Contract verlening tijdens zwangerschap

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Vlokje91, Jul 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlokje91

Vlokje91 Lid

Oct 20, 2012
    41
    0
    0
    Hey allemaal,

Ik heb een vraagje, Wij hebben een dochtertje van 8 maanden en wij zitten te twijfelen of we voor een 2e kindje moeten gaan.
    We willen graag dat er niet veel leeftijd verschil tussen zit.
    Volgend jaar zomer moet mijn contract verlengd worden met een vast contract. (ik werk er dan 3 jaar)
    Als wij volgende maand stoppen met de pil is de kans heel groot dat rond die tijd de zwangerschapsverlof is.
    Wat zullen jullie doen? De kans is dan natuurlijk heel erg groot dat mijn contract niet verlengd word. Maar als we wachten tot volgend jaar dan is het leeftijd verschil weer groter 2,5 jaar. (en ik weet dat het een normale leeftijd is) maar onze wens is om tussen de 1,5 en maximaal 2 jaar tussen te hebben (je weet natuurlijk nooit hoelang het duurt voor de 2e zwangerschap)
    Wie o Wie heeft tips? of zit met de zelfde twijfels:D

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Dag vlokje,
    Wat een lastige situatie zeg!
    Ik denk dat je voor jezelf moet nagaan hoe belangrijk de baan voor je is (Is het je leven? Kun je ander soortgelijk werk vinden? redden jullie het financieel als jij je baan kwijt raakt met twee kinderen?), en hoe groot de kans is dat je contract niet verlengt word (hoe goed is je relatie met je baas?) en is het het waard om te wachten met opnieuw proberen?
    Maak een lijstje met voors en tegens!

3. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

Feb 12, 2007
    2,777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Wij zaten in het zelfde schuitje met onze eerste (wij hebben er wel 4 jaar over gedaan om zwanger te raken dmv IVF).

Ik raakte zwanger...eindelijk....
    Maart uitgerekend en in Juni zou ik te horen krijgen of mijn contract wel of niet verlengd zou worden.
    Ik heb met mijn werkgever wel kunnen afspreken dat ik het voor mijn verlof te horen zou krijgen dus dat werd half Februari, gelukkig kreeg ik te horen dat ik een vast contract ging krijgen dus ging een fijne verloftijd in.
    Maar stel dat het niet verlengd zou worden tja ik was toen al zwanger dus........
    Als je het ook kan redden met het salaris van je man/vriend en een uitkering tja waar zou je dan op wachten.

4. Maia

Maia Niet meer actief

ik werkte ook met jaarcontracten. Fleur was net 4 maanden toen ik hier kwam werken. Toen ik er een jaar werkte werd ik zwanger. Dit is een miskraam geworden, wel bekend op mijn werk bij mijn leidinggevende. Daarna is mijn contract gewoon nog verlengd ondanks dat ze wisten dat ik dus een kinderwens had. Toen ik het jaar daarna eindelijk weer zwanger was, zat ik in mijn 3e (laatste) jaarcontract. Mijn verlof zou aflopen gelijk met mijn contract en het was even spannend omdat we in flinke bezuinigingen zaten (en ze me dus makkelijk eruit hadden kunnen wippen). Maar een week of 2 voor mijn verlof kreeg ik eindelijk officieel te horen dat ik mocht blijven, dus een vast contract zou krijgen zodra ik terug zou komen van verlof.

Mij heeft het dus niet tegengehouden en ik had/heb gelukkig een erg goede werkgever wat dit betreft. Die realiseert zich dat als ze jonge vrouwen aannemen dat die nog wel eens zwanger kunnen raken en dat is voor hun (gelukkig) geen reden om je dan te laten gaan.

5. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Ik zou er niet direct van uit gaan dat je geen vast contract krijgt alleen maar door een verlof. Als ze tevreden over je zijn, ze krijgen gewoon geld voor vervanging.

