Volgens mij krijg je in de zorg gewoon de standaard 16 weken zwangerschapsverlof. Er zijn wel bepalingen in de CAO opgenomen inzake het al dan niet moeten draaien van bepaalde diensten, bijvoorbeeld avond- of nachtdiensten. Als je het niet meer trekt, moet je dat gewoon aangeven hoor! Jijzelf en de baby zijn nu veel belangrijker. Als je dingen maar half kan hebben je collega's veel meer last van je dan als je ziek thuis blijft. Financieel kost het je werkgever niks, want vervanging bij ziekteverzuim ivm zwangerschap krijgen ze 100% vergoed. Dus daar hoef je je ook niet schuldig om te voelen.
Ik werk ook in de ouderenzorg. Heb net 3 diensten gedraaid en merk ook dat het zwaarder begint te worden. Bij mij is het vooral het vele lopen en trap lopen met name in de avonddiensten is dit het geval. In het CAO V&V staat in dat je na je 12 weken geen onrgelmatihheids diensten hoeft te draaien als je dit niet wilt(natuurlijk wel in overleg met je werkgever)
Probeeer als het kan de wat lichtere mensen te helpen en bijv. helpen met eten geven. Ik vond juist de late dienst wel prettig. Je kunt 's ochtends lekker uit slapen en als je 's avonds werkt met vast personeel willen zij er ook vast wel rekening mee houden dat je zwanger bent.
Hoi Angelie bedankt voor je antwoord. Ben heeel blij dat het 16 wkn zijn een vriend van mij werkt ook in het zelfde huis als ik en die zei ook 16 wkn. Ik heb woensdag een gesprek met zorgmanager over hoe en wat, ik moest gelijk een zwangerschapsverklaring meenemen, maar ik vind het nogal kort dag om dat nu allemaal te gaan regelen ik ben toch niet nu al verplicht hem mee te nemen? Ik heb 31 dec weer een afspraak bij de verloskundige en ik heb niet zo een zin om alleen maar daarvoor naar mijn verloskundige of huisarts te fietsen (heb geen rijbewijs en verloskundige en huisarts zitten niet om de hoek).
Nee hoor, dat kan best wachten tot de volgende controle... Ik geloof dat je alles geregeld moet hebben 1 maand voor je verlof. Je baas moet ook tijd hebben om alles aan te vragen. Succes!
Hoi Bluesky! Ja ik had al een tijdje aangegeven zwanger te zijn en nu moet alles ineens in werking gesteld worden...Ik snap best dat mijn werkgeven idd ook tijd nodige heeft om het nodige te regelen ( iig geen vervanging want ik ben flexmedewerking bij ons in het huis) maar ik kan ook niet alles tegelijk het is allemaal een geregel met kraamzorg,verzekering enz.
Ja, dat is zo... Ik word er ook helemaal gek van alles wat je moet regelen... Ik ben van nature al een beetje warrig en dat is nu nog erger... Mijn zw verklaring ligt op mijn werk in mijn postvak, ik vergeet hem elke keer af te geven... En ik moet zeggen, mijn ervaring is dat je in de zorg (ondanks dat er veelal vrouwen werken) vaak je baas moet vertellen wat de regels zijn...
Die paar weken maakt toch ook niet uit denk ik. Ze zullen het wel snel willen hebben, omdat de papierwinkel om het verlof te regelen erg langzaam werkt. Ik heb zelf op een financiƫle afdeling gewerkt in de zorg en merkte daar ook dat teamleiders en managers vaak slecht op de hoogte zijn van dergelijke regels en regelingen. Het heeft er volgens mij ook wel mee te maken dat in de zorg de meeste leidinggevenden zelf uit de zorg komen, en er dus niet voor "geleerd" hebben. Maar het blijft vreemd dat ze regels rondom zwangerschap niet weten, volgens mij is er altijd wel iemand zwanger toch? Tenminste die ervaring heb ik wel...