Hoi Allemaal, Laatst had ik een gesprek met mijn werkgever omdat ik 3 keer ziek ben geweest. Vorig jaar 1x, en begin dit jaar en in april. De laatste ziekmelding was ivm de vmk. Dit heb ik ook gemeld aan mijn werkgever. Die vroeg toen meteen of ik zwanger wilde worden waarop ik dus zij; nee niet echt, we zien t wel. Maar ik ben dus gewoon wel zwanger. Vond t nog te vroeg om het haar te vertellen. Maar nu zit ik dus wel met een probleempje... Ik werk ook nachtdiensten, gelukkig niet zoveel meer als voorheen maar m'n hele ritme zit op z'n kop en ik trek het nu echt niet meer met de zwangerschap. Overdag slaap ik slecht en snachts ben ik ontzettend moe. Volgend weekend heb ik weer de nachten en ik zie t echt niet zitten. Ik heb afgelopen week een mooie eerste echo gehad en een kloppend hartje gezien. Is het verstandig om nu al te melden zodat ze rekening kan houden met mijn diensten en evt ziek meldingen? Groetjes!
Je hoeft geen nachtdiensten te doen als je zwanger bent volgens mij..dus ik zou het zeker vertellen dan..
Zou je even in je cao moeten kijken. Maar ik dacht dat na zoveel weken je geen nacht / slaapdiensten meer hoeft te werken. Je zou dan je uren overdag kunnen werken of deels de zw ingaan zodat je niet elke dag hoeft te werken om aan je uren te komen bij een groot contract dan hé
Als je zwanger bent, hoef je geen nachtdiensten meer te draaien. Maar dan moet je het inderdaad wel vertellen natuurlijk. Dus ik zou het gesprek gewoon aangaan. Dan kan hij er rekening mee houden.
Ik hoefde tijdens de zwangerschap geen nachtdiensten te draaien. Pas vanaf een half jaar na de geboorte weer. Check je cao.
volgens mij was het bij mij destijds dat ik na 12 weken geen nacht diensten meer hoefde te draaien. In principe hoefde ik ook niet meer te werken na 20.00uur. Even je CAO na kijken..
Vanaf de 13e week hoef je geen nachten meer te draaien...staat in de cao en je werkgever moet zich hier aan houden
Vanaf 12 weken kan je werkgever je niet meer verplichten om nachtdiensten te draaien!! Maak een afspraak bij de arbo arts, die is er om jou te helpen! Ik werk als IG-er ( flex werker ) en mijn werkgever intimideerde mij heel erg en ik heb de afgelopen 2 weken nog nachtdiensten gewerkt. Nu kan ik niet meer, ik heb me zelf er mee, ik had me niet moeten laten intimideren Maar ik ben bezig met de rechtswinkel, ook een tip voor jou als je werkgever moeilijk doet! Mijn werkgever is trouwens niet aangesloten bij een arbo dienst, goed hé....een verpleeghuis notabene!!
Als hierboven al gezegd hoef je vanaf 12 weken geen nachten meer te draaien. Maar wanneer je er echt last van hebt en een 'goede meelevende' leidinggevende zou ik het zeker wel vertellen! Kans dat ze dan zeggen dat je geen nacht meer hoeft te werken zou dan groot zijn wat jou en je beebs gezondheid ten goede komt! Wanneer je nu al weet dat ze je ondanks je klachten toch nachtdiensten laat doen (want jah he mag nog van de CAO) zou ik niks zeggen nog.. En wanneer je nog bv geeft als je verlof afgelopen is dan tot 6 maanden na de bevalling ook geen nachtdiensten! Geef je geen bv dan zou je na je verlof weer de nachtdiensten in moeten.
Ik ga vandaag met dr in gesprek. Ben benieuwd! Heb t al eerder over mn nachten gehad dat ik t niet meer trek, maar toen was ik nog niet zwanger. Zegt ze dat ik tijdens mn sollicitatie gesprek toen ik juist graag de nachten wilde werken heb getekend voor de nacht, maar das helemaal niet waar. Op mn contract staat gewoon dat ik voor alle diensten beshikbaar moet zijn. Ze kunnen heel weinig mensen krijgen bij ons voor de nachten dus vandaar dat ze zo moeilijk doet. Maar nu ik zwanger ben komt ze er niet meer onder uit. Kon trouwens niets vinden op t cao dat je als je zwanger bent geen nachten verplicht bent, wel gelezen op internet, maar wist niet dat t pas vanaf 12 weken is. Dacht eigenlijk gelijk al. Trouwens ff iets heel anders... Hb gister een client van ons geweigerd te helpen. Ze heeft nl een kat in huis en die komt nooit buiten en piest en poept overal in huis. Het is daar zo smerig in huis, mevrouw is trouwens zelf ook vies! En als je binnen komt ruikt t heel sterk naar katten pies een soort ammoniak. Lijkt me ook niet echt gezond voor de baby, of wel? In de nacht komt ze ook nog wel eens, en dan ben je alleen. Maar ik ga dr echt niet naar toe. Denk dat het dus echt t beste is om mn. Zwangerschap gewoon te melden.
