Eigenlijk geen kolf mogelijkheden op 't werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door demie, 10 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Hey dames

Ik wil graag borstvoeding geven.

Maar ik werk in een klein winkeltje, alleen.
    De enige mogelijkheid voor privacy is op 't toilet. Dat is erg klein en geen stroom.

Nu werk ik ook vaak op zaterdag en dan zijn we wel met ons 2en.

Dus om een kolf ruimte te maken is eigenlijk niet echt te doen. Al wil ik best ff op 't toilet kruipen hoor...maarja dan kan ik niet zomaar naar de winkel mocht er iemand binnen komen.
    Op zaterdag is dit wel mogelijk.

Nu weet ik dat het mijn recht is en ze toch maar iets moeten regelen hiervoor.
    Maar vind het heel erg moeilijk die confrontatie aan te gaan.
    Daarbij kwam de vorige keer mijn voeding niet op gang en heb ik toch na een paar weken opgegeven na voeden, bijvoeden en kolven elke 2.5/3 uur.
    Hier ben ik natuurlijk ook wel bang voor deze keer...

Moet ik dan nu al duidelijk maken dat ik dit graag wil, of zal ik wachten tot ik weet of de voeding deze keer wel goed gaat lopen?..
    Ben bang dat het een heel drama gaat geven hier.

Om mijn zoontje straks op te zoeken is denk ik ook niet zo handig. Heb op de zelfde opvang mijn dochter zitten die dan heel graag naar mama wil. En met mama mee denk ik als ik weer wegga.

Ik werk 3 dagen van 10 uur.

Hoevaak zal ik dan moeten kolven na 10 aan 12 weken?
    En hoe zouden jullie dit aanpakken??
    Het is hier niet echt een bedrijf waar je echt een gesprek krijgt met je baas. Zal dus echt zelf op moeten gaan bellen als ik iets wil bereiken en verwacht geen begrip..

Ik heb ook nog niet officieel gehoord wanneer ik verlof zal krijgen. (Wel uitgerekend natuurlijk)
    Weet ook niet wat ze zullen doen om mij te vervangen.

Verder is mijn werk wel erg leuk hoor. En veel vrijheid. (Nauwelijks contact met de baas) Gezellige vast collega. En betaald prima, al zal 't buiten de Cao verhoging nooit meer worden.

En mijn baas heeft nog 4 andere winkeltjes waar hij personeel nog wel een met elkaar schuift als er ergens een probleem is.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het van tevoren aangeven wat je plan is, dan kunnen ze alvast kijken hoe ze het gaan oplossen. Kan je eventueel naar huis om te kolven? Voeden op het kdv kan ook, je kan vragen of je je zoontje in een andere ruimte kan voeden en dan laat je van tevoren even weten dat je eraan komt, dan kunnen ze met hem naar een andere ruimte gaan. Met 10 uur per dag werken zou je zeker 2 keer per dag moeten kolven of voeden, misschien wel 3 keer.
    Ik zat te denken, is er misschien een andere grotere winkel in de buurt met ruimte waar je kan kolven? Hebben jullie geen keukentje of magazijn waar je kan zitten trouwens?

3. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Het magazijn is achter een muurtje en dat is meteen het gangetje naar 't toilet.

Verder koffie drinken enzo. doen we gewoon in de winkel zelf.
    Het is een bakkerswinkel. De bakkerij zelf zit een dorp verderop.

Ik zit ook al te denken om eens bij de winkel dames in omliggende winkels informeren.
    Anders is het inderdaad naar huis gaan.

Weet eigenlijk ook wel dat ik het moet gaan aangeven. Maar zie er een beetje tegenop..En aangezien ze zelf nog nergens mee komen of over beginnen ben ik zelf net zoon struisvogel 😅

Het is dat ik de vorige keer al bij 24 weken in de ziektewet kwam en hierdoor mijn hoofd echt naar andere dingen had staan.
    Ben er toen ook totaal niet mee bezig geweest. Had toen ook heel lang vrij doordat ik nog 6 weken vakantie had staan na mijn verlof.

4. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik zou het gewoon aangeven en dan even bespreken hoe je dat kan gaan doen. Misschien hebben ze wel een passende oplossing voor je.

Hier is de enige mogelijkheid het kantoor waar de leidinggevende de hele dag zit. Wij houden daar ook pauze.
    Ik heb aangegeven op de momenten dat ik moet kolven daar te willen zitten en met de deur dicht. Niemand mag op dat moment het kantoor binnen lopen.

5. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik zou het zeker alvast bespreekbaar maken en aangeven dat je graag bv wil geven natuurlijk afhankelijk hoe het gaat etc dat weet je nooit van te voren. Je hebt recht op 2 uur voed/kolf tijd per dag dus je zou misschien ook thuis kunnen kolven? Ik kolfde altijd vlak voor het weggaan naar kantoor en dan tijdens de werkdag 1x in m'n lunchpauze en 1 x rond 15.00. Ik ging daarvoor naar huis omdat ze bij ons geen geschikte ruimte hadden.

6. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Let wel, die 2 uur per dag geld voor een 8 uurige werkdag, je krijgt 25% van je werkdag om te kolven.
    Voor TS geldt dus zelfs 2,5 uur per werkdag wat besteed mag worden aan kolven (wettelijk!) tot 9 maanden.

Kijk anders eens op onderstaande link, wie weet heb je daar wat aan.
    https://www.borstvoeding.com/artikelen/borstbaan/werkenNL.html

Je situatie is natuurlijk lastig, maar als je baas blij is met jou en jij met je baas is er zelfs in de kleinste bedrijven wel een compromis te vinden.
    Succes!

7. DDara

DDara Bekend lid

20 mrt 2015
    511
    53
    28
    Den haag
    misschien heel raar hoor maar kan je niet gewoon bespreken dat je kolf op de rustige /rustigste dat je 10 min de deur dicht gooit vanmij part met bordje op de deur om 14.20 zijn we weer open in verband met kolven.......

En dat je dan een half uurtje later weer 10 min gaat voor ander borst dan staan er ook nooit mensen lang te wachten en zullen er ook geen klanten weg lopen en is er waarschijnlijk genoeg begrip van uit de klanten

8. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Als het een klein winkeltje is denk ik dat mensen wel begrip zullen hebben dat je even bezig bent. Zet je wat te drinken en wat lekkers op de balie: maak het u even 10 minuutjes gemakkelijk, ik ben zo bij u...
    Ik zou dat eigenlijk wel lekker persoonlijk vinden.
    Maar dat moet je met de baas bespreken.
    Leg voor dat je graag wil kolven en vraag om mee te denken. Ga niet meteen strooien met "de regels en wetten", samen komen jullie er vast wel uit.

9. Happy1978

Happy1978 Bekend lid

15 apr 2011
    502
    0
    0
    Ik denk dat je om de 3 uur moet gaan kolven. Meestal haal je minder uit je borst met kolven en als je te weinig kolf, heb je ook het risico dat je voeding terug loopt. Kolven zou ik niet splitsen. Als je een toeschietreflex krijg, is het beter om meteen beide kanten te doen, dan haal je het meeste eruit.

Ik kolf ook op m'n werk. Zit soms ook alleen, ook soort winkel, maar dan doen ik toch echt een briefje op de deur.

Mijn kleine drinkt niet heel goed uit een fles, dus ik heb nu zelf de afspraak dat ik naar de oppas mag, mocht het echt niet gaan en dat dat is niet naast de deur. Ik zou inderdaad kijken of er een winkel in de beurt is, waar je rustig kan kolven. Misschien dat jullie onderling andere winkeliers goed kennen.... Kolven moet je niet te gehaast/gestrest doen, want dan komt er echt niet veel uit.

Succes en leg en kolf in het begin veel aan, dan is echt de basis voor je borstvoedingsperiode. Ik heb veel dipjes gehad en heb afgelopen weekend om de 2 uur gekolfd om de productie omhoog te krijgen. Had ik eigenlijk al veel eerde moete doen, dus het is echt belangrijk om er tijd in te investeren.

Succes! Zou het wel nu al aangeven, je hebt het recht, maar er staat wel, mits van ge voren is besproken oid

10. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Oke bedankt voor de tips dames.

Het maakt me eigenlijk nog nerveuzer maar ik moet er toch gewoon aan geloven.
    Ga deze week wel even bellen!

ik moet het gewoon aangeven en vragen of ze mee denken..

11. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Denk trouwens niet dat een briefje op de deur met gaat worden. Het is altijd best druk. Echt even fatsoenlijk pauze houden komt er meestal niet eens van.

Ik denk wel echt dat er steeds iemand voor zal moeten komen als ik wil kolven.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik voedde destijds mijn dochter gewoon op de creche tussendoor.
    Ik ging twee keer op en neer en heb ook tijdelijk thuis gekolfd. Op mijn werk genoeg mogelijkheden om te kolven maar ik voelde mij er zelf niet goed bij.
    Als je op je werk gaat kolven moet je natuurlijk wel zorgen dat er iemand anders in de winkel is want anders is het wel heel onrustig.
    Succes!!

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou het inderdaad binnenkort al gaan bespreken en dan ook openstaan voor oplossingen, zelfs al vind je ze niet ideaal. Probeer wel aan te sturen op meerdere momenten per dag.
    En investeren in een goede dubbelzijdige elektrische kolf. Dan ben je het snelste klaar denk ik.

Ik kolfde altijd handmatig, eenzijdig en alleen in mijn lunchpauze, vanwege tijdgebrek. Omdat ik geen kolftalent had, was ik er mijn hele lunchpauze altijd wel mee kwijt. Druppel voor druppel, zelfs met zo'n neusspray. En omdat ik maar 1x per dag kolfde, was het nooit genoeg, dus moest ik op mijn vrije dagen 's ochtends nog nakolven. Wat een gedoe. Wel altijd volgehouden tot 9 maanden en daarna nog heel lang parttime live verder gevoed in mijn vrije tijd.

Deel Deze Pagina