werken en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door peetje24, 14 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    hoi hoi,

    Ik heb bijna mijn lange vakantie als docent achter de rug en moet dadelijk op 27 weken zwanger weer beginnen met werken. Ik maak me hier zorgen om. Ik werk 90% en geef alleen lessen omdat taken niet mogelijk was ivm met mijn verlof straks. Ik moet straks 5 volle dagen lesgeven aan het vmbo. Ik ben bang dat het teveel is. Ik merk dat ik nog erg moe ben, en als je lesgeeft kun je niet even pauzeren. Bovendien is het veel rumoer. De extra pauzes waar je als zwangere recht op hebt kan ik niet krijgen. Ik ben bang dat ik veel stress krijg aan het einde van mijn zwangerschap.

    zijn er meer mensen in dezelfde situatie, of heeft iemand ervaring met werken aan het einde?

    grts Petra
     
  2. Kan je wat werken aan het einde niet helpen. Zit al zo ongeveer de hele zwangerschap geheel of gedeeltelijk thuis.

    Als ik jou was zou ik snel een afpraak maken met je bedrijfsarts. Deze zijn vaak heel 'makkelijk'. Het namelijk zijn/haar taak om jou als zwangere te beschermen. Vaak zeggen zij dan ook snel dat je minder mag gaan werken als jij denkt het niet te redden. Enige 'nadeel' is dat je dat 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof moet.

    Hoop dat je het voor elkaar kunt krijgen, want je druk maken is niet fijn.
     
  3. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi!

    Er is ook een topic over werken...

    Stel dat je ivm vermoeidheidsklachten (mijn bedrijfsarts noemde het iets van "energetische beperkingen" ;) ) minder kunt werken, dan betaalt de UWV je ziekteuren terug aan je werkgever. Zij hebben er dus financieel gezien geen last van. Dat hielp mij wel om me niet zo "schuldig" te voelen over het feit dat ik nu minder werk. Ik werk nu 6 ipv 8 uur per dag. Ik begin ietsje later en kan ook eerder naar huis om een uurtje te slapen.
    Op deze manier kan ik het volhouden. Bij 8 uur werken, zou ik me op een gegeven moment 100% ziek moeten melden en dat is nog vervelender voor de werkgever.

    Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal!
     
  4. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    bedankt!

    Moet ik dan dit aangeven bij mijn baas zodat die een afspraak bij de bedrijfsarts voor me regelt? Of kan ik een verklaring krijgen bij mijn verloskundige? Volgens mij hebben wij geen ARBO meer een regelt het werk het nu zelf
     
  5. Bianca84

    Bianca84 Bekend lid

    6 dec 2006
    813
    0
    0
    Lerares
    Ik moet over anderhalve week weer aan het werk (na 7 weken). Ik geef ook les op een middelbare school (basis, kader, mavo en havo). Ik ben op deze lokatie de enige docente Engels en dat is ook 90% werken en ik heb dus niet iemand die snel wat kan overnemen.
    Ik ben nu nog maar 11 weken (dus moet het straks direct vertellen), maar voel me zwaar beroerd.
    Ik kijk heel erg op tegen weer aan het werk.
    Vijf dagen voor de klas, vergaderen, voorbereiden etc.En dan nog alle afspraken in het ziekenhuis. Het lijkt me zo zwaar! Maar toen ik de uren aannam, wist ik niet dat ik zwanger zou zijn......
    Het begin van het jaar is altijd al zo heftig! Na de eerste 3 weken zal het wel even gaan, maar hoe komt het straks.........5 dagen werken en zwanger zijn. En het werk is leuk, maar ik vind het wel zwaar.....
    En vervanging voor de zwangerschap is al moeilijk te krijgen, laat staan vervanging voor een paar uurtjes als ik voor of na de bevalling minder wil werken........
     
  6. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    hee bianca,

    over je vervanging moet je je geen zorgen maken dat is een taak van de school. ik neem straks meteen ouderschapsverlof op en ben van half oktober tot eind mei weg. ze hebben nog steeds geen vervanger gevonden v oor mij. Al mijn collega's hebben een 1,0 aanstelling en kunnen van mj dus niets overnemen.

    Bij ons op school halen de meeste vrouwen het einde niet, dat kan een school ook een beetje incalculeren denk ik dan. Heb je een vaste aanstelling? Of begin je dit jaar? want dan kan het zijn dat je andere rechten mbt verlof hebt.

    Ik heb zelf gewerkt afgelopen schooljaar van begin zwangerschap tot 19/ 20 weken dat was best zwaar. En moet nu dus van 27 weken tot de 35 werken.

    Lesgeven is helaas niet iets waarbij je even rustig aan kunt doen, je moet altijd 100% erbij zijn en dat vind ik het nadeel soms
     
  7. Bianca84

    Bianca84 Bekend lid

    6 dec 2006
    813
    0
    0
    Lerares
    Ik heb geen vaste aanstelling. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar hier in het noorden krijg je eerst 3x een jaarcontract. Ik heb nu 1 jaar op deze school gewerkt, dus dit wordt m'n tweede, maar dus wel met jaarcontract.
    Ik weet wel dat de school moet zorgen voor vervanging, maar ik ben wel benieuwd hoe dat gaat als ik eerder moet stoppen of wat minder wil gaan werken en hoe datna de bevallling gaat, want dan wil ik eigenlijk van 5 naar 3dagen.
    Hoeveel ga jij dan werken?
     
