werken in de thuiszorg als verzorgende ig

Discussie in 'De lounge' gestart door carpediem2010, 18 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. carpediem2010

    carpediem2010 Fanatiek lid

    6 okt 2009
    4.795
    1
    0
    vijfhuizen
    Ik werk al 10 jaar in een verzorgingshuis, maar ze willen me nu geen vastigheid meer geven met dagen, dus wil ik wat anders.

    Heb een open sollicitatie naar de thuiszorg gestuurd, schijnt dat je daar nl vaste dagen kan krijgen.

    Ik heb geen ervaring in de thuiszorg, dus daarom vraag ik het hier.
    Weet dat het overal anders is, maar ben toch benieuwd.

    *Hebben jullie ook gebroken diensten, en wat zijn dat je werktijden>?
    *Hoe is de werkdruk?
    *Welke handelingen doe je vooral?
    *Hoe is de werkdruk?

    Bedankt alvast
     
  2. lea

    lea Fanatiek lid

    ...
     
  3. lea

    lea Fanatiek lid

    oh en smorgens werk ik van 7-13 soms wat later en soms wat vroeger, maar meestal wel met een pauze er in helaas...
     
  4. butterfly83

    butterfly83 Fanatiek lid

    14 feb 2008
    2.038
    41
    48
    friesland
    Ik zie dat dat toch wel heel erg verschilt, ik werk nu 9 jaar in de thuiszorg als wijkziekenverzorgende. (IG)

    Vergeleken bij een verzorgingshuis heb je meer tijd voor de client maar vergeet niet dat je bij de thuis moet reizen en dat is niet altijd meegenomen in de planning. Daar komt bij dat ook in de thuiszorg de hand op de knip moet waardoor de werkdruk steeds drukker wordt.

    Een ochtend is bij ons van 7.30 tot =/- 12.00/12.30
    Een dagdienst loopt bij ons van 7.30 tot 16.30
    avonddienst van 17.00 tot 23.00 uur
    en een gebroken dienst is gewoon een ochtend en avond. Dus van half 8 tot twaalf en dan 's avonds weer van 17.00 tot 23.00u.

    De handelingen zijn voornamelijk, wassen, aankleden, insuline spuiten, wondverzorging, injecteren e.d.

    Mijn persoonlijke voordelen aan de thuiszorg:
    - je hebt een beetje vrijheid, ben lekker buiten aan het werk en over het algemeen kom je bij redelijk goede mensen.
    Dus weinig zorg voor cliënten die echt op bed liggen (zoals verpleeghuis)
    - redelijk vaste dagen (hangt ook van de planner af)
    - prima CAO

    Nadelen:
    - je ziet bijna geen collega's
    - je bent altijd op de weg, dus ook bij sneeuw en ijzel.
    - de km vergoeding staat totaal niet meer in verhouding met wat je werkelijk kwijt bent voor benzine en onderhoud.
    - Je moet geluk hebben met een leuke planner die je tegemoet wil komen in je dagen.
    - Je komt op veel verschillende adressen en niet overal is het even schoon. Ik ben ondertussen in enorme vieze huizen geweest.
    - de gebroken diensten vind ik 'killing'

    Verder is het wel heel leuk hoor ;)
     
  5. butterfly83

    butterfly83 Fanatiek lid

    14 feb 2008
    2.038
    41
    48
    friesland
    Wat trouwens ook nog een groot nadeel is dat als je een dagdienst werkt en je hebt bijvoorbeeld van 13.00 tot 14.00 uur geen cliënten dan is dat dus vrije tijd en wordt niet uitbetaald.
    Als je evv'er bent dan valt het wel een beetje mee want er is altijd wel wat te doen op kantoor. Maar het is wel heel vervelend.
     
  6. Suprise

    Suprise Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Ik werk op dit moment als leerling in een vph heb hiervoor een jaar in de thuiszorg gezeten.

