Werken en zorgen kindjes

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Fauna, 26 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    @HvL je hebt helemaal gelijk, dubbele kinderbijslag kan je aanvragen vanaf 3 jaar ipv 4 jaar, zat zelf abuis. Dan kan ik dit vanaf eind juli het ook voor mijn dochter aanvragen. En een budgetcoach is ook een idee. Wij wonen in een huurhuis dus hebben geen hypotheek lopen. Dank je voor je berichtje en het meedenken.
     
  2. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    @Berte Jullie hebben dus ook zo hectische tijd gehad. Heftig vind ik dit wel. Wij zijn nu ook bezig om de logo en fysio van onze dochter op het kdc te laten lopen, scheelt weer 2 afspraken in de week. Ook de fysio van de oudste loopt vanaf volgend schooljaar tijdens schooltijd. En dan hebben we nog steeds genoeg afspraken in de week staan maar het scheelt in ieder geval al iets.
     
  3. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    En denk bijvoorbeeld ook aan andere praktische hulp. Misschien zijn er wel mensen die paar keer in de week voor jullie een maaltijd willen koken. Of die vrijwillig willen helpen in het huishouden. Scheelt voor jou allemaal in tijd.

    Zelf heb ik gelukkig mijn moeder dicht in de buurt. Die past vaak op als ik met 1 van de kinderen weg moet.
     
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.461
    2.278
    113
    jemig ,wat heb jij een hoop ballen in de luncht te houden!! Heel zwaar klinkt het en knap hoe je het doet!
    Er zijn hier al een hoop tips gekomen van ouders die in hetzelfde schuitje zitten. Ik wil nog even een andere optie opwerpen.
    Ik hoor hier (ik heb er geen ervaring zelf mee) dat er een enorme lijst aan afspraken en therapieën zijn die men moet afgaan .Heel begrijpelijk dat het een belasting vormt; misschien helpt het om het niet als een moetje te zien maar als een mooie kans om je kindje weer verder te helpen? Het is voor mij misschien makkelijk gezegd want k zit niet in deze positie, maar het is in Nederland wat dat betreft zo goed geregeld, er zijn zoveel therapieen/behandelingen die grotendeels vergoed worden, dat is natuurlijk ook een zege en iets om blij mee te zijn! Misschien makkelijk voor mij om te zeggen, maar misschien helpt het in je hoofd als je het op die manier kan benaderen?
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Je netwerk om hulp vragen? :)

    Geen ouder of vriendin van jullie in de buurt die bv extra portie eten wil maken?

    Mijn ouders en schoonouders helpen mij met de kinderen (ik ben zelf hun zorgenkindje).
     
  6. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Maar jij ziet het dus als een mooie kans om je kind vooruit te helpen als je met ze naar de huisarts moet? Stel je nu voor dat je 9 keer per week naar de huisarts moet, en de week daarna en de week daarna, jaaaaren lang.
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Kan de wmo ook geen ondersteuning bieden, Bijv huishoudelijke hulp op indicatie van gezinsondersteuning?
    Zou dat eens navragen, wie weet kunnen ze iets ter ondersteuning bieden.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Die afspraken maken het hier ook druk.
    Oogarts voor de oudste, controle vaker dan normaal omdat het te snel achteruit gaat (er zal hier ook eens iets vanzelf gaan:|)
    Voor haar ook de dieëtiste en de kinderarts.
    Speltherapie voor de jongste, heeft nog een poosje fysiotherapie bij gezeten en de kinderarts.
    En de orthoptiste waarschuwde mij al dat er voor hem over niet al te lange tijd ook wel oogafspraken bij zullen komen:cool:
    Op ma, di en do werk ik, dus dan kunnen de afspraken niet. Eigenlijk practisch alles op wo en vr middag. Maar dan zijn er ook wel eens kinderfeestjes dus dan moet ik het weer verzetten. Heb er onderhand een dagtaak aan.
     
  9. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Misschien goed om je te realiseren dat het traject/behandeling dat je volgt met je zorgenkind niet perse hoeft te betekenen dat je ook verbetering of vooruitgang ziet bij je kind. En dat kan ondanks de goede zorg hier in Nederland en je eigen inspanning voor je kind, soms best moedbenemend zijn.
     
    tuc en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  10. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    En dan geeft de huisarts ook oefeningen mee die je geacht wordt met je kind 2-3 keer per dag ('maar 10 minuutjes, dat is al genoeg!') te doen :confused:...

