Ik heb best wel intensief zwaar werk. Soms loop ik met zakken van zo een twintig kilo te slepen, om ze daarna nog op een kar te gooien, soms boven je macht, dat vind ik best wel zwaar. Wanneer ik thuis kom ben ik helemaal kapot en ga het liefst naar bed. Ik heb geen fut meer om wat in het huishouden te doen, gelukkig doet mijn man veel voor mij. Ik werk voornamelijk in een mannenwereld en veel begrip is er niet. Toen ik net zwanger was en aangaf dat ik die zware kilo"s niet meer wilde tillen, werd er al gezegd: begint het nu al! Mijn man vind dat ik voor een gedeelte misschien maar de ziektewet in zou moeten gaan. Ik ben iemand die het liefste gewoon op de oude voet doorgaat. Dat is naief ik weet het, maar zo ben ik wel groot gebracht. Niet zeuren, maar doorgaan. Op het werk houden ze niet echt rekening met mij en dat is soms wel eens moeilijk. Ik weet wel, dat ik dit niet ga volhouden. Ik begin last van mijn rug te krijgen en soms ook wel van mijn buik. Het kindje is voor mij toch wel het allerbelangrijkste. Ik vind het zo moeilijk, moet ik gaan voor een gesprek en aangeven dat het allemaal teveel is? Of moet ik gewoon doorgaan en maar zien waar het schip strand? Ik ben natuurlijk ook nog niet zolang zwanger om al minder te gaan werken, denken ze misschien, die aansteller. Ik wilde gewoon even mijn ei kwijt, groetjes lucky.
Hoi, Ik zou het vooral bespreken! Het is namelijk een probleem wat steeds duidelijker zal gaan spelen, het is ook fijn als je nu al een oplossing of een tijdelijke aanpassing weet te bedenken met je baas. Dat je in een mannenwereld werkt maakt het misschien niet makkelijker maar wel des te belangrijker dat je opkomt voor jezelf! Succes!
ik heb ook best pittig werk...ik ben nu gaan minderen van 5 dagen naar 3 dagen en ik zit dan 2 dagen in de week in de ziektewet.
Zeker wel bespreken hoor! Het is gewoonweg in deze omstandigheid niet gezond om zakken van 20 kilo te dragen, daar ga je zekr last van krijgen! Je kunt beter nu al iets aangeven dan straks ineens helemaal ziek te zijn! Succes!
Hoi, Gevonden op www.arbo-adviees.nl : Fysiek zwaar werk Tijdens de zwangerschap mag u niet verplicht worden om zwaar lichamelijk werk te doen, zoals zwaar tillen, trekken, duwen of dragen. Zeker in de laatste drie maanden voor de bevalling is het beter om dit zware werk zoveel mogelijk te beperken. Twijfelt u, overleg dan met de (bedrijfs)arts. In de laatste drie maanden van de zwangerschap mag u ook niet verplicht worden om vaker dan één keer per uur te bukken, te hurken of te knielen. Tillen: Wat mag wel en wat niet? Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken. Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo. Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild. Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild. Op dit moment hoef je niet zwaarder als 10 kilo te tillen! Ik zou dus gewoon gaan praten met je leidinggevende. Als je nu teveel gaat tillen heb je kans dat je kindje in groei gaat achterlopen of dat je later in je zwangerschap problemen gaat krijgen met je rug en bekken. Mochten ze op werk moeilijk doen, dan zou ik de Arbo gaan inschakelen. Groetjes Saskia
ik deed ook zeer intensief werk als orderpicker. hierbij liep ik 8 uur per dag en tilde continu gewichten tot 25 kilo. dit heb ik volledig volgehouden tot 10 wk en toen begon ik rugklachten te krijgen. ik heb toen een gesprek gehad met mijn baas maar hij had geen passend werk en ben door gegaan met tillen. rond 14 wk kreeg ik er ook nog bandenpijn bij en was helemaal uitgeput. Ik heb heel me snipper uren opgemaakt en hierdoor werkte ik geen helle dagen meer en nog was het zwaar en pijnlijk. Mijn verloskundige schreef een advies dat ik niet meer mocht tillen en toch moest ik dit doen van mijn werkgever. toen ik voet bij stuk hield omdat ik mijn gezondheid en die van de kleine belangrijker vind zit ik nu in de ziektewet vanaf week 18 compleet, en van bandenpijn en de rugpijn heb ik alleen last als ik iets actiefs ga doen. als ik jou was zou ik het rustiger aan gaan doen, als je net als mijn wacht tot je klachten krijgt is het eigenlijk al te laat, dus ga een gesprek met je baas aan.
Ik aangegeven dat ik een gesprek met de bedrijfsarts wil en ga nu wel kijken hoe het balletje gaat rollen. Ik heb erg veel last van rugpijn, eigenlijk een steek bij/in mijn bil. Wanneer ik op de grond zit kan ik niet alleen opstaan, dus ik wil een gesprek. Groetjes lucky
Het is ook in belang voor later in je zwangerschap. Door het (te zwaar) tillen van dingen kun je eerder last van je rug en bekken krijgen. succes
ik ken het, til ook best zwaar op mijn werk. Tot 21 weken tilde ik nog 15 kilo, een aantal keren per dag. daarna ging dat echt niet meer. Veel moeten zeuren op het werk, ik kreeg geen begrip voor de zwangerschap. Ja, dat werd me wel gezegd, dat mijn kindje het belangrijkste was, maar ze bleven gewoon ddorgaan (mij laten sjouwen en toe kijken) Nu zit ik met bekken klachten... die zijn 3 weken geleden begonnen, maar af en toe kan ik niet eens lopen! Nu moet ik toch echt rustiger aan doen! Het wordt nu eindelijk wel begrepen, maar je leert wel voor jezelf opkomen op deze manier,helaas
ik heb denk ik wel redelijk "geluk". bij mij op het werk houden ze er nu al rekening mee (ben 7weken). dat komt omdat ik met 5weken een bloeding heb gehad en van de huisarts heel rustig aan moest doen. normaal gesproken zou ik ook iedere dag moeten tillen. nu heb ik ook weer de pech dat mn bekken niet helemaal recht zit en ik daar dus toch wel vaak last van heb. we zien wel hoe lang ik het vol kan houden. zoals het nu gaat op mn werk moet ik toch een heel eind komen denk ik. liefs doris
dit had k dus ook en omdat ik niet snel comentaat geef dachten ze daar gebruik van te kunnen maken, naar verschillende verklaringen van verloskundige en huisarts moest ik gewoon door gaan met tillen omdat ze geen passen werk hadden. dit ging om gewichten tot 25 kg en ook al was ik zwanger dat maakte geen uitzondering. op den duur ben ik gewoon in de kantine gaan zitten omdat ik echt last kreeg van hevige buikkrampen en ook had ik veel last van bandenpijn. dit was voor mijn de laatset druppel en ben de ziektewet in gegaan met de woorden dat ik pas terug kom als ze passend werk hebben. nu velle weken verder heb ik nog niks van me werkgever gehoort en zit in de ziektewet, ik moest langs komen bij de bedrijfsarts en die verklaarde ook dat ik nooit had door mogen gaan met tillen en nu zit ik dus met rug- en bandenpijn thuis en kan haast de deur niet uit zonder hulp