Hoe groot moet het zijn?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Silly43, 16 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Silly43

Silly43 Actief lid

8 mei 2006
    468
    0
    0
    Hoi

vorige week heb ik een echo gehad. Ik bleek 6 weken en 2 dagen zwanger te zijn terwijl ik zelf dacht 6 weken en 6 dagen zwanger te zijn.
    De datum van de eisprong weet ik precies. Hoe kan het dan dat ik ineens 4 dagen korter zwanger ben?

En nog een vraagje. Het vruchtje was bij 6 weken en 2 dagen 5,2 mm. (en een kloppend hartje). Nou lees ik op internet allemaal verschillende dingen van hoe groot het hoort te zijn in deze periode. Is 5,2 mm aan de kleine kant of is dat gewoon goed?

En als je een kloppend hartje hebt gezien is de kans dat het goed gaat dan wel iets groter of zegt het allemaal niks. De echoscopiste maakte me namelijk een beetje onzeker. Ze zei: Nou je hoeft de vlag nog niet uit te hangen hoor want er kan nog zoveel mis gaan. (waar ik me zelf ook wel van bewust ben)

Een paar vragen. ik hoop dat u antwoord kan geven...

Alvast bedankt

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi silly43

Het bepalen van de zwangerschapsduur doen de echoscopiste aan de hand van een meting van het kindje(van kop tot stuit dus geen beentjes)
    Er bestaan heel veel verschillende formules die in echoapperatuur worden gebruikt vandaar dat je verschillende lengtes tegen komt.
    In principe is het gebruikelijk dat als de echo niet meer dan 7 dagen afwijkt van je uitgerekende datum aan de hand van de eerste dag van de laatste menstruatie houd je de eerste dag van laatste menstruatie aan.
    Metingen met een echo is millimeter werk. Laat 2 echoscopisten meten en je krijgt 2 verschillende uitslagen. Jou kindje is precies goed!
    Maar wat de echoscopiste zegt over niet te vroeg juichen is wel een beetje waar. De eerste 12 weken is de kans op een miskraam nog zeer aanwezig. Maar of het goed gaat of toch mis, geniet! Dit kindje verdient ook liefde! Dus: van harte gefeliciteerd!

Groetjes Imke

Deel Deze Pagina