Hallo allemaal, Ik ben vandaag 11+3 (dus nog pril) zwanger. Ik werk 36 uur per week als verpleegkundige, maar merk dat het me zwaar valt. Ik heb enorm veel last van steken van onder, en pijnlijke onderrug en liezen. De verloskundige heeft gezegd dat ik meer rust moet pakken, maar ik kan dit zelf niet goed inplannen op het werk. Ik heb al geregeld dat ik terug ga naar 28 uur per week (mijn contract is 28 uur maar ik deed structureel 8 uur per week meerwerk). 28 uur per week is gemiddeld, sommige weken werk ik nog 40 uur, zeker in de vakantieperiode. Op het werk vind mijn leidinggevende het 'wel erg vroeg' dat ik al klachten heb, dus ik moet vakantie dagen opnemen wanneer ik in een week teveel werk. Nu wil ik dit best wel doen, maar tot zekere hoogte natuurlijk. Hebben jullie ook al zo vroeg in de zwangerschap klachten gehad? En hebben jullie dit toen ook met het hoofd besproken? Ben je minder gaan werken? Ik vind het heel vervelend dat ik wellicht over een aantal weken met mijn hoofd moet gaan praten omdat ik misschien wel gedeelte in de zw moet gaan...hebben jullie andere alternatieven? Alvast heel erg bedankt.
Het is voor iedereen anders, hoeveel 'last' je hebt van de zwangerschap tijdens je werk. Een van mijn vriendinnen werkt als verpleegkundige en die heeft zonder moeite bijna tot haar verlof doorgewerkt. Anderen vallen al kort in de zwangerschap uit door bijvoorbeeld bekkenklachten. Jij weet zelf het beste of je kunt door werken met je klachten. Het feit dat je zwanger bent is geen reden om ziek te zijn natuurlijk, wel als je klachten dusdanig erg zijn dat je niet meer kunt functioneren. Oh ennuh, ik zou nog niet teveel bezig zijn met hoe je je voelt over weken of maanden. Soms is het begin even moeilijk met oprekken van de banden etc en voel je je daarna gewoon weer kiplekker.
Vervelend hoor. Hopelijk is het nu de verandering van je baarmoeder etc wat er voor zorgt dat je pijn klachten hebt. Ik werk ook in de zorg maar ben al redelijk snel (rond 10 weken) een uurtje per dag minder gaan werken ivm vermoeidheid. Dit hielp mij enorm! Ik heb tot 21 weken aan bed gestaan, daarna werd het te zwaar en deed ik administratie..
Ik denk niet dat het uitmaakt wat voor werk je doet deze klachten kun je ook op kantoor hebben. Alleen als jij het niet trekt gewoon kijken of je voor een gedeelte in de ziektewet kunt een andere oplossing is er denk ik niet voor.
Van die vakantie zou ik niet willen. Jij werkt extra, maar dan kan je je contract toch tot 28 uur houden en de rest laten vervallen ? Lijkt me niet reëel om dat te moeten doen. En als je het echt niet trekt, tja, dan is de ziektewet de enigste oplossing. Ik draag trouwens een ondersteunende buikband voor mijn rug. Dat helpt goed, voor 40 euro bij de prenatal te bestellen. Verder misschien wat andere werkzaamheden in overleg doen ? Succes
Hier kon ik de 1e zwangwrschap probleemloos uitlopen tot 36 weken. Incl zware mensen en avond weekenddiensten. Bij deze zwangerschap lag ik er ivm bekken en rugklachten al vrij snel uit.... (weliswaar geen verpleegkundige maar verzorgende). En waarom vakantie uren? Echt niet intrappen. Gewoon aangeven dat je alleen je contracturen werk. Alles wat ze daarboven zetten dat plannen ze maar bij een ander... Zou lekker wezen zeg. Geven ze jou overwerk en omdat je dat niet trekt (wat bekend is), zal je vakantie uren moeten schrijven? (Of begrijp ik het verkeerd....) als je niet kan werken dan word het gewoon gedeeltelijk ZW. Ik werk normaal 28 uur maar moest van fysio en vlos minderen. Eerst 50% werk en 50% ZW. Op een gegeven moment was dit 75% ZW en de rest op therapeutische basis.
ja die vakantieuren zou ik ook niet in trappen! Gewoon je contracturen aanhouden inderdaad! En of je nu bij wijze van 4 of 40wk zwanger bent..klachten komen en hopelijk gaan ze ook. Niks van bemoeienissen aantrekken van het os zo 'vroeg'. Alles kan hoor! Ik zit zelf ook alweer 2wk in de zw. Mijn 1e zwangerschap ging vergeleken met nu ook veel soepeler!