    De voordelen van de thuiszorg vind ik dat je idd lekker vrij bent. Buiten ipv de hele dag binnen op een afdeling. Je moet wel veel infentiever zijn als op een afdeling. De gebroken diensten kunnen ook heel lekker zijn. Bijv met koninginnedag heb ik s'morgens gewerkt en een late middag route waardoor ik tussen door lekker met zoon en vriend naar de markt.

    Nadelen vind ik je ziet bijna geen collega's trof wel es dingen aan die ik als leerling niet mag doen maar geen andere collega kon bereiken. Daar zul jij als gediplomeerd ig-er natuurlijk minder last van hebben. Het grootste nadeel vond ik eigenlijk wel dat ik vaak 7 dagen per week op pad was om aan mijn 24 uur te komen. Steeds korte routes en als er minder clienten zijn kom je heel makkelijk in de min.

    Nu in het vph vind ik het heerlijk om collega's om me heen te hebben. Erg fijn om soms even gedachten te kunnen ventileren. De werk druk is hier wel aanzienlijk hoger maar had in de thuiszorg wel vaak moeite om mijn tijd vol te maken bij de clienten. Dan stond er bv 1 uur voor een douchebeurt en dan was ik al na een half uurtje klaar. Kreeg erg veel koffie onderweg.

    reiskosten staan idd niet tegenover de werkelijke kosten. Zat in het dorp verderop in de buiten gebieden. Maakte met gemak 140km vol binnen 1 dag. Steeds van de ene naar de andere kant.

    Hier werd er geen rekening gehouden met vaste dagen. Weekenden werden zo maar verschoven en het rooster kreeg ik vaak pas een kleine week voor de nieuwe maand. Hierdoor was het soms erg lastig om de opvang goed te regelen. Maar dat zal idd per team en planner verschillen. In de thuiszorg kan het werk wel sneller veranderen als in het vph of vzh op vrijdag komen er vaak nieuwe clienten bij hierdoor kunnen routes veranderd worden en heb je dus in eens een kortere route of een langere route.

    Ik kies voor mezelf toch liever voor een vph vind dat toch makkelijker te combineren met thuis. Heb doordat de kleine man op school zit weinig opvang nodig en dat vind ik toch wel heel fijn
     
  7. sem frummel

    sem frummel Fanatiek lid

    21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    ik werk 2 jaar in de thuiszorg nu als ig-er en vind t super
    voordeel is wel dat ik een erg klein contract heb
    als je echt als kostwinnaar moet of veel uren raad ik t je af
    want idd als er weinig clienten zijn kom je niet aan je uren of je bent idd elke dag op pad om je uren te halen
    ik zou zeggen blijf nog even waar je nu zit en neem een 0 uren contract bij de thuiszorg kan je kijken hoe t bevalt,
    ik heb wel vaste werkdagen en vaste weekenden,als er wat verschoven moet worden gaat dat in overleg
    ik werk ook alleen maar overdag dus of een ochtend of een middag en daar word ook rekening mee gehouden werk geen avonden en dus ook geen gebroken diensten
    succes met je keuze
     
  8. WesDaan

    WesDaan Fanatiek lid

    10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Ik heb geen ervaring in de thuiszorg, dus daarom vraag ik het hier.
    Weet dat het overal anders is, maar ben toch benieuwd.

    *Hebben jullie ook gebroken diensten, en wat zijn dat je werktijden>?

    Ja wij hebben gebroken diensten. Bij ons is het 7.00 tot ongeveer 13.00 En van 17.00 tot ongeveer 23.00
    Wij hebben geen middag dienst, dus je werkt of een ochtend of een avond en soms allebei.

    *Hoe is de werkdruk?
    Verschilt per route, maar ik vind dat je gewoon lekker kan werken en vaak ook nog iets extra's kan doen als even wat opruimen, bakkie of iets.
    *Welke handelingen doe je vooral?

    In onze organisatie hebben we vooral jonge en zieke mensen.
    Dus bij ons heb je veel te maken met stoma, sonde, wonden in alle stadiums, wassen/aankleden, med uitzetten en toedienen op verschillende manieren, zwachtelen, eenmalig kathetriseren.
    Eigenlijk alles hebben wij op dit moment.