  8. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik geef ook les, aan praktijk dan.
    Ik zie er ook wel een beetje tegenop, werk 1,0 heb 28 lesuren. Ik heb ook echt de energie niet van een volledig persoon.
    Ik ga er gewoon tegenaan en ga ervan uit dat ik tot de kerstvakantie vol kan houden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand het niet kon vol houden tot het verlof, dus mijn drempel is daarin wat hoger denk ik.

    Het wordt wel bikkelen denk ik ;)
     
  9. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik moet ook met 27 weken weer beginnen op het basisonderwijs. Groep 3, super leuke groep, maar zeker die eerste weken vrij zwaar omdat ze niet zelfstandig zijn. Sowieso het opstarten van een klas vergt gewoon veel energie.

    Ik ga het gewoon doen en ik zie wel.Ik kan bijvoorbeeld in overleg niet mee naar buiten in de kleine pauze (wij houden zelf allemaal pleinwacht). Ik kan vroeg naar huis (maar ja dat kan jij wss niet). En als het me echt teveel wordt kan ik vergaderingen overslaan.

    Ik zie er best tegen op, zoals ik me nu voel moet het wel gaan lukken, maar ze zeggen ook dat het laatste trimester de vermoeidheid terug kan komen.

    Gewoon goed overleggen, eerlijk zijn, dan wordt er vast wel een oplossing gevonden! (en bekijk het zo, het zijn dan ook maar 7 weken die je nog moet, je kan aftellen).

    Linda
     
  10. amber1978

    amber1978 VIP lid

    7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    ik werk ook in het middelbaar onderwijs en ga as maandag beginnen.
    De bedoeling is dat ik 18 lesuren ga geven. Dat is ongeveer 4 dagen werken.Verder begeleid ik 4 autistische leerlingen/
    Ik ben erg bang dat ik het niet trek. Ik heb sinds 6 weken fysio therapie wegens bekkeninstabiliteit.
    Hopelijk gaat het goed en anders zullen ze maar moeten accepteren dat ik het gewoon niet kan.
    Mijn kindje en mijn eigen gezondheid is het belangrijkst.
     
  11. sporty78

    sporty78 Actief lid

    15 jan 2007
    195
    0
    0
    hey wat herkenbaar, ik heb nog 1,5 week vakantie en ga dan weer lesgeven, ik geef alleen gym! Ben benieuwd hoelang ik dat ga volhouden. De leerlingen kunnnen wel veel zelf maar het is fysiek toch best pittig.
    Ik zie wel hoe het gaat en anders ga ik (deels) in de ziektewet als het ongezond wordt voor mij en de baby.
     
  12. @ peetje: vraag het eens na bij degene die personeels zaken doet. Het bij je baas vragen kan natuurlijk ook, alleen zien die graag dat je aan het werk blijft (is nu eenmaal voor hen gemakkelijker) en een arbo arts/bedrijfsarts kijkt naar jou en wat je aan kan. Bij PZ weten ze wel hoe je in contact kan komen met de bedrijfsarts. Iedere werkgever moet dit geregeld hebben dus ook de jouwe. (Mijn bedrijfsarts wordt ook gewoon vanuit het werk geregeld is niet van een instantie zoals de ARBO).
     
  13. mayke1980

    mayke1980 Fanatiek lid

    15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Leuk zeg al die juffen hier! Zelf ben ik afgelopen maandag weer gestart. ik geef les aan een middenbouwgroep (3,4,5) rn het valt me niet mee.
    Tot de school uit is houd ik het nog net vol, maar dan ben ik echt doodmoe, en dan begint het vergaderen pas....
    Als ik het echt niet meer trek ga ik straks niet meer naar de vergaderingen, maar ik bekijk het van week tot week. heb immers nog wel even te gaan!

    Als het niet meer gaat ivm vermoeidheid of andere kwaaltjes dan geef ik het aan bij de directeur en hoe vervelend ik het dan ook vind, dan zal ze een oplossing moeten zoeken. Ik kies voor mezelf en mijn kleine meid!

    Veel succes met jullie start straks!
    Mayke
     
  14. peetje24

    peetje24 Fanatiek lid

    3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    onze school valt onder de overkoepelende org OMO, ik kreeg dus na 1 jaarcontract een contract voor onbepalde tijd. Ik heb mijn rooster gekregen en het is wel ok.

    maandag 1 t/m 8e uur
    di vrij
    woe 1 t/m 7
    do 1 t/m 4
    vrij 1 t/m 7

    Maar 8 weekjes denk ik steeds, maar ik denk dat het zwaar zal zijn. gelukkig heb ik wel een vast lokaal. Ik denk dat ik gewoon mijn werk moet doen en me niet extra moet inzetten. gewoon zo makkelijk mogelijk de 8 weken doorkomen
     

Deel Deze Pagina