werkgever kan vragen of ik de tijd van het voedingsrecht kan gebruiken om later te beginnen en eerder naar huis te gaan om te voeden?

- Ook als mijn zoontje twee keer kunstvoeding per dag krijgt? Of vervalt dan je voedingsrecht?

- Hoe merk ik of mijn productie niet teveel terugloopt als die 2 voedingen worden vervangen door kunstvoeding?

- Is het inderdaad beter voor het immuunsysteem van mijn zoontje dat hij nog borstvoeding krijgt als ik weer werk? Of is dat niet geval bij het combineren van kunstvoeding en borstvoeding?

Alvast hartelijk bedankt voor de reactie!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

jammer dat het kolven niet goed lukt.
    Je zou nog kunnen proberen om veel BV thee te drinken, je borsten voor het kolven te masseren, en ook warm te maken met een natte warme doek. Je kunt ook proberen met de hand te kolven, dat lukt bij sommige vrouwen veel beter dan met zo'n kolf.

- Je hebt inderdaad die 2 uur per dag de tijd om te kolven of te voeden, je mag dat ook zo indelen- in overleg met je baas- dat je inderdaad een uur later begint en een uur eerder weggaat, of dat je middenin een pauze hebt van 2 uur, zodat je je kindje bij de oppas of op het kdv zelf kunt gaan voeden.
    - Je kunt ook bij de oppas of op het kdv kunstvoeding gaan geven en alle andere voedingen aan de borst blijven geven.
    Als het gaat om 3 werkdagen zou het in principe mogelijk moeten zijn om je productie in stand te houden. Het is de vraag alleen of jij de dag doorkomt zonder dat je borsten te gespannen raken en je er last van krijgt.
    Alle borstvoeding die je kindje krijgt is meegenomen!
    Ook als je het gaat combineren met kunstvoeding is borstvoeding nog steeds heel waardevol.

Mirjam

3. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Bedankt voor de reactie!

Deel Deze Pagina