Dat van die nachtdiensten staat ook niet in de CAO, maar in de arbeidstijden wet. Artikel 4. nogiets zo uit mijn hoofd. Dat is dus wettelijk bindend voor iedere werkgever, het heeft niet specifiek te maken met de zorg. HIer een link met de uitleg: Arbeidtijdenwet Er staat dus nergens dat je pas vanaf 12 of 13 weken geen nachtdienst meer mag werken. Hopelijk ben je hiermee geholpen...
zou het zeker wel melden als je het gesprek hebt...ook van de client waar je nu liever niet komt...lijkt me idd niet heel erg gezond voor de kleine, trouwens ook niet voor jou zelf...anders mondkapje opdoen en handschoenen aantrekken!! en goed handen wassen erna... hoop voor jou dat je goed gesprek hebt met je leiding gevende...de mijn was erg meegaand...ik werk komend weekend nog nachtdienst en dan niet meer...dus heb dan tm 23 weken zwangerschap wel nachten gedaan...maar bij mij gaat het prima en slaap ik zelfs beter overdag hihi... blijft een lastig punt, maar het staat echt wel beschreven dat je geen nachten meer hoeft na 12 weken zwangerschap...als jij er echt last van hebt nu zou ik er ook voor pleiten ze niet meer te werken...desnoods met verklaring van verloskundige of huisarts of zo...en idd de arboarts inschakelen als ze moeilijk blijven doen op je werk... succes in ieder geval!!
Werk ook in de (gehandicapten)zorg en alleen nachten. Kwam alleen al vroeg met bekkenklachten thuis te zitten, die nachten waren heel erg moeilijk, vooral omdat ik zo moe was. Kroop dan op een bank en pakte een deken uit de voorraad kast en zat zo regelmatig uit te puffen en te vechten tegen de slaap. Over clienten weigeren, dat zou ik nooit gedaan hebben. Het gaat puur om de ontlasting van de katten, dus niet om de katten zelf of hun haar of plas. Ikzelf heb honden paarden en mijn ouders katten, ik heb gewoon de beesten verzorgd, behalve de kattenbak gedaan. Nou heb ik wel toxoplasmose gehad dus ben er immuun voor inmiddels zeggen ze in Gent.. Je kan rustig de client verzorgen hoor, zeg je dat je de kat niet doet. Dat dat dier daar rond loopt en plast en verhaart is ms niet zo hygienisch maar niet gevaarlijk voor jou. Denk dat je daar wel over heen kan zetten. En als je het zelf vies vindt, draag je handschoentjes, kan ook gewoon. En je handen goed wassen evt desinfecterende zeep bij je houden en goed wassen. Daarbij, je mag geen zorg weigeren als die persoon wonen met 24-uurs zorg heeft.
Dat laatste ligt iets genuanceerder: Een werkgever heeft de plicht om te zorgen dat een zwangere in een zo veilig mogelijke omgeving werkt. Dat staat ook in de wet. Je mag als werknemer op dat moment wel weigeren om zorg te verlenen aan die cliënt. De taak van de werkgever/planner/teamleider is dan om te zorgen dat die cliënt toch zorg krijgt, maar dan van iemand anders. Het mag idd niet zo zijn dat die cliënt helemaal geen zorg meer krijgt, daar heb je gelijk in. Dat is hetzelfde als dat ik als verzorgende mag weigeren om een client te verzorgen die rookt op zijn kamer. (ik werk in een verzorgingshuis) Ik heb recht op een rookvrije werkplek, dus als ik last krijg van de rook, hoef ik dat niet te doen en is het aan mijn teamleider om daar een oplossing voor te zoeken. En geloof me; ik heb collega's gehad die van dat recht gebruik maakten en daar ook gelijk in kregen.
Bedankt voor jullie reacties. Heb gister een gesprek gehad met mn manager. T hele gesprek heeft ze me eigenlijk niet aan gekeken :S. Wel zij ze dat ze t leuk vond, maar geloof er eigenlijk niet veel van. Ik begon 2x over mn nachten maar ze lulde er gewoon over heen. Ik weet echt niet wat ik er mee moet! Ik hoef gelukkig niet van mijn lm naar die client toe als t vies is in huis. Maar dat geldt voor iedereen. As je uitgleid wat bij mij ook bijna is gebeurd benn je nog verder vn huis. En er ligt niet alleen kattenpies maar ook ontlasting, moet echt een soort doolhof lopen door de drollen in huis. Wel mogen we het even laten luchten en kan ze later weer op piepen als t frisser ruikt. Misschien dat ik inderdaad om een verklaring vraag aan de verloskundige. Ik sta nu nog tot augustus in geroosterd voor de nachten, en ik denk echt nietdat ik t trek! Gister een avonddie st gewerkt, en daseigenlijk al te zwaar voor me. Blue sky, bedankt voor de link, zal um meteen even bekijken
Het staat in de arbeidstijdenwet dat je geen nachten hoeft te draaien. Daarin sta je dus ijzersterk. Ze kunnen het dan ook niet verplichten. Wel een zwangerschapsverklaring inleveren bij je werkgever.
Ze had het inderdaad ook over een zwangerschaps verklaring, maar hoe kom ik daar aan? Aanvragen bij mijn werkgever of kan ik die ergens uitprinten?