Bij ons zijn de werkdagen van 7.00 tot 17.00 of de late dienst van 8.30 tot 18.30. Met een half uur pauze onder de middag. Ik werk inmiddels een jaar of 15 in de kinderopvang, sinds 2 jaar ook gedeeltelijk op kantoor, en vind het nog steeds leuk en goed te doen. Mijn ervaring is dat de leidsters van de peuterspeelzaal veel meer waardering krijgen dan de leidsters van de kinderopvang groepen. Het kdv helpt de ouders met opvang zodat zij kunnen werken, de psz is er voor de kinderen en hun ontwikkeling. Geen feit uiteraard, maar het is wel mijn ervaring dat ouders hier een verschil in zien.
Nee, ik ben gevraagd hiervoor op het schoolplein Begonnen als inval en nu vaste medewerker. Ik werk maar 2 ochtendjes van 8.15-12.15. Ideaal voor mij en mijn kinderen zitten in hetzelfde gebouw op school
Het werk is leuk, ik ben dol op het werk, m'n collega's en vooral de kinderen. Maar heel eerlijk.. momenteel vind ik de groepen veel te vol, ik kan minder bieden dan ik zou willen. Ben de hele dag super druk met voor iedereen zorgen, maar weinig tijd voor extra activiteiten en zelf kunnen we haast geen vrij krijgen ondanks de mega veel overuren. Ik denk dat het hier in Noord Holland momenteel overal zo gaat (ik zie echt overal vacatures), beter wordt het er dus niet op. Veel collega's (tegen) een burnout (aan) ook en weinig waardering.
De groepen te vol hoor ik ook veel. Daarom was ik afgelopen week enorm verbaasd toen ik een artikel las van een kinderopvangorganisatie die vanwege personeelstekort ervoor pleitte om de leidster kind ratio te rekken bij baby's. Zij wilden graag dat de ratio naar 9 baby's per 2 leidsters ging. Nou volgens mij kom je dan nergens meer aan toe dan voeden en op bed leggen.
Juist. Dit moet je echt noooooit willen! Ik denk wel dat er ruimte "gecreëerd " kan worden bij gastouders. Mijn man komt om 15.30 thuis van zijn werk, vanaf dat moment zijn onze kinderen bij hem ( voor die tijd eigenlijk ook altijd in de woonkamer/boven/buiten ipv in de opvangruimte) mijn eigen kinderen tellen mee in de aantallen terwijl ze vaak de hele middag aan het buiten spelen zijn of met mijn man aan het knutselen. Daar zie ik nog wel ruimte. Maar het rekken van het aantal baby's lijkt mij absoluut niet wenselijk.
Ik heb toentertijd SPW4 gedaan richting activiteitenbegeleiding in de psychogeriatrie. Daar was geen werk in te vinden en bij de kinderopvang kreeg ik gelijk 20 uur op contract. Op dit moment is er een groot tekort aan mensen dus ik denk dat je best snel aan een baan komt. De werkdruk is hoog, daar ben ik eerlijk in. We zijn meer taken gaan doen in net zoveel tijd. De wetgeving is heel streng en heel complex waardoor je veel tijd kwijt bent. De dagen zijn vaak lang en ik moet regelmatig opleidingen en cursussen doen. Daarnaast verwacht mijn werkgever dat we voor elkaar invallen bij ziekte en vakantie. Het zogenaamde JUS. Ik werk momenteel 3 volle dagen per week. Of van 7:30 tot 17:15 of 8:45 tot 18:30. Ik heb een contract van 30 uur maar werk er 27 (ivm JUS). Het werk is zwaar maar fantastisch! Ik zie mijzelf dit werk iig nog heel lang doen.