    Of: op maandag kan het alleen tussen 9:00-10:00 uur, nee, op donderdag is er geen spreekuur, dan heb ik alleen op vrijdag nog een plekje voor u om 8:30 uur. Oh, moet u dan een ander kind naar school/opvang brengen? Nou dan als het dan echt moet kunt u om 15:00 uur bij de vervanger komen. Oh, moet u dan thuis zijn omdat de taxi van uw andere kind voor de deur staat? Misschien kan de buurvrouw wel even op uw kind passen.
    (telefoon gesprek van 15 min om überhaupt de afspraak geregeld te krijgen en dat dan x aantal keer per week voor iedere zorgverlener)

    Boven-gebruikelijk zorg kost veel tijd, je hebt er een baan bij die makkelijk >20 uur in de week kan kosten. Naast de normale zorg die je hebt voor kinderen, huishouden, e.d.
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  11. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    @julia80 Dank je voor je reactie, je bedoelt het goed en dat waardeer ik van je maar het is niet dat ik niet het positieve in zie van de behandelingen en therapieën enz. maar meer dat het lastig te combineren is met 3 dagen in de week werken. Gemiddeld heb ik 8 afspraken in de week, maar er zitten ook weken tussen dat ik alleen maar in het ziekenhuis ben voor een kind. Natuurlijk ben ik blij dat onze kinderen deze controles/onderzoeken/therapieën/behandelingen krijgen, ik besef me heel goed dat in een minder ontwikkeld land ons leven er heel anders en somberder had uitgezien. Maar ik weet ook dat dit niet ophoud, onze kinderen zullen niet genezen, er zal altijd hulp nodig zijn. Zo kan bijvoorbeeld een griepje bij onze dochter al levensgevaarlijk zijn. We proberen met alle therapieën, behandelingen en controles het zo stabiel mogelijk te houden en op sommige puntjes mogen we blij zijn met enige verbetering, maar helemaal beter worden zit er niet in.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  12. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Wat je zegt klopt helemaal, dit zijn precies van die dingen waar ik ook tegenaan loop. Alleen al een afspraak inplannen is een hele klus. Klinkt misschien heel raar maar ik ben heel blij met je berichtje, dat ik niet de enige ben en dat er meer mensen zijn die dit meemaken. Heb wel gemerkt dat het voor mensen die hier niet zelf in staan niet echt begrijpen hoe het is. Logisch wel maar soms ook lastig.
     
  13. Fauna

    Fauna Bekend lid

    22 sep 2011
    661
    34
    28
    Vrouw
    Kantoor
    Omg BoZ
    Ik heb gelukkig al wel hulp, elke week komt er in totaal 4 uur iemand om mij te helpen en te ontlasten. Dit scheelt zeker al.
     
  14. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113

    Precies dit! Volgens mij kan je PGB (Persoons gebonden budget) krijgen. Ik zou hier zeker even achteraan gaan. Er blijft veel budget liggen omdat mensen niet weten dat ze er recht op hebben.
    Met drie zorgenkindjes lijkt 4 uur me echt te weinig.

    https://www.svb.nl/nl/pgb/pgb-in-het-kort/wat-is-een-persoonsgebonden-budget
     
  15. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Onze oudste is licht verstandelijk beperkt heeft ass en tos. Ze zit op een mytylschool. Zeker toen ze jonger was werd ik gek van alle afspraken en regelingen nu dat ze op school zit is dat gelukkig veel minder omdat alle therapieën daar plaats vinden. Mijn man werkt 4 dagen en ik 3. Ik zou in principe kunnen stoppen maar wil dat liever niet maar heb gelukkig wel een erg flexibele baas. Ga in september ergens anders werken en in het sollicitatiegesprek ook gewoon onze situatie benoemd dus ze weten wat ze krijgen. (O en gelijk een vast contract dus dat zou je natuurlijk kunnen proberen als je ergens anders solliciteert) ik werk 2 hele en 2 halve dagen 1 van mijn hele dagen is mijn man vrij en die andere zit de jongste bij de gastouder en mijn moeder komt s ochtend e oudste aankleden met haar ontbijten en in de taxi zetten en in de middag is ze er dan weer om haar op te vangen als ze thuis komt. Sowieso vangen mijn ouders veel op en gaat de oudste daar elke vakantie een weekend logeren om ons te ontlasten dus daar hebben we wel heel veel geluk mee!
     

Deel Deze Pagina