Ik had al vanaf het begin van de zw Bekken Instabiliteit. De vk zei dat ik het zo vroeg kon hebben door de hormonen die ik had gekregen. Ik ben zelfstandige dus kon het me ook niet permiteren thuis te blijven. Ik heb dus gewoon wat meer pauzes genomen of het wat meer verdeeld. Nu werk ik geen 28 uur dus dan valt er nog wat te verdelen helaas in jou geval zal dat niet werken.. Suc6!
Ik neem aan dat TO net als bij ons werkt met een jaar uren systeem? Dan is die 28 uur per week een gemiddelde... De ene week kan dit dus bijv. 16 of 24 uur zijn, de andere week 32 of 40 uur. Als je aan het einde van het jaar maar je uren hebt gewerkt. Vakantie uren inleveren zou ik ook niet accepteren! Je wilt minder uren werken omdat je 'ziek' ben, niet omdat je 'vakantie' wil opnemen. Zou fraai zijn. Enige dat je denk ik kunt doen is met de planner of je leidinggevende kijken of je de uren wat regelmatiger kunt verdelen per week, en als dat niet kan, helaas een aantal uren in de ziektewet (bijv. 50% ziek, dus halve dagen werken). Dan moet je leidinggevende wel... Dit kan overigens ook tijdelijk, en dus herzien worden als je je over een aantal weken beter voelt. Succes!
Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik vind het nogal wat hoor, dat je leidinggevende het vroeg vind.. iedere zwangere is anders. Je moet ook echt je vakantieuren niet inleveren hoor.. ziek is ziek. Eventueel kun je een consult bij de bedrijfsarts aanvragen. Ik heb zelf vanaf 28 weken vervangend werk gedaan.. vanweg BI.. Patienten gingen vragen of ze mij misschien moesten helpen.. moest niet gekker worden. Ook ben ik de eerste 22 weken erg misselijk geweest.. heel veel gespuugd, maar wel gewoon gewerkt..
Ik ben ook verpleegkundige in het ziekenhuis en werk 36 uur. Ik heb tot op heden (nu 26 weken) gewoon meegewerkt. Enja sommige drukke diensten zijn vervelend maar gelukkig heb ik weinig klachten. Ik vind het stom van je leiding om te oordelen of je vroeg in de zwangerschap al wel of geen last hebt, en dat je daar vakantieuren voor in moet zetten ook. Als jij het daar niet mee eens best zal je eens met de arbo moeten gaan praten. Ik heb dat daarintegen ook niet gedaan hoor haha. Ik heb tot 20 weken nachtdiensten moeten werken, en werk vaak reeksen van 6 of 7 dagen. Maar ga er geen problemen van maken. Al vind ik dat de leiding niet goed bezig is zo met het personeel om te gaan.
Wanneer in de zwangerschap je klachten krijgt is toch geen vast gegeven?? Toen ik met een week of 11 vaak klachten had, maakte mijn baas er ook een ellende van! Ik stelde me aan, dat werd nog wat als ik moest bevallen etc. etc. Met 16 weken kon ik geen auto meer rijden, krachtverlies in mn benen door zware BI (waar ik dus niet eerder voor naar de fysio was geweest, want ik stelde me toch aan), nu vanaf week 24 volledig in de ziektewet... Ik had ook liever nog gewerkt, als was t maar een paar uur per dag! Ik zit nu aan huis gekluisterd... Verveel me dood! Luister goed naar je lijf hoor meis! Juist omdat je nog zo'n lange tijd moet!
Bedankt voor alle reacties! Ik heb er ook met een collega over gesproken en ze vind het ook niet reeel dat ik vakantie uren moet opnemen. Ik probeer gewoon mijn diensten te werken, zolang het gaat, is het mooi meegenomen. Mocht het niet meer gaan, maak ik een afspraak bij de Arbo, dankzij jullie voel ik me gesteund genoeg om dit te doen, bedankt!