6. Vlokje91

Vlokje91 Lid

Oct 20, 2012
    41
    0
    0
    Bedankt allemaal voor de reacties,
    Bij mij is het echt heel dubbel ik werk bij een grote winkel die door het hele land te vinden is als assistent bedrijfs leidster (Tijdens me verlof hebben ze me gevraagd of het me leuk leek om op die functie over te gaan.) Onze winkel is een franchise en de eigenaar daarvan is puur zakelijk, (heeft met niemand van het personeel een babbeltje)
    Nu word er (vanwege de bezuinigingen) nooit meer een vast contract gegeven. (de enige uitzondering is assistent bedrijfs leidsters die goed hun werk doen)
    Me collega heeft ook al meerdere malen gezegd dat ze er alles voor zal doen dat ze me een vast contract geven, En zij zal het ook niet uitmaken hoor of ik zwanger ben of niet. maar je weet natuurlijk nooit hoe de baas zelf er over denkt.:)
    Het financieel rondkomen als ik me baan kwijtraak dat kan niet, We kunnen op mijn man z'n loon de huur + verkeringen betalen en gedeeltelijk boodschappen maar niet voor de hele maand.
    Als je wel je baan kwijt zou raken krijg je dan wel gewoon een uitkering en als je bijvoorbeeld net met verlof zou gaan moet je dan niet gelijk beginnen met solliciteren? (ik hoorde namelijk dat je een aantal keer in de week moet solliciteren?)

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Vlokje, volgens mij kunnen ze niet van je verwachten dat je in de kraamtijd gaat solliciteren. Je zou eventueel even op de site van het UWV kunnen kijken of ze kunnen bellen.
    Je krijgt sowieso in het begin WW (70% van je laatst verdiende loon) als je je baan kwijt raakt..

Lastige keuze zeg! Wat denkt je vriend?

8. Sabine1991

Sabine1991 Niet meer actief

Hee, nou ik zit dus nu in m'n 3e jaar dat eind januari afloopt. Het is mijn derde contract. Ik ben nu 24 weken zwanger...en helaas geen vast contract. Is geen grote verrassing hoor, er met bezuinigd worden. Dat komt wel weer goed, zou er zelf geen rekening mee gehouden hebben anders is er altijd wel iets..ook als je een vast contract hebt kunnen ze je ontslaan wegens economische redenen. Dusnlaat die wens niet voorbij geen...wie weet ben je zo zwanger en wie weet doe je er een jaar over toch? Succes meid!

9. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Dit is wel een klein beetje kort door de bocht vind ik. Je werkgever kan wel geld voor vervanging krijgen maar vervanging is echt niet direct ingewerkt. Afhankelijk van wat voor werk je doet natuurlijk, bij ons duurt dit bijvoorbeeld echt wel een behoorlijke tijd dus dan heb je als werkgever echt wel meer kosten dan je terug krijgt voor de vervanging...

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, je hebt net als iedere zwangere werkende gewoon recht op een zwangerschapsuitkering en tijdens je zwangerschaps/bevallingsverlof wordt er niet van je verwacht dat je gaat solliciteren.
    Tegen het einde van je verlof vraag je een WW-uitkering aan en pas bij ingang van je WW heb je de echte verplichting om meerdere malen te solliciteren.

11. itsme

itsme Actief lid

Jan 30, 2013
    425
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik werk bij een supermarkt en daar is het, ookal mag het niet, zodra je zwanger bent en je contract moet verlengt worden dan lig je er gewoon uit.
    dat weet je eigenlijk al zodra je weet dat je zwanger bent en een tijdelijk contract hebt.
    met dat wetende zou ik afwachten tot je een vast contract hebt.
    ik ben meer van de zekerheid dan van, wat als?? en zou ik misschien???

maar ja het is en blijft een moeilijke keuze omdat je niet in je baas zijn hoofd kan kijken.

succes..

Share This Page