Werken in de kinderopvang

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 30 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.803
    9.314
    113
    Gelderland
    thuisstudie zou alleen een optie zijn als het ook echt aan te raden is. Ik lees al dat dat niet geval is dus dat is prima. Misschien dat ik alvast een stukje voorkennis kan opdoen zodat ik makkelijker kan instromen bij een opleiding.

De reden dat ik nog niet wil beginnen is omdat mijn kinderen nu net te oud zijn voor Bso en te jong zijn om alleen thuis te zijn (Groep 7&8)
    Andere opvang opties willen we zelf niet. Daarnaast reist mijn man veel voor zijn werk dus dat beperkt mij een beetje op dit gebied. Vanaf volgend jaar komt er iets meer ruimte en hoop ik dat de kids iets zelfstandiger zijn. We hebben dan in ieder geval nog even de tijd om naar dat punt toe te werken :D

2. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.803
    9.314
    113
    Gelderland
    Omdat het erkende thuisstudies zijn zag ik het als optie zodat ik alvast kan starten zonder direct een stageplek/werkplek te moeten hebben en wekelijks naar school moet. die optie valt dan sowieso af.
    Mijn eigen voorkeur gaat ook uit naar een bbl opleiding.

3. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Ik heb 16 jaar op de groep gewerkt en werk nu op kantoor van diezelfde locatie als administratief medewerker, sinds 2016.
    Ik vind dat er veel veranderd is in de loop der jaren. De werkdruk is hoog. Veel taken naast het zorgen voor de kinderen.

Zo is het bij ons verplicht als je bij de peuters staat om VVE te hebben en als je dit eenmaal hebt moet je 2 borgingstrainingen per jaar doen om dit bij te houden. Voor iedereen is EHBO verplicht en een groot deel heeft BHV.
    Nederland is verplicht. En zo volgen ze nog heel cursussen en trainingen. Naast de vergaderingen die er ook nog allemaal zijn.

Verkijk je er dus niet op. Het is dus niet, zoals ik mensen wel eens hoor zeggen, lekker een beetje spelen en knuffelen met de kinderen de hele dag. Helaas!

Luna86 vindt dit leuk.
  4. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Maar dat spelen en knuffelen met de kinderen maakt je dag wel weer goed!

Ik heb vandaag ook zo'n dag. Vanmorgen gewerkt op de pov. Daarna een gesprek met de IB-er en mijn LM over zorgkinderen. Daarna aansluitend nog overleg met een logopedist. Daarna gesprek met LM,IB-er, ouder en jgz-vpk. Ik was dus 2 uur later thuis dan normaal. En nu zit ik achter de laptop voor zometeen een online kennissessie van 2 uur... En dan gaat morgen om 6.15 uur gewoon mijn wekker weer voor een dag werken.

VVE en 3F zijn hier ook verplicht. Nu blijkt mijn VVE cursus niet meer goed genoeg te zijn en ben ik dus 3 weken geleden begonnen met een andere VVE cursus. Weer een jaar training erbij...

5. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw

Zou ik jou wat vragen mogen stellen? Misschien dat je mij kan helpen:)

6. angie18

angie18 Actief lid

31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Je zou kunnen informeren bij een opleiding of je vrijstellingen krijgt als je al examens hebt behaald. Dat je, via de thuisstudie, alvast de generieke vakken gaat? Nederlands 3f en rekenen 2 of 3f. En wellicht kan je alvast een ehbo diploma behalen. Dat scheelt dan toch weer tijd en je bent al bezig..

Syane en Luna86 vinden dit leuk.
  7. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Ik vind dit soort opmerkingen wel altijd een dingetje hoor. Dat hebben heel veel banen toch?
    Ik zit in een hele andere tak van sport, maar ik ga ook elke dag om half 6 uit bed om op tijd op mijn werk te zitten of achter de laptop te zitten. Vrijdag is mijn vrije dag, maar heb net mijn laptop uitgezet (zat om kwart voor 6 erachter). Ik moet meerdere cursussen en trainingen volgen om mijn PE-punten te halen en mijn inschrijving bij het instituut te mogen houden. Ja, ook op vrije dagen en avonden. Oh ja , BHV heb ik ook nog jaren gedaan. In december-januari-februari hebben wij de grootste drukte, dan werken we zo 60-70 uur per week. Op dit moment komen we op de afdeling de helft aan het aantal FTE tekort, geen personeel te krijgen.
    Dat heet een baan. Wij hebben geen CAO, dus ook niet iets waar we tegen kunnen gaan staken. Werkdruk, administratieve rompslomp, cursussen heb je overal, alleen lijken daar maar een paar beroepsgroepen altijd over te klagen.

Sorry, gal gespuwd.

On topic!
    Leuk dat je om gaat scholen. Je zou natuurlijk al wel kunnen kijken of je met de thuisstudie wat voorsprong zou kunnen opbouwen. Misschien krijg je wel vrijstelling of kun je een stukje versneld doen bij de bbl opleiding.
    Veel succes!