    Ik werk nu een jaar in de thuiszorg maar zal over 3 weken juist weer het verpleeghuis in gaan.
    Bij onze organisatie krijg je geen vaste dagen/diensten dus hield het op. Ook was ik gerust 5 a 6 dagen aan het werk om aan mijn uren te komen ( 24) en dat gaat thuis niet meer.
    Dus nu weer de terug stap gemaakt.

    Verder zorg voor een zuinig autotje als je geen auto van de zaak hebt die je kan gebruiken.
    Wij rijden zo'n 70 km per route en met mijn ford KA loopt het aardig gelijk met de bezinekosten die je vergoed krijgt, maar verder niet ;)

    Bij ons is het zo:

    Geen client geen geld.. Dus op momenten dat het rustiger is of dat je een gat hebt van een uur heb je ook geen salaris.
    WEet niet hoe dat bij die organisatie zit?

    Verder vind ik de vrijheid heerlijk, en doe af en toe een boodschapje tussendoor als ik wat tijd heb ;)

    Je moet goed initiatief nemen want je moet zelf beoordelen of je actie moet ondernemen, je kan niet even vragen aan je collega.

    Verder werken wij uit huis, krijg thuis de planning en ga vanuit huis weg. 1 in de maand komen we bij elkaar voor wb.
    Dat is ook wel het lekkere ervan. Als ik zie dat ik een rustigere planning heb ga ik ook wat later van huis weg ipv wat op de planning staat ;)

    Succes met je keuze
     
  9. ma1

    ma1 Fanatiek lid

    14 mrt 2010
    1.211
    0
    0
    Ik werk al heel wat jaartjes bij de thuiszorg, ik zie alles wel achteruit gaan we hebben veel minder tijd voor de klant, je moet soms veel werken om op je uren te komen
    Je moet iedere minuut verantwoorden wat je doet veel papierwerk
     
  10. zustertje

    zustertje Niet meer actief

    Ik werk nu bijna 5 jaar in de thuiszorg en zou niet anders meer willen. Eerst werkte ik 24 uur en nadat Nina geboren is 16 uur per week.
    Onze diensten zijn van 07.30 tot 16.00,07.30 tot 14.00,07.30 tot 11.30,09.00 tot 17.30 en avonddiensten zijn nu van 18.15 tot 22.30 maar dat kan ook van 16.00 tot 20.00 zijn of van 19.00 tot 23.00 zijn
    Dat is maar net hoeveel zorg er nodig is op bepaalde tijden.

    Wij hebben werk zat waardoor je eerder een langere route hebt dan een kortere (zit nu al op 60 overuren maar die worden bij ons volgende maand uitbetaald en daar hou je evenveel aan over als je ''gewone'' uren daar hebben ze een regeling voor erg fijn!)

    Werkzaamheden zijn heel divers van een po legen tot medicatie geven, steunkousen tot een terminale client verzorgen samen met een collega.

    Wij zijn nu bezig met in kleinere teams werken en wij gaan onze eigen roosters maken,clienten planning zelf doen enz een erg leuke uitdaging!

    km vergoeding is bij ons 27 cent de kilometer en ik kan daar makkelijk van tanken en mijn auto onderhouden. Wij maken best veel km omdat wij in in een groot gebied met 5 dorpjes werken maar dat maakt het wel erg leuk. En het grote verschil arm,rijk,schone huizen tot extreem vieze huizen.
     
  11. poohbeer26

    poohbeer26 Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.055
    0
    36
    In de boom
    Ik werk nu een jaar bij BZ en daarvoor 11 jaar in een vph. Ik wil nooit meer terug. Ik werk 16 uur en dat ik heel goed te doen. Soms werk ik van huis als mijn zoon op school is, ook dat vind ik ideaal. Ik heb meer tijd voor de cliënten, door dat ik in een zelfsturend team werk is er minder ergernis. Ik heb zo veel mogelijk vaste dagen.
     

Deel Deze Pagina