Dubbelgeluk en Luna86 vinden dit leuk.
  8. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.779
    1.131
    113
    Vrouw
    Volgens mij zeg ik ook nergens dat dit in andere sectoren niet zo is toch? ;)
    Ik geef het alleen aan, omdat ik het ervaring weet dat het de afgelopen jaren echt wel veranderd is. De werkdruk is echt hoger als 10 jaar geleden. De eisen zijn strenger.
    En ook omdat de buitenwereld er vaak echt een ander beeld van heeft. Er zijn wel eens mensen die tegen mij zeiden... jij kan met mooi weer lekker met die kinderen in het zwembadje zitten. Maar helaas, dat is het natuurlijk niet alleen.

Verder geen kwaad woord over de kinderopvang hoor. Heb het zelf 16 jaar gedaan. Begrijp dus niet zo goed waarom je zo je gal wil spuwen ;)

Seffie vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Als jij denkt dat het met die beroepsgroepen wel mee valt ga je jezelf omscholen toch?
    Zo fijn altijd dat mensen uit het bedrijfsleven e.d. zo'n ongefundeerde mening hebben over zorgberoepen.
    Als het allemaal wel meevalt snap je toch niet waarom er geen personeelsoverschot is daar:rolleyes:

Seffie en (verwijderde gebruiker) vinden dit leuk.
  10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Dat zegt ze helemaal niet. Ze geeft alleen maar aan dat dat overal zo is.

Dubbelgeluk, Neuzeke en Petra82 vinden dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Hoe kan zij dat bepalen? Hoe kun je nu een mening hebben over een sector waarin je niet eens werkzaam bent?

12. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Ongeveer driekwart van mijn familie werkt in die sector, dus ik hoor "wel eens" wat. Ik snap gewoon niet dat gemeut over een hoge werkdruk. Noem mij maar een paar banen, waar je voor geschoold moet zijn, waar geen hoge werkdruk is.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Fijn dat jij dat "gemeut" kan waarderen op het feit dat er familie werkt.:rolleyes:
    En jij hoeft het ook niet te snappen. Als jij het in jouw baan prima vindt dan laat je het toch zo?
    In de zorg, kinderopvang en het onderwijs ervaart men dat dus anders. En hard moeten werken is geen probleem, dat weten mensen die in zo'n beroep gaan werken. Maar zoveel extra's erbij dat je dus amper aan de basis van je werk toekomt is werkdruk die niet prima meer is. Je kiest voor een dergelijk beroep omdat je mensen/kinderen iets wil leren/wil verzorgen. En inmiddels is er zoveel extra's bij dat je daar nog amper aan toekomt.

14. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw

In de kinderopvang hoor je met kinderen bezig te zijn.
    In de zorg hoor je met zorgen bezig te zijn. Echter is dat 10% van de tijd zo. De rest gaat op aan papieren ed. En dat beseffen heel veel mensen niet.

Krabje en tuc vinden dit leuk.
  15. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    10% is wat aan de lage kant maar 50/50 zeker wel. Terwijl mijn inziens de verhouding 85/15 hoort te zijn.

Ella1988 vindt dit leuk.
  16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Zulke reacties over werkdruk komen ook niet echt positief over. Iemand geeft aan geïnteresseerd te zijn in de opleiding pedagogisch medewerker, zou het beter zijn om gewoon de positieve kanten te belichten.
    Werkdruk komt niet alleen in de zorgsector voor inderdaad. Heb ook met werkdruk te maken, maar geen goede cao en geen waardering. Dus vandaar dat ik wil omscholen. Denk dat iedereen wel kan bedenken dat je bij de kinderopvang niet alleen maar kunt 'baby knuffelen'.

Ella1988, Petra82, Dubbelgeluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Wish05

Wish05 Actief lid

5 apr 2020
    281
    635
    93
    Nee idd, die baby's die kunnen ook een partij janken zeg
    Geintje.
    Dapper van je! En een goede beslissing denk ik, want ze komen mega tekort aan personeel!

Spectre vindt dit leuk.
  18. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Nee hoor. Ze zoekt ervaringen toch, dit hoort er ook bij :)
    Desondanks doe ik het werk met veel plezier maar dit is zeker een kant die ook belicht moet worden. Maar goed. Als je het nieuws volgt dan komt dit ook op het nieuws vaak naar voren met de huidige stakingen dus volgens mij is het geen geheim.

Luna86 en Spectre vinden dit leuk.
  19. tuc

tuc Niet meer actief

Volgens mij zijn die ook belicht toch?
    Voor mij geldt in elk geval (nogmaals) dat het het mooiste beroep is dat er is. Kinderen zijn nog zo blanco, je kunt hen alles leren, bijbrengen. Het plezier van de kinderen is zo fijn om te zien.

Spectre vindt dit leuk.
  20. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw

Klopt hoor!

Wilde alleen aangeven dat er zoveel meer bij komt kijken.
    Toen ik begon was het vooral met de kinderen spelen(en verzorgen natuurlijk) maar er kwam steeds meer bij. Logisch. Maar uiteindelijk ging het ten koste van de kinderen. (Bij mij!)..
    Toen ik zelf een kind kreeg ben ik er snel mee gestopt.. ik haalde er uiteindelijk echt geen plezier meer uit.

Ella1988, Luna86 en Malbec vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina